Windows Server 2008, det bästa desktop operativet?

2009-02-17 @ 08:22:14 | Programmering
Nu har jag testat Vista, Windows 7 och Windows Server 2008 som operativsystem på min macbook air. Vista är segt och ganska instabilt. Windows 7 var mycket lovande,mycket snabbare men väldigt instabilt, framförallt windows media player 12 och Internet explorer 8, vilket är lite jobbigt när det är just dessa program man vill använda. Hade också stora problem att vakna upp när man stängde och öppnade locket igen.
Något otippat blir vinnaren Windows Server 2008. Det är stabilt och snabbare än Vista, dock långsammare vid uppstart än windows 7, men blixtsnabbt på att gå igång när man öppnar locket. Eftersom jag väldigt sällan stänger ner helt är uppstartstiden inget jag bryr mig jättemycket om. När man installerat så måste man lägga till en för att operativet ska vara användbart och det görs enklast med en utility från www.win2008workstation.com. Där kan man välja vad man vill sätta på, t.ex. är ljudtjänsterna avslagna default. Det mesta är avslaget från början, men det är bara en fördel för då kan man lägga till bara det man faktiskt använder.Det tar 5 minuter extra, men sen har man ett operativ som är stabilt och snabbt, och som man dessutom kan utveckla på till skillnad från Vista. Så om man ska installera om sin laptop, överväg att köra Windows Server 2008, jag rekommenderar det varmt efter två veckors test.

Kommentarer
★ Jopes

Dessa är väl bara i beta release väl...

Vista var oxå snabbt i beta...

Don't get your hopes up =)

2009-02-19 kl. 08:19:32
★ rosjon

Windows 2008 är inte beta, och det är mycket bättre än vista. Samma utseende utan segheten

2009-02-19 kl. 22:45:43
http://rosjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback