Borlänge by Night

2010-04-04 @ 10:31:16 | Allmänt

Nu i påsk har vi tagit bilen 2,5 timmar till metropolen Borlänge och bott på Hotel Scandic. Målet har egentligen inte varit Borlänge utan skidåkning i Romme som ligger en mil utanför. Nästa gång vi åker hit ska vi istället bo på det nya hotellet vid backen, för Borlänge är inte direkt min favoritstad.
Jag var här i Borlänge för första gången för 8 år sedan och hade då uppdrag för ett av de stora statliga verken som lokaliserats här. Uppdraget var helt OK, men företaget jag jobbade på då valde att låta mig bo på Hotel Trend i Kupolen. Det speciella med Hotel Trend var att det inte fanns några fönster utåt utan bara inåt!
I kupolens mitt så hade man spelat in Gladiatorerna i en jätteidrottshall. Den hade man sedan övergivit och det var åt denna nedsläckta övergivna hall som jag hade utsikt. Deprimerande och klaustrofobiskt.
Man kan väl säga att jag inte fick så bra upplevelse av staden.
Åkte dit på uppdrag några gånger till men på senare tid har det mest varit för att åka skidor. Eftersom jag operarerat vänster knä för korsbansskada, men fortfarande inte gjort något åt mitt saknade korsband i höger knä, så har det betytt att jag mest åker bil mellan Borlänge och Romme och kanske sitter ett par timmar i Rommes charmiga cafeteria medan jag försöker få antingen Sander eller Signe (beroende på hur gamla de varit) att inte ha tråkigt.
Denna gång var dock första gången jag själv åkte skidor och det är väldigt kul att få åka både med Siri och Sander, men jäklar vad jobbigt det är innan man fixat utrustningen. Efter att ha transporterat sig och utrustning fram och tillbaka några gånger till och från skiduthyrningen så är man ju redan helt slut och badar i svett. När man sedan förutom sig själv och skidorna ska dra Signe i en pulka, då blir man helt slut.
Så när man väl är uppe i backen och åker så tar det inte lång tid innan mjölksyran kommer. Känns som man måste börja öka träningsdosen för benen för att orka med åkningen mer än en halvdag i stöten.
Efter en dags skidåkning kommer vi tillbaks till hotellet, och normalt sett brukar vi då bada i poolen, men denna gång var den stängd, så vi fick tillbringa lite tid på hotellrummet innan middagen. Tre trötta barn på så liten yta blir ganska jobbigt så det var skönt att komma ner till middagen. Maten som väl är sisådär i Borlänge överlag, hotellet har stans bästa restaurang vilket säger mer om Borlänge än restaurangen. Jag och Liv tog en snaps och en öl och då går allt lättare. Sedan satt vi kvar i restaurangen och spelade ett frågespel med barnen , MIG mini, som var kul eftersom frågorna var anpassade för dem. Efter lite spel gick vi upp och la oss, helt slut och somnade allihop innan 22.00. Ingen poker, bara sömn, vilket var otroligt skönt.
Ikväll ska Siri och Sander åka till Farmor och Farfar med flyg själv, så nästa vecka blir det kanske mer poker, men kvällens turneringar blir svåra att få till då det kommer att vara fullt upp med skjutsning till flygplats. Får se om det hinns med några små turrar. Eftersom man är ledig imorgon kanske man ska spela någon lite större turnering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback