Poker som affärsidé

2010-08-03 @ 16:26:34 | Allmänt
Läser just nu "Treat your poker like a business" av Dusty Schmidt. Hans koncept passar bäst in på cashgamespelare eller sitngo spelare, han anser att variansen är för stor för MTT-spelare.
Jag ska ta det som verkar klokt och intressant och applicera på mitt turneringsspelande. Just variansen är det som jag strävar efter att minska på något sätt, ett sätt är att spela fler turneringar, men det är svårt att spela mer än 10-20 st per dag.
Jag vill inte gå ner i nivå och spela ännu fler, det är svårt att spela sitt bästa då, även om nivån på inköpen inte borde spela nån roll. Jag har ingen lust att gå över och spela SitNGo's. Har gjort det tidigare, men känner inte att jag vill gå den vägen igen.
Men man betalar mycket rake om man grindar SnG's och med rakeback kan man tjäna ganska bra. Känner dock ingen glädje när jag tänker på det scenariot, men har inte helt valt bort det.
Även när man spelar cashgame kan rakeback bli en betydande inkomst, känner några stycken som lever på just detta. Vore väl inte helt fel att spela cashgame, men känner inte att jag är tillräckligt bra, och man vet aldrig hur lång tid det tar att komma upp i en hyfsad nivå.
Synd att det inte finns nåt liknande koncept för turneringspelare, men även om man spelar turneringar för kanske $1000 per dag blir raken bara $100 och den bästa deal jag vet ger tillbaka $70. Ska man spela turneringar för $1000 per dag så kan man dock inte hålla sig till en pokersajt utan måste spela på en tre-fyra stycken för att få ut bra värde.
Så man behöver då lika bra avtal med alla sajter vilket är svårt att få när man har så lite volym.
Men skulle man få $70 per dag i rakeback så blir det c:a $1500 per månad (22 dagars spel per månad) vilket är ganska ok som grund att stå på.
Skulle jag lägga ner lika många timmar på cashgame som jag gör på turneringar,skulle jag antagligen rakea betydligt mer och få högre rakeback. Frestande alltså.
Visserligen finns det leaderboards och liknande för turneringspelare, men de ger inga direkt feta priser och man måste spela ganska intensivt på just vissa nätverk för att man ska ha en hyfsad chans att komma tillräckligt högt.
Och återigen, jag tycker inte det finns ett nätverk som har så bra turneringsutbud så att det fungerar att spela bara där.Hörde att Partygaming och Ongame (Bwin) skulle gå ihop men vet inte vad det skulle få för konsekvenser.
Visst finns pokerstars och full tilt med ett fullgott utbud, men de är inte skattefria och jag har ingen lust att betala skatt på mina turneringsvinster.

Har en ide som jag hoppas skulle kunna vara intressant. Jag hoppas få ihop 5-10 stycken solida turneringspelare som satsar mellan $3000 till $5000 per man och under en utvärderingsperiod spelar vissa utvalda söndagsturneringar med övervärde och delar på alla vinster. Insatsen per spelare används för inköp, säg $500 per söndag. En insats på $3000 räcker då 6 veckor, och efter dessa 6 veckor delar man på vinsterna och sen får man se om man vill köra en period till.
Ett sätt att minska variansen och dessutom få alla att spela sitt bästa spel hela tiden, då man har en "gemensam" bankrulle under denna korta tid. Intressant? Det borde iaf minska variansen för spelarna som är med och kanske öka motivationen. Skriv gärna kommentarer om vad ni tycker om idén.

Kommentarer
★ Söppärj

Naturligtvis en både rolig o bra idé. Hade gärna nappat om jag tagit min poker på lite större allvar. Men dels lirar jag på nivåer något lägre än dina dels är jag inte säker på att jag skulle kunna fortsätta spela på det sätt jag gör nu om både min egen (o då även andra delägares) försörjning berodde på resultaten. Måste säga att jag beundrar ditt mod att som familjeförsörjare börja lira poker på heltid, Misstänker dock att du har en hyfsad "buffert" för att ta steget. Resonemanget runt vilken typ av poker som är bäst är mycket intressant, tror dock faktiskt att om man klara variansen så är MTT:s numera det bästa.

2010-08-05 kl. 04:17:38
★ Pokerpappa76

Intressanta tankar. Och kan man få det att fungera så känns det som ett bra mycket bättre alternativ än att ge sig på cg som mtt-spelare.



Utan att räknat på det så känns det ju dock viktigt att fundera hur många som ska ingå i ett sådant här "bolag". Det får ju inte bli så att den totala vinsten/antal deltagare blir lägra än variansens effekt...



Lycka till med liret!

/Marcus

2010-08-05 kl. 09:54:36
http://www.firstpoker.se
★ rosjon

Söppärj:fundera på det, krävs c:a $1500 för att köra tre veckor, men man kan ju lira ihop biljetter innan istället. Största nackdelen med MTTs är att man inte får likadant största hjälp av rakebacken. Har en hyfsad buffert, men det vill till att det rullar in pengar om det ska fungera. Kommer dock att försöka mäta timpenningen som ett mått på hur bra det går, för kan bli mindre timmar än jag tänkt mig, då det är lite byggande kvar.



Pokerpappa76: cg som mtt-spelare kan bli dyrt, ska hyrain en coach i så fall. Det svåra är att hitta åtminstone 5-6 spelare som kan tänkas köra ihop då de flesta pokerspelare har svårt att lita på andras förmåga. Därför det kanske bara skulle funka som en stakeningsvariant.

2010-08-07 kl. 15:00:19
http://rosjon.blogg.se/
★ biedermeier

Jag var med i ett liknande försök via Pokerforum för några år sen fast man blev stakad då. Detta var i samma veva som railbirds.com drog igång och det var lite PR för dom. Hur som helst konceptet är intressant och jag skulle kunna tänka mig vara med mest för att få ner variansen...



2010-08-09 kl. 04:14:21
★ Andreas

Intressant tanke. Rekommenderar du att man läser hela boken?

2010-09-21 kl. 23:06:05
http://mrpokerface.se
★ rosjon

Absolut, läs den

2010-09-22 kl. 09:10:56
http://rosjon.blogg.se/
★ Erik

Hej

Jag jobbar som manager åt några av de största pokernätverken. Jag kan erbjuda mycket bra rakebakck-deals. Dessa måste göras "under disk" p.g.a risken för att i inflation kan uppstå. Är du intresserad eller har frågor så hör av dig.

Hälsn. Erik, [email protected]

2010-10-31 kl. 22:12:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback