Missuppfattning 4: Håll dig till en spelstil

2010-12-28 @ 20:53:14 | Allmänt

Detta är ett råd jag aldrig tror jag läst eller hört, tvärtom har jag nästan alltid hört och läst tvärtom. Dusty påstår att det är ett vanligt missförstånd. Tror inte att det är ett vanligt missförstånd, men det är något som är lätt att fastna i, speciellt för turneringsspelare. Har man många bord igång samtidigt eller surfar, tittar på tv-serier, så är det alldeles för lätt att man faller in i slentrianmässig spelstil. Jag tror på att ha en grund att stå på när man spelar, att ha en idé om hur man vill spela och hur man vill uppfattas. Men man måste vara beredd att förändra sitt spel om situationen kräver det. Det här är något jag själv är rätt usel på, dålig på att uppfatta tells och mönster hos andra spelare. Jag har egentligen en ganska onyanserad bild av mina motståndare. Mina anteckningar innehåller sällan mycket detaljer, ofta bara "bra, solid, reg" eller "fisk", fisk kan då betyda att det är en bra spelare som dragit ut mig i någon pott, inte bara att spelaren är dålig. Då står det ofta "riktig fisk". På senare tid har jag börjat beskriva lite mer om spelarna, vad de öppnat eller synat med o.s.v. Men att sköta detta bättre så att jag faktiskt har något reellt att ta på när jag ändrar stil är ett nyårslöfte så gott som något. Har funderingar på att aktivt börja använda något verktyg, medan jag spelar, inte bara för analys efteråt. Använde pokeroffice när jag spelade cashgame, kanske dags att använda liknande nu fast i turneringssammanhang. Återkommer med mina erfarenheter i så fall.
Dusty tar iaf upp en del exempel på när man ska byta stil.

Stor  fisk vid bordet - Om någon är superdålig, se till att spela varje pott de är med i. Ett sunt råd även i turneringar. Om någon är så uppenbart dålig, spela mot honom varje gång du får chansen. Men inte bara lite fiskig då, utan en "riktig fisk"

Om det höjts innan dig och den dåliga spelaren sitter på stora mörken - Dags att syna brett, inte återhöja, låt fisken vara med i potten.

Om mörkarna är supertighta - Höj oavsett kort

Du sitter på cutoff och knappen är weak/tight - Som att ha knappen två ggr, utnyttja det

Du har spelat ovanligt tight en längre period - Dags att reraisa med höjningar från tidig position, du lär få mer cred än vanligt, så du kan öppna upp den 3-bet range.

Spelaren i position på dig är bättre - undvik spela potter mot just honom. Tyvärr är det ofta svårt att erkänna för dig själv att spelaren är bättre.


Kommentarer
★ CSampaio

Intressant läsning! Rekommenderar Holdem Indicator (fungerar på alla nätverk även ss), du får det gratis om du spelar bla bla rejkade händer på nån sida. Den trackar motståndares antalet spelade händer, hur ofta motståndaren höjer pre, c-bet-%, 3-bet-%preflop, steel-försök och showdown-statistik etc. Dessutom trackar den dig själv så du får en indikation på hur du själv uppfattas vid bordet.



De trackade händerna sparas på din dator och när du har några hundra händer trackade på en spelare kan du dra slutsatser och skriva in det viktigaste i noten i pokerklienten. Perfekt verktyg då man vet när man kan hugga och när man ska hoppa av tåget preflop (som du är inne på i ditt inlägg), exempelvis om:



- en spelare som c-betar endast 20% av gångerna betar nu på floppen: varningsklocka



- en spelare som trebetar 20% preflop av motståndarnas höjningar trebetar dig nu, betyder förmodligen inte så mycket: fyrbet (om ni är tillräckligt djupa)



- i blindarna sitter två spelare med en vpip på mindre än 10%: Stjäl mörkarna, slår de tillbaka är det bara att blixtfolda.



- Du sitter med 99. en spelare med en vpip på 8% öppnar, en spelare med en vpip på 9% i mittpos. trebetar: Dags att lägga niorna



- du funderar på en trebet med 88, motståndaren som höjde preflop lägger 60-70% mot en trebet: trebet



Har använt verktyget i 3-4 månader nu och det fungerar bra för mig men det är dock bara en indikator=). Jag spelar oftast 5-6 turrar samtidigt och öppnar då upp lika många instanser av verktyget. Det går att ha programmet i miniview så det inte blir alltför stökigt på skärmen. Då är detta ett bra hjälpmedel, för som du säger, måste man vara observant och inte spela alltför enkelt. Det verkar dock inte du ha problem med..



Spelar du på Stars eller fulltilt fungerar "tournament shark" bra i kombination med Holdem indicator. Den visar dock ingenting om hur en spelare spelar men dock hur mycket en spelare vunnit totalt, itm%, senaste turrar osv. Ungefär som sharkscope fast bättre=)



Gott nytt!

2010-12-29 kl. 02:57:33
★ _LOPUS_

Sen finns det folk som reagerar över att proffs byter konto/nick, lustigt ;)

2010-12-29 kl. 23:28:47
★ rosjon

Csampaio:Testade Holdem Managers HUD igår, har tidigare använt det till att analysera händer som jag importerat i efterhand. Kan väl lugnt säga att HEM HUD inte fungerade så bra på SvS, inte på everest och inte på PAF. Ska testa mer, och fler verktyg, PO nästa eftersom jag har licens, men sen blir det test Indicator. Tack för tipset.

LOPUS: Själv skulle jag inte vilja byta nick eftersom jag spelar turneringar där verktygsanvändandet är mycket mindre. Tvärtom ser jag det som en fördel att jag inte behöver etablera en image när jag sätter mig vid ett bord, ifall någon vet vem jag är. Uppfattningen de har av hur jag spelar stämmer sällan med verkligheten......

2011-01-04 kl. 10:33:02
http://rosjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback