Tillbaka i Hua Hin efter 2 dagar på Koh Talu

2010-01-08 @ 14:53:25 | Allmänt
Vi har tagit det lugnt efter nyår,badat och shoppat. Bl.a har vi shoppat ett piratkort till Nintendo DS med 20 spel på och Ed Hardy tröjor. Jag har köpt en ovanligt skrikig tröja som Liv ser som ett tecken på min 40-års kris. Blir det inte värre än skrikiga Ed Hardykopior så är det nog lugnt.


Efter slappa dagar bestämda vi oss för en utflykt. Jag, Liv och min äldsta dotter Siri begav oss till Koh Talu en ö som skryter med att de har kristallklart vatten och bra snorkling. Vi var skeptiska, men vi är lite bortskämda efter att ha snorklat i Röda havet.
Det var ostadigt tidigt på morgonen (06.30) när vi skulle åka, och det kom ett par små skurar på vägen till hamnen i minibussen. Till sist kom vi fram till Koh Talu Pier där vi väntade ett tag innan vi blev skjutsade till en naturhamn där tre små speedboats väntade. Det var lågt vatten i hamnen och en av båtarna fastnade på vägen ut, men vår båt kom iväg direkt och det blev en väldigt hoppig färd över till ön eftersom det var så krabb sjö. När vi närmade oss ön så dog vågorna ut och det blev väldigt lugnt. Bukten där hotellet ligger ligger på läsidan om ön så det är nästan alltid lugnt där. Solen sken här ute på ön men på fastlandet såg det rejält molnigt ut.
Click here to see original size

Click here to see original size

Click here to see original size

Vi inkvarterade oss i vår bungalow precis vid stranden, tog ett första bad och gick sedan och åt lunch.
Click here to see original size

Click here to see original size

Click here to see original size

Click here to see original size

Click here to see original size

Click here to see original size

Efter lunchen, som var jättebra med mycket fisk, så badade vi lite till innan vi begav oss ut på snorkeltur med ön snorkelbåt. Egentligen bara en stor brygga med motor.
Inga bilder därifrån, vi koncentrerade oss på snorklingen som var bra, men inte lika fantastisk som den kan vara i röda havet (som sagt, bortskämda). Däremot matade man fisken med banan (fusk) och det var otroligt mycket fisk. Ibland måttade de fel när de skulle ta en matbit och så fick man sig ett nafs i ryggen;-) Fick nästan slå mig fram för att ta mig upp på båten igen.
Efter snorklingen tog vi det lugnt och spelade kort ett tag innan middagen.
Click here to see original size

Click here to see original size

Inte lika bra som lunchen (alldeles för mycket fisk denna gång) och sedan gick vi och la oss, mycket trötta. Vi blev varnade vid middagen att "the Thaipeople" skulle ha fest på kvällen fram till midnatt. Denna fest bestod av Karaoke på mycket hög volym från en överdimensionerad ljudanläggning. Ganska malplacerat på en paradisö som Koh Talu faktiskt är. Och väldigt många sjunger hellre än bra.....Efter midnatt blev det dock helt tyst förutom vågornas skvalpande.
Dagen efter tog jag det lugnt medan Liv och Siri gav sig ut på en minisnorklingstur. Efter lunch begav sig Liv och Siri ut med kajak medan jag bar väskorna till bryggan vi skulle åka hem från.
Click here to see original size

Minuten efter jag kommit fram så kom stormen, rejält blåsigt och störtregn. Liv och Siri kom springande och fick gå bakåt vissa sträckor för att inte få sand i ögonen. De blev rejält sandblästrade. Bara minuten innan hade Liv klagat på att det var varmt i kajaken och jag blev rejält varm när jag tog väskorna till bryggan. Svänger snabbt i tropikerna.
Click here to see original size

Båtturen hem blev dock mindre dramatisk än turen dit och bilturen hem gick fort den med.
Ni får kolla min film på facebook, hör av er så lägger jag till er i vänskaran

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback