Är du verkligen så lös?

2010-10-07 @ 14:52:48 | Allmänt

Fick denna kommentar på mitt förra inlägg, tyckte den var intressant och ska försöka ge ett så bra svar jag kan:

"Morsning Rosjon. Jag railade dig i smyg mellan 21.00 och 22.30 :) Satt och skrev samtidigt och behövde ha en uppgift till :) Du spelade då Sverigerankingen och 500+50. Jag vet inte om du spelade ditt A-spel igår, men... nja... Är du verkligen så lös?
 
Jag menar, som i 500-hundringen... ställa med 86s med 1550 marker och mörkar på 100/50... Eller när du dubblade från 2500 marker till 5100 i Sverigerankingen via ställ med K6o... Jag är bara nyfiken, men hur kan du plussa så mycket med så ultralöst spel. Det krävs ju helt enkelt maxflax för att inte åka ut. Det behövs ju inte många "coinflippar" per turre för att oddsen att vinna ska bli mikroskopiska. Jag menar, fyra coinflippar vinner man bara 1 gång på 16... Inga höga odds för det precis... Jag fattar ju att du spelar för att bygga stack. Och bygger du väl stack så tja, då är ju bombarlivet enklare om man säger så. Men å andra sidan så krävs det att man spelar förbaskat många turneringar för att uppväga variansen. Men det gör ju du :) Du spelar nog antagligen lika många turneringar per vecka som jag gör på ett halvår... dvs ca 60-70 turrar. Och spelar man så många turrar som du gör på en vecka så vore det väl fasiken också om det inte blir fetestack och megaplus i en och annan turre. Men med det spelat är ju variansen grym. Jag antar att du snittar max 10-15% ITM. Själv så snittar jag 40-50% ITM, men så har jag ju en helt annan spelstil också :) Spelar man bara 1 eller 2 turrar i veckan så har man helt enkelt inte lust att åka efter 10 minuter :) Jaja, lycka till med liret, jag kommer att raila fler gånger. Ska nog förresten lira femhundringen ikväll... Blev sugen :) Så kanske syns vi runt bordet :) Ha det gött."

Svar: Ja, jag är precis så lös.......men inte hela tiden. Jag spelar periodvis väldigt tight, men kan lika snabbt slå om och spela väldigt löst.
Jag har som strategi att i stort sett aldrig komma under 10BB, hellre åka ut än att folda mig ner till 5BB. Kommer jag ner så långt så spelar ända inte uppdubblingen nån roll, när mörkarna höjs så är jag nere på 5BB igen. Så jag söker aktivt uppdubbling medan den fortfarande kan göra nån skillnad. Jag startar hellre en ny turnering än grindar mig kvar med extremt liten stack.
Så i 500krs så letade jag ganska aktivt efter en uppdubbling, är inte säker på att jag kommer ihåg handen,korrekt men gissar det var i sen position.
 Jag openraisar aldrig för att sen folda om jag ligger under 20BB, vilket betyder att jag antingen höjer 2.5BB  och sedan synar en reraise eller ställer direkt. När jag gör vad beror helt på situation och beror bara på vad jag tror kan ge mest betalt. Ställer med skräp för att få fold, eller ställer med monster för att det kan uppfattas som stöldförsök. Raisar 3ggr BB med skräp för att låtsas vilja ha action eller gör samma med ett monster för att jag faktiskt vill ha action.
I detta fall ställde jag för att få mörkarna och hoppades på fold. Och om jag inte får fold så står oftast 86s ganska bra mot min motståndares synrange så jag har fortfarande chans att dra ut. Har för mig att jag fick syn av JJ, alldeles förståeligt, och denna gång drog jag inte ut. En annan fördel jag ser med detta sätt att spela är att ju fler ggr jag gör så här och du tvingas folda desto bredare kommer din synrange att bli. Och till sist när jag får syn så har jag den bästa handen, och jag får nästan alltid betalt när jag har bra händer.

K6o, i Sverigerankingen. Den handen kommer jag ihåg mycket väl. Började SR som vanligt, spelade så många händer med potential som möjligt så billigt som möjligt innan flopp. Dubblade efter drygt en halvtimme upp med AA mot AK (Han höjde, jag reraisade, han reraisade, jag reraisade och han ställde, syn) Tror inte jag fått den synen om jag inte spelar som jag gör. Ligger på 10K tills jag floppar triss i femmor, då en nästan lika stor stack lyckas få in alla pengarna på med QQ på floppen men sätter runner,runner färg. 200 kvar. Dessa 200 lyckas jag jobba upp till 2500 genom att hela tiden leta efter situationer att dubbla upp i eller stjäla (och ha tur också när jag ställer in naturligtvis). Och detta var en typisk sådan situation. Spelaren på cutoff höjer upp till 800, jag ställer från SB med K6off i rent stöldförsök. Han väljer att syna med A9, ett 40/60 läge, fyra av tio ggr vinner jag. Helt ok odds för min del. Men hur kan jag försöka stjäla med en så dålig hand som K6o. Tja, om det vore en bra hand så vore det inte ett stöldförsök. Jag är förvånad över att jag fick syn av en så dålig hand som A9, i det fallet har jag själv (oftast) en betydligt tightare synrange.

Anledning till att jag försöker bygga en stack tidigt är att det är enklast då, och för att klara av att förlora coinflips längre fram. Precis som du säger så ska man ha mycket tur för att vinna flera coinflips på rad. Och om jag då riskerar hela min stack varenda gång så är risken stor att jag åker ut. De situationer du tar upp, med 86s och K6o är i mina ögon inte den typen av situationer, det handlar om att få in pengarna först så att du får fold equity. De coinflips jag måste vinna senare är de där man stoppar in allt preflop, AK mot par eller vice versa.

Javisst blir variansen större på detta sätt, men jag tror ändå att det är så man faktiskt vinner pengar i långa loppet. Precis som du gissar ligger min ITM% på strax över 10%, men av dessa så är en stor andel placeringar djupt in i pengarna. Säkert inte optimalt borde kanske ligga på 15-20% istället, borde kanske spela lite försiktigare, men 40-50% är alldeles för högt om du vill öka din bankrulle snabbt. Jag förstår din tankegång helt och fullt, och spelar man för nöjes skull och inte bryr sig om hur mycket man går plus då är det antagligen ett spelsätt som passar. Mycket speltid för inköpen.

Jag spelar istället för att ha så lite speltid som möjligt per vunnen krona. Topp 5 är de platser som ger pengar som ökar bankrullen, alla andra platser är totalt ointressanta, ger knappt tillbaka inköpet (nu menar jag 500krs och SR)
En sak är säker, om alla andra spelade som jag, hade jag varit tvungen att byta taktik.

Tack för en bra och intressant kommentar, raila gärna igen och ställ gärna frågor när du tycker jag spelar som en åsna;) Ibland är det precis vad jag gör. Och spela absolut 500krs, det är den turneringen med bäst värde på SvS anser jag. Spelar du så sällan som en till 2 ggr i veckan så är det den du ska spela.

Får väl pusha en sista gång för PAF Goldrush, när nu PAF har tagit fram ett så bra upplägg hoppas jag det blir många spelare. Ses vid borden!


Kommentarer
★ Söppärj

Mycket intressant att läsa. Har dock förstått att du resonerar så här utan att ha railat dig särskilt ofta. Är enormt imponerad av att du alltid har stor stack när du fortfarande är med i slutet av turrarna. Där har jag själv mycket att lära. Dessutom utnyttjar du stacken fantastiskt mot spelare som gärna kommer 1-2 steg högre i prisstegen.



Egentligen tycker jag dock inte du behöver förklara dig för folk som påstår att de cashar 40-50% av turrarna.....

2010-10-07 kl. 16:33:12
★ rosjon

Det var nyttigt att få förklara hur jag tänker när jag spelar. Ganska lärorikt att göra det ibland, fundera lite på varför man gör som man gör. Bra att jag fick specifika händer att gå igenom och hoppas det var ett intressant inlägg för flera läsare.

2010-10-07 kl. 17:04:06
http://rosjon.blogg.se/
★ Söppärj

Har precis gått med i PAF o anmält mig till "Gold Rush" (heter "sopparj"). Fantastisk satsning av dem, all rake går till finalerna o dessutom adderar de en massa resor, snacka om skillnad mot Sverigerankingen.

Iom att jag kvalade in till månadsfinalen i

går kväll o anser mig helt klar för årsfinalen så är det egentligen vansinne att spela fler rankingturrar under oktober, tråkigt upplägg.



En fråga om PAF: "Spade" är vad jag förstår "Ongame", men vad är "Diamond"?

2010-10-07 kl. 17:29:06
★ rosjon

PAF Diamond är Pafs Boss Media klient, så på PAF har man en plånbok och tillgång till två nätverk. De flesta kampanjer de kör kör de på Spade d.v.s Ongame, men kan vara bra med tillgång till Boss Media för deras söndagsturre.

2010-10-07 kl. 17:45:17
http://rosjon.blogg.se/
★ donRollo

Morsning :)



Vill bara börja med att säga till dig Rosjon att jag tycker du är en man, inte en mus, som tar meot kommentarer på detta viset.



Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av detta eftersom både Norinder & Silow är grymt sura på mig efter kommentarer likt denna. Dom fattar inte att detta handlar om ett konstruktivt intrese, inte personlig kritik. Jag är helt enkelt nyfiken på varför du spelar som du gör eftersom jag spelar på ett annat sätt.



Men, vafan menar du SÖPPÄRJ med "Egentligen tycker jag dock inte du behöver förklara dig för folk som påstår att de cashar 40-50% av turrarna....."??? Har lust att bli en aning irriterad, men avstår. I år har jag spelar 64 turneringar på SvS och har nått 27 ITM, vilket ger 42,2% ITM. Jag har investerat 14k i turneringsavgifter och cashat tillbaka 31k, vilket ger en ROI på 221%.



Om detta är bra eller dåligt är upp till betraktaren att avgöra. Själv tycker jag att det är sådär. Har slarvat bort minst 10k i vinster på diverse finalbord genom obetänksamt spel.



Men, och ett sort MEN. Jag är bergis på att Rosjons ROI också ligger på lite drygt 200% och jag tycker att det är sjukt intressant att två spelare med så helt olika spelstil kan ha samma ROI. Eller hur Rosjon? Att jag inte spelar fler turrar beror på att jag dåligt med tid, tyvärr.... Jag spelar oftast sent på kvällen/natten... Dock jobbigt att gå upp nästa morgon så därför blir det sällan mer än två gånger i veckan.



Och en sak till Rosjon. Jag spelar inte direkt för nöjes skull, utan för att vinna pengar. Dock har jag ingen rulle utan plockar ut/in hela tiden. Men du, det är fasiken så nice att pynta 330 spänn en lördagskväll och lira Midnattsmötet, casha hem 4-5k och sedan åka ut med frugan på söndagen och shoppa loss :) Då är man en hjälte :)



PS. Vi syns i femhundringen ikväll. Är sugen på fler bokhyllor till mitt bibliotek :)



/donRollo

2010-10-07 kl. 19:14:02
http://www.donRollo.se
★ donRollo

Hehe Rosjon. Man kan ju knapast beskylla dig för att ha otur. Nyss ställde du med 44 och fick syn av AA och QQ. Jaja, en fyra på floppen och vips 8k.. Själv så går det tungt.. Får inget och träffar inget... tungt..

2010-10-07 kl. 22:04:15
http://www.donRollo.se
★ rosjon

Visst tur i oturen, ställer med 44 och får syn av både AA och QQ, det är ju tur;) Som tur var så har jag klonkskillz. Men jag ber inte om ursäkt. Har befunnit mig på andra sidan också.

2010-10-07 kl. 22:18:14
http://rosjon.blogg.se/
★ Söppärj

DonRollo: Tror absolut inte att du ljuger om dina resultat (men om du inte blockat dig själv på Sharkscope vore det lättare att vidimera). Säkert möjligt att på så få turneringar ha över 40% ITM men i längden är jag övertygad om att ingen klarar det i MTT:s.



Sen att du tycker att 221% ROI är "sådar", då börjar jag tycka att det är lite roligt. Kan du hålla en sån ROI i längden så "quit your day job".

2010-10-07 kl. 22:30:13
★ rosjon

Söppärj och Don Rollo, försök vara snälla mot varandra.

2010-10-07 kl. 22:41:25
http://rosjon.blogg.se/
★ P-O

Kul läsning Rosjon !



Lite kul när du pratar om klonkskilzz, men börjar de negativa tankarna komma i en allin situiation, så kommer träffen för motståndarens 88 mot dina KK som ett stort jävla brev......

Konstigt vad positivt/negativt tänk kan göra !

2010-10-08 kl. 00:21:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback