Aggressiva Ibovic och arg rosjon

2011-04-05 @ 21:00:36 | Allmänt
Igår blev jag rejält knäckt av ibovic på SvS, tilten sprutade ur öronen. KK för tredje gången i månadsfinalen, första gången förlorade jag mot  AT i ruter som synade mina bet hela vägen och lyckades dra in runner-runner färg. Uruselt spel, men jag hade fortfarande 4K kvar så bara bra att identifiera donatorer i början av turneringen. Andra gången vann jag, höjde pott till 105, och en spelare minraisade till 180? Jag slog om till 580 och han synade. Floppen kom JT3, jag betade och han la sig. Hmmm, vad kan han ha haft där? Sista KK så höjer ibovic till 175 UTG+1. Jag sitter i mittposition och återhöjer till 600. Han synar och floppen kommer T9J, två ruter. Ibovic går allin med 5200 till drygt 100BB och han täcker mig. Tänker ett par sekunder, men tror att jag har bästa handen, han antagligen ett väldigt bra drag. Synar.....han slänger upp.....96off. Oj, väldigt hoppfull. Med all rätta, en 6:a på turn, all over.

Spelade resten av turneringarna igår dränkt av en våg av tilt, dåligt men väldigt aggressivt. Ute snabbt ur allt. Ingen poker ikväll, dåligt omen. Tappade min iphone på vägen till jobbet idag, men fick hemservice av  http://iphonereparation.se/hemservice/. Bytt front glas på en halvtimme för en tusenlapp. Fick sedan kostnadsförslag på att laga min macbook air, 7500kr. Ingen poker ikväll.

Istället blev det igår Inside Job, en dokumentär om svindlarna och finansmännen i USA som gjorde krisen möjlig. Sjukt vad mycket pengar de tjänat på att lura och bedra andra. Värsta snubben fick $485 miljoner dollar i bonus samtidigt som han ledde banken mot kortsiktiga vinster, men säkra långsiktiga förluster. Och han fick behålla pengarna medan bolaget gick under tillsammans med massor av låginkomsttagare. Ibland undrar jag hur folk kan komma undan. Måste väl finnas någon som är hämndlysten? För mycket att förlora antar jag. Bra film, se den, bli upprörd.
Läs dessutom Dagens Nyheters serie om skolan och förfasas. 10 stavfel på 14 meningar i nian på Nationella proven är på gränsen till väl godkänt. Ingen som inser att något är fel? Kommunerna sparar in på skolan, medan man ger skolan fel signaler genom att uppmuntra till ett felaktigt beteende till men för eleverna genom märkliga bidragsregler.
Så mycket som är fel, så få som blir arga. Men jag är arg, mycket arg.
Senaste undersökninge om akutsjukvården, vad skriver man om? Jo, den andra största orsaken till långa väntetider är att folk åker till akuten av fel orsak, man är för frisk eller inte akut sjuk. Hur svårt är det att fixa det? Smäll upp en stor klassisk koloss till vårdcentral sidan om och skicka de felsökande dit. Enkel lösning, så slipper husläkarna slåss om oss som de gör nu.
Vad man inte skriver om eller eller inte slår upp är att den främsta anledningen till att man har långa väntetider är för få läkare. Finns en enkel lösning där också. Kriminalisera och konfiskera äckliga bonusar till oförtjänta finansvalpar som producerar ingenting. Det är inte ok att banker gör höga vinster på att sänka räntor mindre när reporäntan går ner och sedan inte höja inlåningsräntan när den går upp.  Det är inte ok med fallskärmar och bonuspaket utan rimliga gränser. Det finns bara ett sätt att stoppa girighet, reglera, lagstifta. För väntar man på att branschen ska sanera sig själv väntar man förgäves. Beskatta elbolagens orimliga vinster till 100 procent eller reglera elmarknaden. Marknaden har visat att den inte klarar av situationen utan att utnyttja den. Vackert-väder-kapitalism när den är som värst. Håva in storkovan när priserna är höga, sänk dem inte när priserna faller utan skrik som grisar om omkostnader som inte finns. Sluta lura folk bara för att ni kan och visa lite vanlig hederlighet. Använd pengarna till att anställa fler läkare.

Kommentarer
★ Legato

Vad sjukt... Såg just Inside Job och småsurfar direkt efteråt. Tycker också det var en väldigt intressant film. Sorgligt, men intressant...



Killen på JT3 floppen hade väl AK, tror du inte?

2011-04-06 kl. 00:03:31
★ rosjon

AK, ja kanske, minraisen var lite märklig bara. Det kusliga med Inside Job är att många av de värsta skurkarna/spånen nu är ekonomiska rådgivare åt Obama.

Och samma stil kör banker och ekonomer med här i Sverige. Anders Borg, värsta mesen vad gäller lagstiftning mot banker och andra roffare....

2011-04-06 kl. 19:36:34
http://rosjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback