Missuppfattning 7: Höj alltid lika mycket preflop

2011-01-29 @ 14:18:23 | Allmänt

Under denna punkt tar Dusty upp en del olika fall när man kan och bör variera storleken på höjningen preflop. När jag läste igenom det hela kändes det som att det var bra råd för 6-max cashgame men inte helt klockrena för turneringsspel. Jag höjer nästan alltid lika mycket preflop, oavsett handstyrka och jag openlimpar extremt sällan.
Tidigt i turneringar höjer jag alltid 3ggr bb eftersom det ändå är en ganska liten del av min stack. Finns ingen anledning att höja bara 2,5 BB när BB är så liten, sparar inte speciellt mycket pengar, ger bara bättre odds. Jag brukar dra ner på min satsningsstorlek när mörkarna blir högre, framför allt för att minska risken för att jag blir bunden till potten och måste syna för att jag får oemotståndliga odds. Dessutom så är det mycket enklare att lägga sig när man misslyckas med ett stöldförsök och blir reraisad, gör inte lika ont, varken i stacken eller själen.

Om jag höjer i sen position så brukar jag höja  ett högre belopp (3ggr BB) om jag sitter på lilla mörken eller knappen, för att inte ge mörkarna för bra odds. Dessutom brukar folk syna för brett från mörkarna så oftast skadar det inte att få in lite mer pengar i potten vid dessa tillfällen. Om mörkarna är aggressiva brukar jag dock höja ett mindre belopp eftersom det är enklare att raisefolda då vid stöldförsök och om jag har en bra hand brukar det inbjuda till en reraise. Det beror lite på vad det är för spelare som sitter vid mörkarna.

Om jag märker att en spelare gärna synar innan flopp och sedan lägger sig efter floppen så försöker jag höja mer i de potter han är med i/kan tänkas vara med i. Räcker oftast med en sådan spelare vid bordet för att jag ska börja höja lite mer , c:a 3 ggr BB, istället för min standard 2,5ggr.

Något som är mycket viktigt vid turneringspel är att alltid hålla koll på storleken på de andras stackar i förhållande till mörkarna. Om det är väldigt små stackar efter mig så påverkar det min höjning, lägre belopp för att inte bli pottbunden. Ibland, om de som sitter efter är väldigt tighta och om din höjning ändå kommer att tvinga dig att syna om du har höjt kan det vara en god idé att höja lite mer, kanske så mycket att den lilla stacken i praktiken måste gå allin för att syna. Av någon anledning så synar folk mer sällan än de borde i de situationerna.

Det viktiga att komma ihåg tycker jag är att man aldrig ska variera sin satsningstorlek beroende på handens styrka, enbart beroende på position, de andra spelarnas spelstil och deras storlek på stacken.

Om någon limpat in innan du vill höja, höj då din standardhöjning+ (antalet limpare * BB). Minraisa aldrig efter att en eller fler limpat in, fiskvarning på den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback