Poker med familjen

2011-01-07 @ 12:00:56 | Allmänt

Igår i snövädret så kom barnens kusin Simon på besök till stan på sin väg till Frankrike för att hälsa på en kompis.
Morfar hämtade på station och sedan kom de till oss för lite middag och poker. Middagen blev en chili à la Las Vegas, vi fick den på Flamingo när vi bodde där hela familjen 2009, och efter några gångers experimenterande så gör vi nu en förbättrad variant.

Enkelt recept:
Högrev av nöt 2kg
en burk mörk öl
4-10 skivor inlagda jalapenos (ju fler desto starkare),
Passerade tomater,
barbequesås, rökig, ju rökigare desto bättre
Kidneybönor,
chilipulver,
coloritsoja,
köttbuljongtärning

Skär köttet i bitar, stek, salta,peppra
I med allt i grytan utom bönorna.
Låt koka lugnt 4-8h, fyll på med vatten om det blir för lite vätska.
När köttet total fallit i bitar och det ser ut lite som köttet lappskojs så lägg i bönorna också.
Chilin ska nu vara ganska "torr", en gryta med ytterst lite sås.
Serveras i portionsformar som gratineras i ugn 10 min med ost och gul lök ovanpå.

Efter maten blev det poker, med alla barn lekandes vid sidan om, pokerbordet var även pusselbord, pärlplattebord och på slutet även dagis för grisar.


 


Simon ger, Siri studerar, Signe pusslar


Livs bror Jakob var också med, Simon funderar på om han ska syna Livs bluffbet med pocketpar på esshög bräda.


Morfar Karsten funderar, kom tvåa efter en snabb pokerskola. Svårt med vad man ska betta, men lärde sig snabbt vilka händer som var värda något och inte.


Mer och mer leksaker och gossedjur på pokerbordet

Liv vann, Karsten kom tvåa efter att ha dragit ut ett par ggr, men sen haft otur på slutet istället. Siri lärde sig sitt första chiptrick vilket betyder att hon kan ett mer än jag.
"Om du har tid att lära dig chiptricks spelar du alldeles för få händer" skyller jag på, inte på att jag är fumlig och bara kan göra en sak samtidigt.

Kommentarer
★ Rickard

"Om du har tid att lära dig chiptricks spelar du alldeles för få händer" skyllde jag också på när min styvsyster undrade varför jag var så usel på dem.

2011-01-07 kl. 13:03:33
★ jos

är det de gamla gröna b2b lekar ni lirar medgår de få tag på än riktiga kvalite lekar häls jos

2011-01-08 kl. 21:50:52
★ Yksi

PS: Vill bara lägga till att jag rekommenderar stout/porter som mörkt öl... i con carnen alltså...

2011-01-09 kl. 11:45:39
http://www.yksico.com/aceofspades

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback