Misstag

2011-03-29 @ 23:15:18 | Allmänt

Varför gör man ibland så grova misstag? Tålamod är en viktig orsak, man tappar tålamodet och blir helt plötsligt en av de hoppfulla. Man hoppas att man ska dra ut trots att oddsen talar emot det.

Jag har en läcka och det är att jag inte gillar att bli reraisad om och om igen av samma spelare. Ömtåligt ego hänför jag det till. När jag spelar som bäst så rör det mig inte i ryggen om jag blir återhöjd gång på gång. Jag vet hur jag ska handskas med det, min spelstil har sin grund i att jag med jämna mellanrum ska höja oavsett vad jag har på hand vid tillfället. Sällan jag gör det med totalt skräp men om jag känner att situationen är rätt så är jag väldigt blind för vilka kort jag har på hand. Jag förväntar mig inte att jag ska lyckas jätteofta med dessa spel, men tillräckligt ofta. När jag då inte lyckas tillräckligt ofta och samtidigt inte får en hand som jag faktiskt vill spela till rivern, så kan tålamodet tryta. Det brukar visa sig som en stor benägenhet att ta risker, att spela drag hårt, även icke nötdrag, och ibland så tänker jag inte tillräckligt många steg i förväg vilket får som konsekvens att jag commitar mig till potter med alltför svaga händer.

Ännu värre blir det då om det är en och samma spelare som återhöjer gång på gång. Det finns ju en lösning på detta och det är att minska sitt handurval man höjer med, men det alternativet ligger inte riktigt för mig. Jag försöker höja så ofta som jag kan komma undan med det.

 Men om man nu gör grova misstag, hur kommer det sig att det går så bra ibland ändå?

Ibland har man bara en bra dag och gör inga eller väldigt få och små misstag, och ibland har man tur och vinner händer trots att man spelat dem helt galet. Man har ofta en förmåga att värdera sitt spel efter resultatet av handen precis när man sitter vid bordet. Om man slår om från lilla mörken med QJs  efter att knappen försökt stjäla för 10:e gången och springer in i AA behöver det inte betyda att man spelat fel. Samtidigt betyder det inta att man spelat bra om efter att ha återhöjt på flopp med färgdrag så mycket att man blev commitad och sen lyckas träffa färgen på rivern. Man behöver gå igenom sitt spel ett par dagar efteråt och kolla på vad som faktiskt var bra och vad som faktiskt var felspelat. Men hur många gör det?

 Ibland är det som ikväll, du spelar helt rätt, får sjukt bra kort. KK 2ggr, AA3 ggr. Men inget betalt...raise...rundfold. Tills man återhöjer med sina  AA (4:e gången), får syn av höjaren som floppar en triss. Det är vid de tillfällena man "tjänar" ihop till sina utdragningar. Poker är inte rättvist, man vinner när man spelar dåligt, förlorar när man spelar bra. Jag hoppas bara att det jämnar ut sig i längden....för det vinner jag på.


Kommentarer
★ Pokerpappa76

Tjena Jonas,

det jämnar ut sig och du har rätt att du tjänar på det. Dock surt i perioder då det bara känns emot...Bara att hålla i sitt spel och som du skriver: Utvärdera!

Jag har skickat ett meddelande till dig på FB. Förmodar att du går in där också, men... Kolla gärna om du hinner.

Tack, vi hörs!

/Marcus

2011-03-30 kl. 20:12:09
http://www.firstpoker.se
★ Pokerpappa76

Hej pokerbloggare!

Här kommer en utmaning från en pokerbloggkollega:



På onsdag den 6 april startar Pokerpappas Mini Goldrush på Paf Spade Poker. Detta är en turneringsserie på sex turneringar.

I samband med detta bjuder jag in till pokerutmaningen: ”Sveriges Bästa Pokerbloggare 2011”, där vi spelar i Pokerpappas Mini Goldrush, men kör en separat rankinglista för alla pokerbloggare som vågar anta utmaningen. Ära och berömmelse ligger i potten, men om vi blir många som deltar så lovar Rickard på Paf.com att även addera lite fina priser till vår bloggrankinglista och framförallt till Pokerbloggmästaren 2011.



Vågar du anta utmaningen?



Om Ja: Skriv ett inlägg om att du är med i Sveriges Bästa Pokerbloggare 2011 som startar 6 april kl. 19.30 och länka till min blogg och detta inlägg: http://www.firstpoker.se/default.asp?id=5179&sida=1246 , gå sedan in till detta inlägg på min blogg och skriv länken till din blogg, samt vilket pokernick du har på Paf Spade Poker. (Paf bjuder på inköpet till alla sex turneringarna!)

Vi ses! (Om du vågar…) :)

/Marcus ”Pokerpappa76” Normark

2011-03-30 kl. 21:30:40
http://www.firstpoker.se
★ rosjon

Jag ställer naturligtvis upp. Fixar inlägg och kommentar under veckan.

2011-03-31 kl. 19:55:59
http://rosjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback