PAF Poker Challenge 2011 del 1

2011-05-22 @ 17:02:10 | Allmänt
Tidigt upp fredag morgon, barnen förberedda på att mamma och pappa ska vara borta hela helgen och spela poker. Vi tar taxi till Värtahamnen, checkar in och går och tar en lyx-frukost med mousserande. Sådär lyx egentligen, man är inte så sugen på mousserande klockan tjugo över sju på morgonen, men det är lugnt och skönt, fin utsikt över skärgården. Äter av det mesta, sen drar vi oss tillbaka till hytten för att försöka få ett par timmars sömn eftersom det lär bli en lång dag, strukturen visar att sista perioden ska vara fram till 03.20 på morgonen. Vaknar, går upp, tar en dusch och går ner till landstigningen fem minuter innan vi ska vara framme. Ganska tomt, konstigt, nåja inte så många som ska av på Åland. Efter ytterligare 10 minuter utan något som helst tecken på att båten ska stanna går vi upp till informationen. Frågar när vi ska vara framme i Mariehamn? " Jo, vi stannar inte i Mariehamn idag" svara hon i informationen. Ett ögonblick ser jag framför mig hur båten går hela vägen till Helsingfors utan stopp, gör mig beredd att skrika "Vänd båten, vi ska av", då hon säger:
" Vi går till Långnäs istället".
"Men vi har en biljett där det står att ni ska angöra Mariehamn 13.35 inte Långnäs 14.45".
"Jo, vi var tvungna att ändra för att klara tidtabellen." Jag blir lite mållös av förvåning, men Liv finner sig och frågar. "Ni har inte funderat på att informera om det?"
"Jo, det borde vi kanske ha gjort"
Tilt! Normalbegåvade människor informerar givetvis sina resenärer när man tvingas göra förändringar, men tänker man inte längre än näsan räcker så känns säkert detta som ett bra sätt att hantera detta på. Vi får ta en sunklunch på båten, medan jag kokar inombords. När vi sen kommer fram till hamnen så har de beställt taxi till Mariehamn, men inte till alla, han vill dessutom ha en biljett. Jag säger att vi inte fått någon biljett att färjan skulle ha lagt till i Mariehamn,  till sist så får vi följa med och kommer till Hotell Arkipelag kvart över tre, 45 minuter innan vi ska börja spela.

Disclaimer: Jag har dåligt minne och kommer ibland ihåg fel, jag har också selektivt minne och minns ibland därför inte alls. Jag försöker dock återberätta så gott jag kan.

Twitter:
16:37 Börjat spela på Åland, förlorade en pott på 5000 till Andreas med K2 i hjärter, kung på flopp men han fick sin tredje sexa på turn.

Jag och Liv registrerar oss får vår PAF-påse och hälsar på några bekanta, bl.a Jerker som vi träffade på Malta, Pokerpappan som jag träffade på en kryssning i somras och deras kompis Leo, innan vi går till våra respektive bord. Liv hamnar vid samma bord som Johan Rheborg och han verkar lite ovan, men det visar sig gå över under turneringens gång.

Vid mitt bord sitter på pos 1 en finne som har en tshirt det står Mökkö på, på pos 2 sitter Leo, pos 3 sitter Andreas "Wiseguy" och fingrar på telefonen, pos 4 en ålänning, pos 5 okänd, pos 6 Simon från Åland (suttit vid hans bord några ggr tidigare men är inte säker på att han vet det), pos 7 rosjon, pos 8 tight finne, pos 9 försenad spelare som aldrig dök upp, pos 10 tight finne som jag träffat på tidigare på en kryssning.

Wiseguy drar igång direkt och är med och vevar i de fem första potterna, och vinner de flesta genom att alla antingen lägger sig eller så träffar han sitt kort på rivern. Första handen spelar jag efter 20 minuter. Jag sitter på stora mörken och Wiseguy höjer upp, och ålänning och Simon synar, jag synar också med K2 i hjärter. Floppen kommer kunghög med 2 hjärter, en sexa. Trevlig flopp, jag checkar eftersom jag är ganska säker på att någon kommer att betta, vilket Wiseguy mycket riktigt gör, jag synar. Turn kommer en sexa till och jag checkar, Wiseguy bettar igen, jag synar. Jag tror jag har bästa handen med antagligen bästa draget, men känns inte som jag behöver betta den själv och har jag inte bästa handen vill jag inte spela en större pott än nödvändigt. Wiseguy bettar igen på rivern och nu känns det inte så roligt men måste syna. Han visar 96off. Ganska nöjd med hur jag spelade handen men inte med resultatet.


Twitter:
16:51 Tog hem en pott med 55 bara för att potten efter förlora med samma hand. Jag floppar triss, han tvåpar. Turn ger honom en bättre kåk...:(

10 minuter senare, period 2, (75-150) höjer jag upp med 55 UTG+1,  Får två syn, floppen kommer A-hög, jag c-bettar och får potten.
Handen direkt efter 55 igen på BB. Jag höjer, Mökkö-finnen synar. Flopp 875, två ruter. Jag bettar ut 700 och Möcköfinnen bara synar. Turn en sjua. Jag bettar ut 1500 och åter igen så synar finnen. River kommer ruter kung. Av någon underlig anledning känner jag mig inte helt komfortabel. Om han precis drog in färgen så kommer han att värdebetta den och det är inte helt omöjligt att jag är slagen. Jag vill inte spela en jättepott när jag inte känner mig säker så här tidigt (glöm inte att jag är lite påverkad av att åka ut som andra man förra året under första perioden), och jag tror bara att han kommer till att syna med bättre händer eller med färgen eller eventuellt slå om, och då måste jag syna iaf. Jag väljer det försiktiga alternativet och checkar, jag vet att jag kommer att gräma mig om han checkar bakom, men han gör mig inte besviken på det planet. Han bettar ut 3200 och jag kvidsynar. Han har 87s och alltså floppat tvåpar, men fick en bättre kåk på turn. Tror jag förlorar minimum, men kanske missar värde i de fall han har en sämre hand i och med mitt sätt att spela.

Twitter:
17:35 Synade raise utg med TT. Floppade kåk med TJJ. Han betade jag synade, Turn 4, han betade jag synade. River Q, han betade jag reraisade, han synade med AJ. Kanske fick för lite betalt....

Precis innan första pausen inträffar handen ovan. Ålänningen höjer UTG, jag synar. Han betar sedan ut ganska lite på floppen och hade jag vetat vad jag vet nu efter att spelat mot honom även i sidoeventet hade jag spelat handen tio ggr hårdare. Nu synar jag istället då jag vill få tillbaka maximum och vill inte skrämma bort honom med floppad kåk. Han betar lite igen på turn och det är här jag verkligen ska slå om för att försöka få bättre betalt om han har en J. Jag synar bara. River kommer, betar igen, lite mer denna gång och jag reraisar, han synar. Han visar AJ och jag blir arg på mig själv för att jag inte tog bättre betalt. Borde förstått att han satt med en knekt när han spelade som han gjorde.

Twitter:
18.01 25600 i första paus, 30 000 i startstack

Fortsättning följer........



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback