Hur tänker man....

2011-10-07 @ 20:34:16 | Allmänt

....när man återhöjer till 120 när jag höjt till 70 (pott på nivån 10-20)? Antagligen tänker man inte alls, är en riktigt hoppfull spelare. Vad hoppas man uppnå?  Säg att man har ett monster, varför vill man då inte få betalt, utan istället bjuda in vilken hand som helst? Man ber om att förlora en stor pott och vinna en liten. Men en sådan betsizing gör det enkelt för mig att kategorisera mitt motstånd iaf;)
Tyvärr träffade jag triss, samtidigt som min motståndare träffade sin högre triss med JJ. Men han är för alltid antecknad som fisk på SvS.;)

Sverige vann till sist med 2-1 så Sverige-Holland blir väldigt spännande. Jag och Sander ska gå eftersom jag vann två biljetter på SvS, ska bli riktigt kul. Finns en del likheter med poker där domaren står för det slumpmässiga avgörandet. Ibland verkar det vara helt random när de tar sina beslut. Domaren i matchen Sverige-Finland delade ut lite gula kort lite slumpartat kändes det som, ibland blev det gult och ibland inte. Så tyvärr är Zlatan avstängd.

Hemma är både Signe och Siri sjuka, Siri har andnöd, men allergiproven visar inget, och en nedflyttning av Tarantino till källaren har inte gjort någon skillnad. Spirometriprov på onsdag ska visa om det är luftrören eller lungorna som är problemet. Otäckt är det, och det värsta är att man inte litar på läkarna, jag tror det är en infektion, men de har inte ens tagit en snabbsänka. Samma symptom som när jag hade lunginflammation, men utan febern. Signe däremot har feber och är klassikt förkyld, lagom efter att Sander precis tillfrisknat. Hösten har börjat, som småbarnsförälder vet man vad som väntar.


Kommentarer
★ xbjaje

I vilka lägen anser du att det är motiverat att återhöja preflopp? Jag gör det t.ex. ibland med rätt svaga kort mot spelare som jag vet är lösa när jag spelat tight.

2011-10-08 kl. 19:36:41
★ rosjon

Svårt att ge några direkta riktlinjer, men se till att minst minhöja iaf.

2011-10-09 kl. 00:22:53
http://rosjon.blogg.se/
★ Henrik

Det var väl du som var hoppfull och synade med sämst hand preflop?

Han ville kanske få dig att inte c-betta på floppen?

Blir man automatiskt en dålig spelare när man slår ut dig ur en turre?



Sluta nu vara en liten gnällspik, förstör ju en annars trevlig blogg.

2011-10-10 kl. 07:40:26
★ rosjon

Det spelet med JJ preflopp är bland det sämsta man kan göra, men får återkomma i ett senare inlägg. Gnäller inte på att jag åkte ut, gnäller på att jag åkte ut mot någon som uppenbarligen inte vet vad han sysslar med.....

2011-10-10 kl. 10:54:57
http://rosjon.blogg.se/
★ dybban

I cashgame blir det allt vanliga, även bland bättre spelare att göra denna sortens höjningar med alla sorters händer. Ärligt talat har jag alltid tyckt som du gör nu, men börjar ändra mig. Spelet förvillar ju. Du vet inte vad du ska göra. Och om du bara synar vet man att du inte har monster



Jag gör aldrig spelet själv, men kan förstå varför man gör det med mediokra händer som suited connectors och annat skoj. Med riktigt bra händer, är det däremot inte ett spel att rekomendera. Men återigen. Nya spel som förvillar motståndaren är aldrig fel, även om vi tycker att de är spelteoretiskt avskyvärda...

2011-10-10 kl. 13:37:41
★ Henrik

Håller med Dybban, det är ett lurigt spel även om jag inte praktiserar det själv.



Reagerade mest över att han kallade motståndaren hoppfull när fi hade bättre hand preflopp. Han ville kanske 3-betta så att rosjon inte skulle kunna c-betta alla a- och k-brädor och då sätta honom i en svår situation. Då blir 3-betten en sorts pottkontroll.



Tycker rosjon är en bra bloggskrivare och pokerspelare men badbeat-gnället sänker bloggen, anser jag.

2011-10-10 kl. 14:43:52
★ rosjon

Jag vidhåller att den enda man lurar med det spelet är sig själv. Och bara för att spelet förvillar så betyder det inte att det är bra. Att reraisa 5ggr med 52off är också förvillande men är inte ett vinnande spel.Om en fi är hoppfull eller inte har ingenting att göra med handurval före flopp. Att inte höja med 55 vore hoppfullt och att inte minst syna med 55 vore ännu värre även om han spelade med öppna kort.

Vad gäller pottkontroll så anser jag inte att det är att utöva pottkontroll att fagbetta preflopp, tvärtom så stoppar man in mer pengar i potten men man får väldigt lite information utav det. Raka motsatsen till pottkontroll



2011-10-10 kl. 17:02:05
http://rosjon.blogg.se/
★ Henrik

Med pottkontroll menade jag att han genom 3-betten eventuellt får dig att stanna upp och inte c-betta på floppen vilket du kanske hade gjort om han bara synat preflopp. Jag menar att det är en form av pottkontroll att genom att höja 2bb preflopp får möjlighet att checka runt floppen.

Angående ordet hoppfull är det ganska uppenbart att du lägger en annan beyrdelse i ordet än vad jag gör. Eftersom det inte är någon vedertagen pokerbenämning och det är din blogg så antar jag att du får använda ordet hur du vill. Tyckte bara att du obemärkt gled över från att det var en benämning på fiskig till någon som slog ut dig med oortodox spel.

2011-10-10 kl. 17:49:04
★ rosjon

Det enda han uppnår med att återhöja så lite preflopp är att han gör potten större och därmed mitt cbet större. Och anledningen till att jag kallar honom hoppfull är p.g.a att han återhöjer till 120, vilket jag anser är ett hoppfullt spel oavsett om han träffar triss eller inte på floppen Det är ett hoppfullt spel oavsett vad han har för hand när han gör det. Att göra en sådan återhöjning är lika hoppfullt som att openlimpa pre eller att minraisa efter att 4 stycken redan limpat in i potten.

2011-10-10 kl. 20:46:24
http://rosjon.blogg.se/
★ Dalajar

Han fick ju dig att stoppa bettandet preflopp. Med en starkare hand från din sida så hade du kommit över honom en gång till. Eller så får du se till att 4-betta med sc och låga pp.

2011-10-11 kl. 09:32:28
★ dybban

Men du c-betar väl inte när han trebetar så? Du checkar ju flopp. Eller? Du tappar initiativet och det finns stor chans att du checkfoldar händer, så bra som AJ, om du inte träffar. Det är alltid mentalt jobbigt att bli trebetad även om det är en liten höjning. Därför kan detta spel vara ok ibland. Dessutom får du, som sagt, reda på om du sitter med ett monster eller inte.



Jag tycker inte alls att spelet är lika dåligt som att minraisa mot fyra spelare. Jag skulle som sagt aldrig göra spelet med en riktigt bra hand, men att göra det med en 78s någon gång ibland, varför skulle det vara fel?

2011-10-11 kl. 09:42:38
★ rosjon

@dybban Kanske, men du om någon borde väl veta att jag donkbetar i hög grad om jag synat en återhöjning



@Dalajar Det han fick veta är att jag antagligen inte har AA eller KK. Så han skar av toppen av min range, men med en så liten återhöjning så utökar han istället botten av min range. Det finns helt enkelt inga händer jag lägger vid omslag.

2011-10-11 kl. 10:47:23
http://rosjon.blogg.se/
★ Dalajar

Jag tror du är mest besviken på dig själv faktiskt. Han "fagbettar" som du skriver och du synar och båda trissar och en sån lägger man inte såklart.



Så dåligt är inte hans spel som du vill göra gällande. Det finns betydligt värre saker att hitta på.

2011-10-11 kl. 15:11:43
★ rosjon

Jag är faktiskt inte alls besviken, jag tror inte just den handen hade kunnat få ett annat resultat än den fick. Jag anser att hans spel preflop är en bra indikator på att han är hoppfull, precis lika bra indikator som minraisa efter fyra limp och openlimpande. Jag kommer kanske ändra uppfattning om jag ser det praktiseras av en vinnande spelare, vilket jag aldrig tror kommer att ske.

2011-10-11 kl. 17:47:49
http://rosjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback