Paf Galaxy Poker Cruise Dag 1

2011-09-05 @ 18:36:16 | Allmänt



Med barnkalas avklarat, hörlurar, dator och ombyte packat så tog vi taxi tidigt till Silja Line Terminalen eftersom det är helt omöjligt att förutse hur lång tid det tar att ta sig genom stan. Fick ut vårt lilla PAF-paket av PAF-Ola och hälsade på gamla bekanta som Pokerpappan, Rickard, Magda, Benny, en riktigt bra spelare som senast var med PAF i Machester på GSOP och Pilen som är tillbaka efter ett antal månaders PAF-bojkott. Efter att ha varit på nästan alla kryssningar känner man igen en hel del, så även denna gång. De flesta vet jag inte vad de heter, men jag har suttit och spelat med dem en hel del. Avesta, alltid på gott humör med en betsizing som är.... annorlunda, varför bara ska man öppna med 2,5BB när man kan öppna för 6BB?

När vi installerat oss i hytten, gick vi (precis som jag brukar göra när jag åker ensam) till den ryska restaurangen. Naturligtvis blev det blinis och vodka till förrätt. Efter ett tag fick vi sällskap av Magda som väntade på sitt sällskap från PAF. Blev lite poker diskussioner om att vara eller inte vara tight. Efter en god middag så blev det språngmarsch på kryckorna ner till konferensdelen, då registreringen stängde en kvart innan start kl.21.00. Det visade sig dock att det blev en aning försenat, men gjorde ingenting, för då hann krampen i armarna efter krycksprinten försvinna.

Till slut var det dags för seating och gissa vem som hamnar på samma bord.Naturligtvis, jag och Liv. Tack och lov sitter jag på seat 9 och hon på seat4 3 så risken för kollisioner är mindre. Min vana trogen höjer jag upp i sen position första handen med A5 suited, men får direkt en reraise mot mig från en ganska lösaggro spelare direkt till vänster om mig. Alla andra foldar och det gör jag med, då jag lovat mig själv att spela tight. Bordet är helt ok, Pachanga32 på PAF sitter på platsen innan mig och jag vet att då kommer det att bli lite krig om mörkarna, men jag gillar ju action så det passar bra, speciellt då jag har position.

Pachanga drar ihop ett gäng som kör ett last longer bet som man vinner om man går längst men inte kommer i pengarna. Ganska bra idé faktiskt, kan bli lite av en bubbelförsäkring, så jag betalar in för både mig och Liv trots Livs protester.

Tar det ganska lugnt de första nivåerna och kollar lite floppar billigt. Får efter ett tag 99 på UTG och höjer upp, men får 4(!?) syn, ingen respekt. Bordet kommer med tre höga ruter, jag har ruter nio, jag bettar och får en syn av en kille som ger ett lite nervöst intryck, men det behöver inte betyda mer än att han spelar mest online. På turn kommer ett 4:e ruter, ger mig nio-hög färg och dessutom har jag nu hålpipa till färgstege, men känns inte som att jag nödvändigtvis har bästa handen. Jag checkar, med planen att syna, han checkar efter. River kommer ett femte lågt ruter och jag bettar ut, tanken är att det är ett blocking bett, inte ett värdebett, och han synar och visar QT med ruter dam.

Spelar sen ett par potter i sen position, ena gången limpar jag med på T2 suited efter tre andra, träffar tian på flopp, bettar och alla lägger. Ligger och skvalpar runt 15 000 som var startstack.

I mitten på tredje nivån (75-150) så plockar jag upp KK UTG, trevligt, trevligt. Jag höjer upp till 425 får en syn och dessutom synar Pachanga32 på stora mörken. Pachanga checkar mörkt och floppen kommer 356 i olika färger. Jag bettar ut 900, andra killen checkar men Pachanga kan inte släppa och återhöjer till 2400, jag funderar på att slå om, men väljer att syna och försöka hålla potten så låg som möjligt. Då bettar Pachanga32 mörkt 3500 på turn, så planen att spela en så liten pott som möjligt far all världens väg och när det dyker upp en dam på turn, så går jag allin. Pachanga steker, han kommer att ha 5000 kvar om han synar. Till sist vinner nyfikenheten och mitt rykte som storbluffare på PAF och jag får syn av 88. Ibland är det bra med lite historik.

27K efter första perioden, Liv har lite drygt startstack.

Direkt efter paus så bryts vårt bord och jag hamnar till väntster om Linkan. Linkan är en känd profil i Stockholmspokern och sitter på sjukt många berättelser om pokerhänder, han har ett otroligt minne, och där vi andra stakar oss när vi kommer ihåg fel så är alltid Linkans berättelser klockrena och roliga att lyssna på.. Dessutom så tror jag att jag har lite koll på hans spel, han gör oftast inga dumheter. Innan honom hamnar Pachanga32 och dessförinnan en lös aggressiv spoling (alla under 30 får betraktas som spolingar när man är i min ålder)som spelar vilka två kort som helst. Till vänster om mig sitter först Jormas fru Tessan och sedan Emma Wikberg. Emma lyckades tydligen förlora allt utom 1000 av sin startstack under första nivån, men har lyckats grinda sig kvar. Hon spelar försiktigt och har grym timing i sitt spel. När jag kommer till bordet har hon tagit igen
lite och hon sitter på kanske 7000.


Tessan och Emma, kort av Magda.

Dessutom sitter pokerpappan vid bordet och efter ett tag ansluter även Jerker, en av hans kompisar som jag mött en hel del på PAF online och som var med på SM på Malta och PPC:n i våras. Jobbig att möta men som tur var så har han väldigt lite marker när han kommer till vårt bord. Nästan bara kända ansikten alltså. Spelar en pott mot spolingen, höjer upp 2,5bb, han tar syn från stora mörken, floppen kommer knekthög, han checkar och jag fortsättningsbettar utan träff, han synar. Han checkar turn, jag checkar efter, men synar hans riverbet med A hög. Han hade tyvärr försvarat med J5off. Halkar långsamt neråt medans mörkarna ökar.
När mörkarna är 200-400 och 100 i ante höjer jag upp med Q9 i ruter, återigen sitter spolingen på stora mörken och försvarar. Flopp kommer skräp med två klöver och ett spader, han checkar, jag bettar, han synar. På turn kommer spader J, Han checkar, jag bettar igen, och han synar. Rivern kommer spader dam, han checkar och jag checkar efter och han visar upp A9 i spader för kompletterad backdoorfärg. Synd, men det blev inte alltför dyrt. Hade det inte kommit en dam, så jag inte hade haft showdownvärde hade jag antaligen skjutit en tredje gång, ingen aning om han synat då. Han hade visat en förkärlek för att syna med marginella händer. Jag låtsas ändå som om jag blev rejäl utdragen på rivern och muckar min hand. Kan ju alltid hjälpa att någon tror man är jättetight.


Linkan och Benny, kort av Pokerpappan76

Spelade fler händer bl.a. spelade jag ett par i treor helt fel, syn preflop utan odds att försöka träffa set. Var med i en del andra potter men fick lägga utan träff och till sist satt jag där med lite drygt 10BB. Satt på cutoff, alla la sig fram till mig, och knappen, Bofuret var på utflykt. Emma satt på lilla mörken och Jerker på stora, så jag pushade efter en liten fejktitt. Jerker la sig efter lite pustande. Och jag kollade vad jag hade innan jag muckade, T2off.

Går ett varv till och Jerker på stora mörken är nu borta från bordet. Alla foldar fram till Linkan som höjer upp till 2K, Jag tänker att jag själv hade höjt upp om jag sett att stora mörken inte var där så jag pushar allin med J8 i ett försk att återstjäla. Tyvärr så var inte Linkan ute och körde utan satt med AK och det kom en kung direkt på flopp. Får en 8 på turn och får lite outs, men icke sa nicke. I stort nöjd med mitt spel men inte med kortsnitt och floppträffar. Klockan är väl c:a 02.00 på natten när jag åker och Liv sitter ungefär på en medelstack runt 25 000. Tanken var egentligen att turneringspelet skulle avbrytas kl 0.300 men eftersom det fortfarande är drygt 50 pers kvar så fortsätter man till kl 04.00.

Och medans liv hankar sig kvar med grymt shortstackspel, så sitter jag och diskuterar pokerankdammen med ett gäng insatta. Får lite kritik för att jag skrev att det var coolt att Svenska Spel rekryterat Wigg och Tureniec, men jag vidhåller att från att vara tråkiga Svenska Spels poker som inte hade en enda profil, och där pokern inte fick så stort utrymme bland triss, lotto och stryktips, så har man svängt runt och börjat marknadsföra sig ganska ordentligt framförallt mot de som redan spelar poker. Jag tror inte att Wigg och Tureniec drar dit nya spelare, de kommer att dra dit folk som redan har ett konto på SvS men spelar företrädelsevis någon annanstans. Allt startade i och med den lyckade marknadsföringen av SM Online förra året, trots miniskandalen att vissa bloggare betalades för att pusha för SM Online utan att göra det tydligt att inlägget var sponsrat. Sm på Svenska Spel förra året blev en riktig framgång och det drog upp turneringspelet på sajten ganska rejält under ett par månader. När man sedan värvade Thorsson så lyckades man i hans första framträdande i en turnering på SvS dra nästan lika mycket folk till den turneringen med en veckas marknadsföring som Unibets och förbundets SM Online, och de hade ändå flera månader på sig. De har lyckats etablera en "riktig" söndagsturnering, Söndagssteken med en månatlig Supersöndag och lyckats få till ett par andra lyckade nyintroduceringar. Tyvärr har de ibland en förmåga att klanta bort sina framgångar som nu för en vecka sen då de i stort sett ändrade på varenda sak i turneringsschemat, tidpunkter, strukturer, namn och inköp, så man knappt kände igen sig längre. Viljan är god men ibland måste de lägga band på sig och ta det liiite lugnare. De har sedan startat pokerstudion som efter några trevande försök under våren med ibland lite ointressanta gäster, under WSOP lyckades riktigt bra och jag tror de hittat sitt format nu. De är bäst när de följer de stora turneringarna på plats som nu senast 5 avsnitt från EPT Barcelona. Nu har de alltså anställt två pokerambassadörer som ska representera Svenska Spel. De är anställda och får en lön som alla andra på SvS, summorna har jag ingen aning om, men de blir iaf inte sponsrade med inköp av Svenska Spel enligt egen utsago. Lite konstigt kan man tycka men man får väl gissa att lönen de får täcker en del av inköpen i alla fall. Sen återstår att se om det bli en ny Thorson-effekt. Problemet är väl lite att de attraherar samma målgrupp som Thorson, men för en sajt som är så liten som Svenska Spel så är allt som kan dra spelare till turneringar på sajten välkommet hos mig. Och jag kanske inte är så där överdrivet rädd för att de ska dra ner värdet för mig bara för att de är med och ska dela på kakan. Jag ser dem snarare som två feta daggmaskar som ska locka ny fisk till Svenska Spel.

Nåja, under tiden så fortsätter Liv att spela väldigt stabilt, men får inga bra kort utan får inrikta sig att med sin tighta image stjäla sig fram. Det räcker ända fram tills det bryts kl. 04.00 med 36 spelare kvar. Nu var det dags för välbehövlig vila några timmar innan spelet satte igång igen kl 12.00 dagen därpå. Medelstacken är 45 000 och Liv har 27 000. Mörkarna kommer att börja på 1000-2000 ante 200.


Glad pokerpappa som också gick vidare till dag 2

Lite länkar till andra bloggare som bloggat om kryssningen:
Pokerpappan76 http://www.firstpoker.se/default.asp?id=5367&sida=1246

Pokermamman http://blogg.aftonbladet.se/pokermamman/2011/09/alla-ska-med


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback