Sista vardagen

2011-09-09 @ 22:14:25 | Allmänt

Äntligen fredag - sista dagen för taxiresande - förhoppningsvis så går det bra att hoppa på kryckor till och från tunnelbanan på måndag - för det har varit otroligt tidsödande med taxi. Normalt sett har jag 40 minuter från dörr till dörr, nu har det ibland blivit mellan 60-90 minuter. Men jag har iallafall kunnat ta mig till jobbet.

Senaste veckan har det blivit en hel del poker på kvällarna, men det har inte precis gått speciellt bra. Tycker inte jag spelat dåligt överlag, men ibland kanske lite väl aggressivt. Men det är ju min spelstil, ibland åker jag ut direkt eller ibland går jag långt, allt däremellan är ganska ointressant. Visst kan jag spela tålmodigt, det gör jag ibland, men oftast inte. Spelat två Topp100 turneringar och kommit topp 20% i båda, vilket ger poäng, men det spelar inte så stor roll eftersom det är placering 1-3 som ger riktigt mycket poäng. PAF Goldrush där åker jag oftast ut direkt. Igår hade jag lite otur då min motståndare satte stegen på river efter att ha jagat hela vägen. Svårduckat när jag hade triss och bättre färgdrag.

Vad som är extra kul är att Liv går bra istället, hon vann Magdas Goodiebag i veckan vilket ger en bra chans på ett paket till Pokerfinnkampen, dessutom blev det finalbord i Topp100 i hennes första turnering. Kom till bordet som chipleader men hon förlorade en stor del av stacken med AA mot KQ, allin preflopp, och sen gick ingenting hennes väg. Trist för jag önskar att hon fick lyckas att gå hela vägen någon gång, hon förtjänar det. Men om hon spelar de flesta turneringarna så tror jag hon blir en konkurrent om slutsegern. Grattis Liv till segern och finalbord!

http://blogg.aftonbladet.se/pokermamman/2011/09/livwin-veckans-pokerhagga

http://www.pokerskull.com/2011/09/liten-upprattelse-i-magdas-goodiebag/


Fått lite kritik i veckan vid borden, och det är alltid kul att höra vad alla tycker. Bl.a. förstod en spelare inte varför jag tycker att spelet som jag beskrev i detta blogginlägg är dåligt. Tyvärr hade killen som försökte kritisera läst blogginlägget själv, bara fått det uppläst, så det blev lite svårt att diskutera när han inte hade koll på förutsättningarna. Men jag tror det framgår av blogginlägget och kommentarerna vad jag tycker är märkligt med spelet.

Laura Angel och jag har haft lite kontroverser vid bordet. Han/hon är en riktigt bra turneringspelare, topp 5 på SvS anser jag, men saknar totalt omdöme vad hon/han skriver i chatten, och har ingen koll på pokeretikett. Igår hade vi en liten kontrovers om denna hand som utspelade sig i 500krs som startar 21.30 på SvS. Vid detta bord satt ett tag några av de allra bästa turneringsspelarna på SvS, GoBaLi, Laura Angel, Advocaat och KungKroon. Vi har inte direkt samma spelstil, utom möjligtvis Advocaat som gjorde ett par riktigt bra spel igår ur min synvinkel sett. Fick mig att lägga AQ genom att pusha UTG, efter att en kortstackad Laura Angel reraisat allin. Men hade jag synat hade Laura dragit ut med sin K6 mot KQ, så i slutändan var det bra att han bluffade bort mig. Han satte ju Laura på rätt handurval. Nåja tillbaka till handen:

GoBaLi höjer kortstackad upp till 300 i tidig position på 50-100 nivån, Laura Angel sitter direkt efter och återhöjer till 825, direkt efter Laura sitter Advocaat som synar. Jag sitter med 2400 i stacken och tittar ner på QQ. Jag går allin och GoBaLi lägger, medan Laura Angel blixtsynar. Advocaat steker ett tag, men lägger sedan enligt egen utsago TT. Laura visar upp KK och blir en aning purken när floppen kommer damhög, vilket jag kan förstå, vem blir glad när man får in det med bästa hand och sen förlorar. Men sen spårar hon/han ut lite efteråt, gissar att det gjorde extra ont att det var en fisk som jag som vann handen. Frågar Laura om hon/han hade lagt QQ i det läget och svaret är "blixt". Vad tycker ni?


Kommentarer
★ P-O

Markerna ska in !



Ha det

2011-09-10 kl. 12:13:55
★ Jonas

DÅ du beskriver att det är ett bord med toppspelarna på SVS så ska markerna in, hade det varit en turnering på lägre nivå skulle jag överväga fold då sämre spelare inte reraisar med spekulativa/medelmåttiga händer. Men mot bra tänkade spelare är det ställ tycker jag....

2011-09-10 kl. 15:36:50
★ donRollo

Tjena Rosjon.



Knepig hand den där med damerna. Fold finns ju inte på kartan, men sedan kan man ju fundera på ifall syn eller ställ är bästa alternativet. Ifall de andra är aggressiva efter floppen så kan ju faktiskt syn vara det bästa eftersom antagligen någon kommer att försöka sno åt sig potten. Speciellt då om floppen inte innehåller A eller K. Fast å andra sidan funkar ju ställ minst lika bra. Får du syn så är det bara AA eller KK du behöver vara rädd för. I annat fall är du favorit i en sorts coin-flip.



Personligen så är det hugget som stucket vilket alternativ jag hade valt. Sannolikt hade jag nog synat oftare än ställt. Kanske fördelning 60/40. Mycket beror ju på magkänslan också. Ibland så bara känns det bra och då vinner man ju vilket som :)



By the way, tillhör jag de hoppfullas skara nu? Tänkte på femhundringen idag lördag...



Ha det gött :)



/donRollo

2011-09-10 kl. 23:14:13
http://www.donRollo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback