Törnrosjon med tur

2012-10-03 @ 19:08:43 | Allmänt
Jag har haft  förbannat svårt att hålla mig vaken den senaste tiden. Det leder ändå ofta till mincashar, men det är ju inte riktigt det som är mitt mål.  Igår var det dags igen, sovandes tog jag mig till finalbord och till slut en sjätteplats i 500krs. Inga stora pengar, men det är en indikator på att den tighta stilen fortfarande är väldigt rätt.
 
Jag blir ofta ansedd som vårdlös i mitt spel, väldigt ofta får jag höra att det kompenseras av att jag har en hög träffprocent. Nu har de flesta selektivt minne, man kommer oftare ihåg de gånger man blev brutalt utdragen eller utfloppad, medans de gånger man vann sin tvåoutare är dolt i en dimma av glömska.
 
Jag blev lite intresserad av att ta reda på om det verkligen var sant, har jag mer tur än andra, eller iaf bättre träffprocent? Jag har en ganska stor databas med handhistorik numera, men jag är inte riktigt vän med HM2 och dess rapporter. Däremot så lagras ju allt i en relationsdatabas, och det går faktiskt att med hjälp av HM2s egna rapporter och lite gissande att räkna ut vad de olika tabellerna innehåller.Det är dessutom ganska kul att skriva egna script för att ta fram den statistik man är ute efter. Jag skrev ett script som tog fram hur många gånger jag träffade triss de gånger jag såg floppen med ett par på hand.
 
Jag har sett floppen med ett par 32334 ggr och träffat en triss på floppen 3408 ggr d.v.s ungefär 10,5 procent av gångerna. Statistiskt sett borde jag ligga på strax över 11 procent, så jag har faktiskt sämre träffprocent än medelsvensson åtminstone när det gäller triss. Nu får jag väl ta detta med en nypa salt, jag kan ju gjort fel, och bara för att jag har lägre träffprocent på trissen betyder ju inte det att jag inte har betydligt högre vad gäller färg och stege och jag kan ju ha en förmåga att träffa triss just när någon har lägre triss eller ett annat monster som är näst bäst. Men jag håller det för osannolikt, tills dess jag får ett nytt ryck och tar fram fler script. Om jag orkar så kanske det kan bli en plugin till HM2 så småningom. Luckbox vore väl ett passande namn.
 
Något mer oerfarna spelare inte inser är hur beroende man är av tur för att vinna en turnering, inte bara måste man dra ut och inte själv dra ut, men man ska helst inte springa in i ett monster när man jag den där stora bluffen. Dold tur i turneringar är underskattat, om man fick se alla andras kort i någon av de turneringar man spelat och vunnit tror jag man skulle inse mer hur mycket tur man faktiskt hade just den turneringen.
 
Det de flesta oerfarna spelare, de hoppfulla, inte heller ser eller lägger märke till, är de otaliga gånger man får in det med bäst hand och får se sig slagen av runner-runner. Därför har jag väldigt sällan dåligt samvete när jag har riktigt mycket tur. Jag vet att jag betalat av så att jag har tur så det räcker och blir över.
 
För övrigt så ser jag återigen att Dan Glimne hoppas att poker ska bli klassat som ett skicklighetsspel i klass med Bridge och Schack. Avdragsgilla resor hägrar tydligen, men jag påminner återigen. Det spelar absolut ingen roll vilka avdrag du får göra, det är alltid bättre ekonomiskt sett för en pokerspelare att inte betala ett öre i skatt än att betala skatt på en vinst oavsett hur många avdrag man kan göra. Och jag hoppas verkligen att Dan G har fel när han skriver att pokervinster i så fall skulle klassas som inkomst av tjänst. Det skulle i värsta fall betyda riktigt höga skattesatser när pokervinsterna läggs ovan på ett vanligt jobb. Nä, låt poker fortsätta vara ett turspel. Och ingen som sett mig spela kan ju tveka en sekund om att det inte bara handlar om tur.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback