Svar på kritiken

2013-05-07 @ 22:23:27 | Allmänt

Svenska Pokerförbundet lanserar sitt nya forum http://www.svenskapokerforbundet.se/forum/ där medlemmarna kan debattera och samtidigt ger ordförande svar på den kritik som bland annat jag riktat mot hur online-SM skötts. I fortsättningen antar jag att debatten kommer att ha sitt huvudsäte där.

http://www.svenskapokerforbundet.se/ordforande-om-online-sm/

Trots att jag kanske riskerar att inte ens få en hälsning nästa gång vi möts, och att jag antagligen försvårar valberedningens arbete inför nästa år, så kan jag inte låta bli att kommentera.

Ur förbundets perspektiv var online-SM inte misslyckat anser Mauritz Altikardes, ganska kategoriskt säger han att det inte kan vara ett misslyckande då man förhandlat fram ett bra avtal som ger ett rejält kassatillskott. Tolkar det som om att han tycker att förbundet gjort vad de kan och att Pokerstars är de som misslyckats att skapa det intresse som jag hoppats på kring ett online-SM.

Jag tycker det är synd om det är styrelsens inställning och jag hoppas det man kommer fram till en annan slutsats när det görs en mer ingående analys. Ett online-SM med 30% färre deltagare än året innan får inte anses lyckat även om rättigheterna sålts till Pokerstars, inte ens om förbundet hade dragit in dubbla summan i intäkter. Men det kanske bara handlar om semantik.

Inlägget beskriver många olika fraktioner och jag antar att jag får anses vara en del av de flesta även om jag inte alltid känner igen mig i beskrivningen av vad de olika fraktionerna tycker.

Jag tillhör bl.a. den fraktion som tycker att pengarna man drar in på online SM ska satsas på marknadsföring. Eller inte, då jag sagt att en liten del av pengarna ska läggas på detta, och all marknadsföring är som sagt inte tidnings- eller tv-reklam. Det finns andra sätt att marknadsföra, som förbundet också använt sig av, det har jag egentligen inget att klaga på (som jag skrivit tidigare),men  jag tycker att det borde satsats mer på fler kanaler tidigare.

Jag tycker faktiskt inte det spelar någon roll om det kommer sajten som anordnar SM till godo också, vi vinner alla på ett högt deltagande i SM, och arrangemanget måste ses som ett samarbete för att bli lyckat. Jag tycker tvärtom att det är ologiskt att inte vilja satsa pengar på sitt eget SM bara för att man inte vill gynna sin samarbetspartner.

Visserligen ser avtalen olika ut för de två olika SM:en, men är det så stor skillnad?  Är det fel att vilja se lika mycket engagemang i ett online-SM som i ett live-SM från styrelsen? Till skillnad från vissa andra fraktioner så tror jag inte att skillnaden beror ett dugg på det exotiska resmålet, snarare på att förbundet är mer livepokerorienterat. Jag anser det som självklart att alla i styrelsen ska vara på plats på ett live-SM, och på samma sätt vill jag att de ska vara vid tangentbordet när det är ett online-SM.

Jag tillhör även fraktionen som kritiserat den sena starten av marknadsföringen. Den fraktionen bli omedelbart inkompetensförklarad, vi (jag?) har inte undersökt omständigheterna tillräckligt väl, information har kommit ut i god tid och efterhand som den funnits tillgänglig. Jag håller inte med.

På hemsidan, efter tillkännagivandet om att Pokerstars ska arrangera online-SM 2013 och 2014 den 30 januari, dyker nästa nyhet om online-SM upp den 15 april, fem dagar innan det startar.

Information har dykt upp på facebook i en betydligt bättre ström. Facebook är visserligen bra men varenda inlägg där borde pushats ut i alla kanaler. 13 april kommer första twitterinlägget om online-SM.

Men vi borde veta att 80% av trafiken genereras ändå sista dagarna före huvudeventet, så det finns ingen anledning att börja prata SM tidigare. Men om 20% av deltagarna kvalar tidigare, vore det inte bra om dessa 20% var så många som möjligt?  Det skulle ju då om logiken stämmer ge ännu fler kvalare sista dagarna. Brukar inte hänvisa till Svenska Spel som ett gott exempel nånsin, men faktum är att de lyckats otroligt bra med sitt mästerskap, det finns en del att lära av dem där. De kanske har en större budget än vad Pokerstars anslagit, men vad de förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna. De har dessutom inga garantier eller frirullar, så något annat måste de göra rätt.

Nu låter det väl som om allt bara är fel och dåligt, så är det naturligtvis inte. Jag är övertygad om att styrelsen kan ta till sig all kritik och göra nåt riktigt bra av den inför nästa års online-SM., och att årets live-SM kommer att bli det bästa i mannaminne, jag är obotlig optimist och hoppas på fler deltagare på Malta än på CCs mästerskap.

Men det kanske bara är jag som är besviken på att vi inte lyckades passera Svenska Spels mästerskaps deltagarantal både online och live redan i år.


Kommentarer
★ donRollo

Ja, det verkar ju vara populärt det där forumet...
Mohahaha :)
/donRollo

Svar: Bara smygstartat än så länge tydligen, vi får se i höst
Rosjon

2013-05-11 kl. 20:12:59
http://www.donRollo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback