Hur står det till med intelligensen hos domarkåren?

2013-09-29 @ 22:21:54 | Allmänt

Ur Aftonbladets artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17559747.ab

Flickan ska ha sagt nej flera gånger, tagit på sig kläderna och varit på väg att gå när hon puttades ned i sängen och kläddes av. Men enligt domen räckte inte det:

– Hon kan mycket väl ha sagt nej, men även om det varit så blir det inte per automatik våldtäkt. Så kallat tjatsex är inte något som faller inom våldtäkt. De samlag som ägt rum kan mycket väl ha skett mot hennes uttryckliga vilja men om det inte varit utnyttjande av ett hjälplöst tillstånd är det inte våldtäkt, säger domaren Sven Jönson

En gammal version av lagen gör det möjligt för 6 pojkar som begått våldtäkt att frias. Eller egentligen har det inte med lagen att göra utan tolkningen av den. Att någon i vuxen ålder kan klassificera det som hände som tjatsex och att det därför inte skulle vara våldtäkt är orimligt. Det är helt uteslutet att en 15-årig flicka har sex med 6 män för att de tjatar sig till det. 

Att vara inlåst i ett rum, utan kläder och mobil, våldtagen av 6 män, anses enligt denna hovrätts tolkning av lagen inte betyda att man befinner sig i ett hjälplöst tillstånd.

http://kajjan.bloggo.nu/Sa-sakrar-du-en-fallande-dom-efter-valdtakt/

Det går naturligtvis att tolka lagen som hovrätten gjorde. Om den är på riktigt inkompetent och sällsynt hänsynslös.

När jag tänker på att något liknande skulle hända något av mina barn fylls mitt sinne av mordiska tankar, och hatet mot dessa pojkar som inte kan vara helt riktiga i huvet flödar. Klart är att staten inte kan utkräva det straff jag som pappa skulle vilja ha för de som skadat mitt barn på detta sätt. Rätt och riktigt, men det hindrar inte mig från att tänka just de tankarna.

Men att en domstol trots den gamla lagens ordalydelse kan döma som den gör är för mig helt obegripligt. Det kan aldrig har varit lagstiftarens mening.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback