Observationer

2013-09-08 @ 09:28:51 | Allmänt
I fredags jobbade jag hemifrån då jag beställt hem en del virke från Byggmax. Enklare än att själv behöva köra några rundor med lånesläp, men det var tur jag kunde jobba hemifrån.
 
Det visade sig att Byggmax lovar leverans mellan 8-19?!! Och man måste vara där och ta emot, det räcker inte att märka ut en plats, även om man betalt med kort. Jag ringde och fick löfte om tidig leverans, så jag tänkte att jag jobbar hemma fram till 09.00 och sedan, när virket kommer så cyklar jag till jobbet.
 
Iofs så stod det att speditören som lämnar alltid ringer 30 minuter innan, vilket skulle betyda att jag faktiskt precis hinner cykla hem, men då jag blivit lovad tidig leverans så kändes det som lite för mycket motion för min smak.
 
Efter längre väntan än jag trott dök lastbilen upp, körde upp på trottoaren bredvid vårt hus. Då ringde chauffören till min mobil. Om jag nu befunnit mig på jobbet hade han väntat där 30 minuter? Hantverkare, budfirmor och reparatörer har på något sätt fått det accepterat att de kan komma mellan 8-12 eller 13-17. Ska börja besvara mötesförfrågningar på jobbet så.
 
"Jag dyker upp mellan 9-12", och sen ska jag vara där 08.30 istället och lämna en lapp att ingen var där.
 
Tur i oturen så satt jag alltså hemma och jobbade, då diskmaskinen gick sönder, F2 på displayen, för mycket vatten i maskinen och pumpen slutade aldrig gå. Ringde Cylinda, vi har 5 år garanti, och i manualen stod bara Ring service.
 
Fick då reda på att detta inte gick på garantin. Nähä, hur fan kan han veta det? De har ju inte varit ute och kollat än. Om enda alternativet till fel F2 är att Ringa service, då är det ett garanti ärende. Annars får de komma på något sätt för mig själv att avhjälpa det. Sista gången jag köper dyrt svensktillverkat, nu blir det bara billigt, så att det inte lönar sig att reparera, bara köpa nytt. Slit och släng
 

Igår var det match igen, denna gång mot Gröndal, och det blev vinst med 7-3, hattrick av Sander. Men det roligaste av allt var att en av de mer tillbakadragna killarna vågade ta för sig mer och hålla i bollen själv, och växte flera storlekar i självförtroende.
Sander lyckades också med något så ovanligt som att få gult kort i en sanktanmatch för tioåringar, men ingen av oss förstod varför. Tänkte fråga domaren efteråt, men då var det fullt upp med tröjåterlämnande och vem som skulle åka med vem hemåt. Det såg inte ens ut som frispark, så jag trodde att Sander sagt något dumt och bytte ut honom direkt när det hände. Men Sander fattade inte ett dugg, han hade inte sagt något och han hade inte rört sin motståndare. Vem vet vad domaren såg, något måste det varit, var en bra domare denna gång som faktiskt blåste för frisparkar och höll ordning.
 
Jag ser fram emot turneringarna ikväll, efter fotbollsträningen, får se om jag kan hålla i mitt spel längre än vanligt. Och kanske kommer det någon podcast snart, börjar bli trött på "No such pipe, or this pipe has been deleted"

Kommentarer
★ Roffe

Det finns en annan finess med att leverantören inte vill lämna materialet utan påskrift från beställaren. Allt för många paket har plockats upp av "förföljare" från div. länder på andra sidan viken. Var tacksam över att de vill ha rätt mottagare.

Försök att skapa ett hyreskonto hos Cramo idag.
Stenhårda regler. Alltför många grävmaskiner har skeppats över pölen och försäkringsbolagen vägrar att försäkra.

Det finns olika sidor på allt.

2013-09-08 kl. 13:42:05
★ rosjon

Säkert, men ett fönster på mindre än 11h vore önskvärt, samt att de faktiskt ringer 30 min FÖRE leverans som de sagt. Mitt ton virke ligget dessutom fortfarande på samma plats som de lämnade det. Så deras regler skyddar bara dem, inte mig. De får väl ta en bild på leveransen som bevis och upplysa mig om risken så kan jag väga det mot den säkra förlusten av en dags inkomst.

2013-09-08 kl. 13:50:34
http://rosjon.blogg.se
★ Roffe

Jag argumenterar inte EMOT dig Rosjon. Jag sitter i samma sits varje vecka. Jag har dock lärt mig att leva med det. Det ser ut så här. Har gjort länge. Brädgårdarna anlitar externa transportörer, vilka i sin tur anlitar underentreprenörer, vilka i sin tur tar på sig mer jobb än de klarar. För att överleva.

Det finns anledningar till att jag själv ogärna tar egna jobb i innerstaden, men när jag är anställd så måste jag. Då får jag ändå betalt för att stå och vänta. Det är ett jätteproblem. Alla vet om det, men ingen kan lösa problemet.

Inte blev det bättre av Obama heller...

2013-09-09 kl. 19:08:00
★ Roffe

Jag hade ett till inlägg som försvann p.g.a. taskig uppkoppling. Minns inte vad jag skrev heller, så det var väl skitsamma.

2013-09-09 kl. 19:12:07
★ Lena

Sicket sammanträffande. Vi har oxå en cylinda som är två år gammal. För en vecka sen fick jag upp f2 och gjorde som det stod i manualen, jag ringde service. Idag var de och lagade den. Hade oxå 5 års garanti och lagningen var gratis.

2013-09-11 kl. 02:34:44
★ rosjon

Visst är det märkligt att det första beskedet jag fick var att det ABSOLUT inte skulle gå på garantin. Det förlorade de en kund på, aldrig mer Cylinda

2013-09-11 kl. 07:14:28
http://rosjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback