Det finns mycket

2014-05-11 @ 12:01:00 | Allmänt
Mycket händer just nu, och det har varit ovanligt långt mellan inläggen. Har fokuserat lite mer på jobbet, och inte haft något speciellt att skriva om.
 
Men nu finns det egentligen ganska mycket att nämna. Jag börjar på hemmafronten, där det närmar sig premiär på Oliver Twist för min äldsta dotter, och Liv har haft en del syjobb härhemma i form av kostymer till ensemblen.
 

Bor ni i Stockholmsområdet och har barn i 8 till 12 års åldern så är detta en perfekt föreställning. Det brukar funka även för mindre barn, men ibland kan de tycka att det blir lite läskigt. Enskedespelet brukar alltid få bra rescensioner och i år lär det inte bli annorlunda. Läs mer här:
http://www.enskedespelet.se/just_nu/oliver_twist/
 
Vårt företags jakt på ny VD har fortsatt och nu har vi hittat vad vi tror är rätt person, avtal är påskrivet och jag känner att jag drar ner lite på mitt engagemang nu och låter vår nya VD ta mer plats. Skönt, då jag i grund och botten är en utvecklare som gillar att lösa programmeringsproblem, nu kan jag fokusera mer på konsultrollen igen.
 
Fotbollen tar fortsatt mycket tid, men det är oftast kul. Vi hade en sisådär träning i tisdags, nya övningar som inte riktigt funkade, bättre på onsdagen då vi körde lite mer gamla beprövade övningar. Matcherna har i stort sett gått bra, oftast jämna matcher, men måste nog vara mer restriktiv med hur många som får testa att kliva upp i nivå per match. Vi jobbar en hel del med att få grabbarna att koncentrera sig på fotbollen inför matcherna, vi är inte riktigt där än, men det tar sig. Idag var det bortamatch mot Hanviken som vi vet är bra, vi fick återbud och var bara åtta spelare, blev en riktigt tuff match som vi förlorade med 6-2. De första tre målen kom för att grabbarna inte riktigt var vakna de första 10 minuterna, då blir det rätt mycket uppförsbacke. Annars var det bra spel och killarna hängde inte med huvet efteråt.
 
De gamla sofforna försvann förra helgen, kom en liten bil, lastade upp bägge två på taket och körde iväg. Trodde den skulle kantra på vägen, men det gick förhoppningsvis bra. Ett par dagar senare kom den nya soffan, vi flyttar just nu runt den för att hitta den bästa placeringen och har insett att det behövs ett nytt soffbord.

Jag var också väldigt optimistisk inför att göra klar hallen i helgen, men la det på is, fotboll, rygg och att vi lånade ut huset för födelsedagsfest satt stopp för det, men det är nog inte alltför många timmar bort.
 
Spelat lite satelliter till Main Event i Las Vegas i sommar, och har börjat klättra på stegen upp mot ett paket. Svårt att få volym, det går inte alltför många satelliter per dag. Lyckades ta hem en $100 turbo turnering på Pokerstars, skönt, behövdes lite påfyllning på rullen.
 
Lyssnade på veckans avsnitt av Koivu & Egons podcast http://www.poker.se/proffsbloggar/77963282/avsnitt-41.html. Där diskuterades bl.a Koivus försvar av SvePof bland bloggkommentarerna. Andra bloggare har dragit paralleller till vårt grannland Norge och deras framgångsrika Norska mästerskap och tycker att det inte borde vara så svårt att kopiera.De underskattar det engagemang som funnits där på många håll under många år, SvePof har gjort en uppryckning de senaste två åren, men vi ska vara ärliga. Det finns inte samma engagemang i Sverige. Det behövs någon som prioriterar förbundet och pokern framför allt annat för att orka vända trenden uppåt när det går så tungt som det gör just nu. Det tar mycket tid i anspråk och antingen har man turen som man har i Norge där de har en eldsjäl med enormt kontaktnät och som lägger massor av tid på detta, eller så måste fler än styrelsen engagera sig.
Jag har inga problem med att de som sitter i styrelsen inte alltid prioriterar sitt uppdrag, de gör det ideellt och arbete och familj går före. För att det ska funka behövs mer struktur och tydligare mål att jobba mot, så att de enklare kan lägga ut mer på andra än bara styrelsemedlemmarna. Det räcker inte till och det märks. Jag tror och hoppas att live-SM fortsätter att växa som det gjort hittills sedan förbundet "rebootade", så att det inte går samma väg som online-SM. Fokus för SvePof har alltid varit livepokern, det finns större engagemang när det gäller detta.
 
Därför blev jag extra glad när jag fick höra om samarbetet mellan PAF och förbundet.
Planen är ett livestreamat cashgame i samband med Paf Poker Challenge antar jag, €10-€20 i mörkar. Låter riktigt spännande, många har önskat att Ken Lennaard ställer upp och spelar, men jag skulle hellre se att han kommenterar. Raken går till välgörande ändamål inom cancerforskningen. Kul att fler bolag kan se en fördel att samarbeta med pokerförbundet.
 
Detta borde naturligtvis lyftas fram på förbundets hemsida, som efter uppgraderingen och SM tyvärr blivit lite eftersatt. Finns kanske inte så mycket att säga än, men en teaser är värd en del också.
 
Idag läste jag också en riktigt bra intervju på poker.se: http://www.poker.se/artiklar/77961963/i-huvudet-pa-bigmeech99.html, spännande läsning. Intressant att läsa spekulationer om framtiden och farhågorna om det skadliga livet som pokerproffs. Man kan väl jämföra det med hur idrottsmän har det, det gäller att tjäna pengarna nu, för om man ägnar sig helhjärtat åt poker i unga år så är risken stor att det blir svårt att få något att sysselsätta sig med i framtiden om man inte vill eller kan fortsätta som pokerproffs. Colbin säger " Vi lever ett så väldigt slappt liv, och det kan nog bli en rejäl chock när man kommer ut i arbetslivet i den riktiga världen.”
Det kan nog bli det, jag kommer själv ihåg chocken då jag flyttade till Göteborg efter mitt bortskämda liv hemma.
 
Inte riktigt koll på vad det blir för spel ikväll, skulle behöva börja runt 17.00 då de flesta WSOP-kvalen börjar då, men det brukar vara svårt att komma loss så tidigt. Men det finns mycket annat att spela annars.
 
 
 
 
 

Kommentarer
★ Pokerstar

När jag var ung krossade vi allt motstånd i St Eriks cupen. Men just Hanviken hade vi grymma problem emot. Minns när vi låg under med 1-4 i finalen i vår cupen, så mycket hade vi aldrig legat under o det var 5 min kvar och vi hade gett upp.

Jag var avbytare då jag hade missat en del träningar och då fick man inte spela, men blev inbytt sista 5. Jag gjorde 3 mål och sedan vann vi på straffar. Det var minnen...

Hanviken....

2014-05-14 kl. 08:06:47
★ rosjon

Synd att AIK suger upp alla som de anser vara talanger i 9-10års åldern från lag med breddinriktning, tvingar dem att hårdsatsa tidigt och sedan kastar bort dem om de inte håller måttet. Hade de inte haft ett sånt elittänk så hade fler mognat i breddlagen, nu krossar de drömmar hos 11-åringar innan man ens har en aning om vilka som har chans att bli bra.

2014-05-14 kl. 13:47:57
http://rosjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback