Svenska spel fortfarande stängt

2014-11-20 @ 22:00:36 | Allmänt
Det finns en hel del intressant när man läser följande tråd på Svenska Spels forum:
https://svenskaspel.se/?pageid=/forum/Poker/lasinlagg&topicID=49144
 
Det är till den ämnestråden som Svenska Spel hänvisade för mer info om avbrottet på sin startsida för poker på sin webbsajt. Informationen på deras startsida ändrades inte sedan klockan 21.00 på fredagen. Otroligt märkligt då det var hit de flesta gick för att få information. En övergiven text som så enkelt hade kunnat uppdateras.
 
En del av de som jag diskuterat Svenska Spels avbrott med undrar varför jag är så kritisk mot dem, de kommer gärna med argumentet att andra sajter drabbats på liknande sätt, att de avbrutit turneringar och ersatt kunder enligt samma regler som SvS. Och på ytan kan det ju verka så. Blir också anklagad för att inte vara objektiv i min bedömning, men det har jag å andra sidan aldrig påstått. Jag menar ändå att även om man ser på det med så objektiva ögon som det någonsin går, så får Svenska Spel sämst betyg i klassen.
 
Ingen annan sajt har varit stängd i över en vecka p.g.a DDoS-attacker. Om de sedan löste det tekniskt eller genom att betala är det ingen som säkert vet. Jag är ganska säker på att Svenska Spel aldrig kommer att betala nätterrorister för att slippa detaljer, men jag är förvånad över att de fortfarande, en vecka efter de stängt ner, inte lyckats lösa problemet. Trots hjälp från leverantörer och externa experter, åtminstone påstår de att de tagit hjälp av sådana. Om jag hade haft sådana problem hade jag nog börjat tänka utanför boxen. T.ex.att istället för att ha en blacklist, skapa en whitelist. Att låta kunderna köra från max 5 olika enheter så som vissa streamingtjänster gör.
 
Kommer ändå att vara svårt att se till att sajten inte går ner p.g.a en attack, men det går att vara förberedd för att få upp den så fort som möjligt igen. Men det kostar pengar och engagemang. Pengar har de men är legendariskt kända för att inte vilja skiljas från dem när de väl fått in dem. Engagemanget kan ifrågasättas, myndighetstänket sitter ingrott  i väggarna.
 
Men även om SvS skulle kunna få upp sajten snabbt igen så har de valt en plattform med det absolut sämsta disconnect-skyddet som finns på marknaden. Här ser vi nackdelen med monopolet och att Svenska Spel vid upphandlingar anses vara en myndighet just därför. Annars hade inte Boss Media inte kunnat prisa in sig vid senaste upphandlingen trots ökänt dåligt track-record vad gäller service, säkerhet, funktionalitet och buggfixande. Då hade vi istället haft ett statligt ägt spelbolag med samma plattform som Pokerstars, om de fått välja själva. En plattform som har den bevisat bästa möjligheten att kunna skala.
 
Sen har vi det här med ersättning vid avbrutna turneringar. Svenska Spels regler för ersättning skiljer sig inte nämnvärt från andra sajters. Det är bara det att de är sjukt dåliga på att följa dem. De har en ovana att avbryta sina turneringar alldeles för sent, de gillar också att pausa dem, under ganska lång tid, köra igång en stund, bara för att sedan avbryta dem. Det händer om och  om igen, första gången jag var utsatt för det var 2008, då det låg fyra miljoner kronor i potten. Reglerna såg lite annorlunda ut då, de var fler och snårigare , och de lyckades med konststycket att inte följa en enda av dem. De drog in över 100 000kr på den avbrutna turneringen och vägrade in i det sista att kompensera någon spelare utöver prispotten. Vi var några stycken som stämde dem och jag tror att det var en av anledningarna till att de rensade upp bland sina regler.
 
 
 
 
Det är naturligtvis jättesvårt att göra alla nöjda när det gäller utbetalning vid avbrutna turneringar. Det kommer alltid att diskuteras om när problemen uppstod och om när ifrån återbetalningen ska göras. Men målsättningen måste vara att kunderna ska hållas skadeslösa. Det skiljer ut Svenska Spel från alla andra sajter jag spelat på. Förutom att de är sällsynt dåliga när det gäller hur lång tid det tar innan man tar ett beslut och stoppar så är de sällsynt dåliga på att kompensera sina kunder. 
 
Det där grundar sig naturligtvis i bolagets värderingar. Ingen vågar ta ansvar och ta beslut och ingen vågar kompensera kunder och det genomsyrar bolaget så till den milda grad att de som jobbar där blir handlingsförlamade. Det går att ändra på, men då behövs det någon som vågar säga ifrån till ledningen och som vågar leda och ansvaret. Det behövs antingen någon ny i ledningen som tänker annorlunda, någon som inte ringer upp LI och skäller ut dem när de medverkar på Svenska Pokerförbundets konferens, någon som inte känner sig berättigad. Eller så behövs det någon längre ner i verksamheten som brinner för att göra ett bra jobb och är beredd att vara obekväm för att göra rätt för sina kunder.

Kommentarer
★ donRollo

Tjena Rosjon.
Jag kom att tänka på det där med en whitelist häromdagen.
Borde det inte vara enkelt att bygga in så att vid inloggning i klienten så lagras IPnummer alt enhetsID i en whitelist och sedan tillåts bara trafik som kommer från denna whitelist.
På så vis borde väl DDos-attacker vara omöjliga (nåja) att genomföra.
Eller?
/donRollo

2014-11-21 kl. 09:40:49
http://www.donRollo.se
★ pokerasc

Tyvärr kommer ingen form av Whitelist gör nått bra jobb. DDos fyller själva internetlinan med skräptrafik, och därmed blockerar för legitim trafik.
Se det lite som en telefonväxel där du har 10 linor in. Med nummerpresentation kan du välja att bara svara på nummer du känner igen, men om 10 okända nummer ringer dig samtidigt så kommer inte de samtal du faktisk vill ha fram.

2014-11-21 kl. 10:53:09
★ rosjon

Nyckeln är att stoppa trafiken tidigt utan att stoppa riktig trafik, en whitelist skulle vara ett bra finkornigt filter, frågan är bara om leverantörerna skulle kunna implementera ett sådant filter tillräckligt långt ut.

2014-11-21 kl. 11:10:12
http://rosjon.blogg.se
★ Benzon

När jag ringde svs 1 gång när bordet fryst i en turre med snabb struktur så satte de över pengar direkt, det var en 90+9 och svs satte över 100 så dom har verkligen koll :P
Skickade in en anmälan till lotteriinspektionen om att svs inte följer sitt eget regelverk men jag förväntar mig inget men har gjort det jag kan iaf för att föra fram mitt budskap mot svs.
Trevlig helg

2014-11-21 kl. 18:45:46
★ pokerasc

Du slår huvudet på spiken där. "Tillräckligt långt ut" innebär hjälp av ISP (och dom i sin tur hjälp av andra ISPer).

Att du som kund till ISP kan (på automatisk väg) säga att man inte är intresserad av dessa 100000 ipadresser så blocka dom och säga till alla dina ISP kollegor att göra samma sak.

Det är ju inte så lätt att få detta implementerat av massor av skäl.

2014-11-21 kl. 18:46:58
★ hkhard

Att stoppa trafiken tidiigt är mycket svårt och mot Internets grundidé. (Net neutrality och allt det). Problemet är helt SvS:s och måste hanteras av dom, vi/dom kan inte lasta det på någon annan.
Enda möjliga vägen är att skala bakänden (back end) in i en massivt tillgänglig infrastruktur typ AWS med Geo-lastbalansering.
(Men då måste ju SvS sannolikt byta programvaruleverantör -- Gud förbjude....;) )

2014-11-22 kl. 19:50:57
★ rosjon

Att olika ISP samarbetar är osannolikt, men de flesta ISP erbjuder tjänsten som innebär att de stoppar trafiken tidigt. Att skala upp sin backend så mycket att den klarar en stor DDoS-attack låter dyrt och som resursslöseri. Det bör vara något en leverantör kan hjälpa till med, annars kanske man ska byta ISP. Helt klart är det att de måste byta plattform oavsett

2014-11-22 kl. 20:02:32
http://rosjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback