Välfärdens uppgång och fall

2014-10-01 @ 21:12:49 | Allmänt
En populär åsikt att uttrycka nu förtiden är att välfärdssamhället rasat samman totalt. Att den svenska välfärden är ett sjunkande skepp på väg till botten, särskilt efter att alliansen fått ha makten i åtta år. Men är detta verkligen sanning? Ja, åtminstone enligt en sensationssökande journalistik, som samma åsiktsmaskiner ofta misstror för att föra det svenska folket bakom ljuset.
 
Men oavsett vilka källor man använder så rimmar det illa med verkligheten. Undersökning efter undersökning placerar Sverige i topp, t.ex. IHDI som mäter livslängd, utbildning, inkomst och jämlikhet. Vi lägger större andel av BNP på vården än vid millennieskiftet, vi ligger i världstoppen vad gäller skolpeng per elev, men enligt en undersökning av Ipsos så upplever 70% av väljarna att välfärden urholkas.
 
De verkar ha en nostalgisk bild av hur välfärden såg ut förr, de har en bild av hur den borde vara, inte hur den egentligen var. Och medierna eldar naturligtvis på.
 
Och det är intressant att se hur de, som sätter sådan stolthet i att misstro journalister, så snabbt lapar i sig vad de skriver, utan misstro, när de bekräftar vad de redan "vet".
 
Jag är den första att kritisera hur ineffektivt och ibland inkompetent pengarna används. Frågan är om vi får den välfärd vi borde ha för de pengarna vi spenderar? Men pengarna finns där. Det är betydligt viktigare att se till att pengarna används rätt än att spara in på invandringen, bara för att kasta nya pengar efter redan bortkastade.
 
I Sveriges största pokerblogg har precis en serie på åtta inlägg om politik avslutats. Sista delen ägnades till stor del åt att kritisera mig för att vara extremt fördomsfull, riktigt korkad och oförskämd mot de som röstar på SD.
 
Trots att skribenten har väldigt lite koll på min bakgrund, så kritiserar hen mig för att min egen begränsade personliga erfarenhet får mig att skära alla SD väljare över en kam, bara för att i nästa andetag poängtera att hen minsann har många vänner som är invandrare och vet vad de tycker. Hens personliga erfarenhet är kanske mer värd än min, trots att det är uppenbart att hen inte vet ett dugg om vem jag är eller vad min bakgrund är och lägger mer vikt på vilka vänner jag har på facebook.
 
Det är märkligt hur många som tror sig veta att jag inte har några personliga erfarenheter av invandrare bara för att jag har de åsikter jag har. En märklig slutsats tycker jag. Så om jag hade fler vänner som var invandrare så skulle jag inte tycka att SD har fel när de vill stoppa all invandring?
 
Efter att ha läst mina senaste inlägg har personen kommit fram till att jag tycker följande, tre enligt hen fördomsfulla och onyanserade åsikter.

1.  Sverigedemokraterna är ett odemokratiskt parti

2.  Sverigedemokraterna tror inte på människors lika värde

3.  Alla som röstar på Sverigedemokraterna är rasister

Dessa åsikter ligger så långt från skribentens egna att de i hens värld inte ens behöver kommenteras för att alla ska förstå att de är befängda.
 
För mig å andra sidan, är de två första punkterna helt självklara. Ett parti som anser att en stor del av väljarkåren inte är lika mycket värd därför att de inte är svenskar anser jag inte vara demokratiskt eller tro på människors lika värde. Ett bra exempel på vad partiet egentligen står för trots sitt finpolerade partiprogram kan man finna i dess partisekreterares uttalande, bl.a. under en debatt i riksdagen eller när dess partiledare uttalar sig om vilken invandring han framförallt vill begränsa.
 
Punkt tre är en felaktig dragen slutsats av personen. Jag har inte påstått att alla som röstar på SD är rasister. Close, but no cigarr. Om man som jag tycker att SD är ett rasistiskt parti, ligger det nära till hands att tro jag tycker att de som röstar på ett sådant parti är rasister. Som generaliseringen att de som röstar på miljöpartiet är miljövänner. Men personen läser och gör ett logiskt felslut.
 
Jag är inte helt övertygad om att skribenten tycker att alla mina åsikter är fel, men det spelar inte så stor roll då jag är styrd av "makten", något som denne föraktar mer än något annat.
 
Sen avslutas inlägget med en lång harang om skribentens egen förträfflighet och hur hen själv skulle varit motståndkämpe som tysk på trettitalet medan jag med all säkerhet varit nazist. Men då skribenten inte ser SD för vad det är efter att ha hört Jimmie Åkesson tala på valvakan till Sverigevännerna och Björn Söder säga "Mitt folk" ett antal gånger under riksdagsdebatterna så är hans förhoppningar på sin egen motståndskraft är ganska orealistiska.

Kommentarer
★ Robert

Hej Rosjon! Kan du utveckla vad du menar med att stor del väljarkåren inte är värda lika mycket som svenskar?
Menar de att de som inte är svenskar ska tex betala högre skatt? Inte ha rätt till sjukvård?

2014-10-01 kl. 22:55:36
★ mats

Hej Jonas.
På vilket sätt är SD odemokratiska? spelar dom inte efter spelreglerna precis som alla andra partier?

På vilket sätt tror dom inte på alla människors lika värde tycker du?

2014-10-02 kl. 09:00:13
★ Knas

Ken tar varje chans att ta billiga och förljugna poänger i sin kritik mot andra pokerbloggare. Han hittar vinklar som inte finns och för konstant sina läsare bakom ljuset.

Förhoppningsvis lyckas de flesta se igenom honom då hans agenda är så sjukt uppenbar.

2014-10-02 kl. 14:01:40
★ rosjon

SD pekar ut en grupp i samhället som roten till allt ont.
Ledande SD-politiker gör rasistiska uttalande om och om igen.
Ledande SD-politiker uttalar sig nervärderande om personer av utländsk härkomst, anser att de inte är "riktiga svenskar." Var har ni varit de senaste månaderna om detta har gått er förbi?

2014-10-02 kl. 17:44:33
http://rosjon.blogg.se
★ Mats

Att säga att invandring kostar pengar pekar väl inte ut människor för allt ont i Sverige? :)

Ja vissa politiker i sd hasplar ur sig lite konstigheter ibland, gör det att partiet är odemokratiskt och inte ser alla människors lika värde tycker du?

2014-10-02 kl. 18:05:11
★ rosjon

Jag antar att du inte menar allvar när du skriver att det är det enda SD påstår.
Vi har uppenbarligen lite olika uppfattning om vad som kan klassas som "lite konstigheter" och vad som är hatiska, rasistiska och fördomsfulla uttalanden.
Ja, det gör partiet till ett odemokratiskt och rasistiskt parti.

2014-10-02 kl. 18:22:12
http://rosjon.blogg.se
★ Mats

Det enda sd påstår?

Hm så om det skulle komma fram att Fredrik Reinfeldt är nazist så gör det M till ett nazistiskt parti? Hänger inte alls med i den tankegången.

2014-10-02 kl. 18:31:48
★ rosjon

Du påstår att det enda SD säger är invandring kostar pengar, menar du att det enda de säger om invandrare?
Om det visade sig att dryga 30 procent av partiföreträdare uttalade sig rasistiskt och att flera av de som uttalat sig fick vara kvar i partiet så skulle M också vara rasistiskt. Att påstå att SD inte skulle vara ett rasistiskt parti är att förneka sanningen. Att diskutera om deras väljare också är det är mycket mer intressant.

2014-10-02 kl. 18:40:21
http://rosjon.blogg.se
★ Mats

Ok där pratade du omkull mig.

Helt ok blogg dock.

2014-10-02 kl. 19:32:05
★ Macildur

"Hm så om det skulle komma fram att Fredrik Reinfeldt är nazist så gör det M till ett nazistiskt parti?"

Om Fredrik Reinfeldt hade gjort detta uttalande hade han varit avsatt som parti ordförande illa kvickt av Moderaterna. Detta verkar inte hända inom SD.

2014-10-07 kl. 10:58:58
★ mats

Vilken spännande tanke Macildur, vem i SD har gått ut med att vara nazist och har fått sitta kvar?

2014-10-07 kl. 16:15:18
★ Nazist javisst

Mats.
Vad menar med att "gått ut med att vara nazist"?

Räcker det inte med att tex gilla flertalet nazistiska sidor och skaka hand med SS veteraner?

Om Fredde hade gjort det, skulle det kännas bra.

2014-10-07 kl. 19:15:03
★ Henrik

Det mest nazistiska riksdagspartiet i Sverige måste ju vara miljöpartiet. Fråga bara israelerna. Det mest Israelvänliga partiet anser de vara SD!

2014-10-09 kl. 03:16:32
★ mats

@Nazist javisst

Vad jag menar?? Det är helt omöjligt att misstolka hur man än försöker.

2014-10-10 kl. 09:04:59
★ Nazist javisst

@Mats
Man kan "komma ut" på olika sätt. Direkt och indirekt.

Direkt är att säga att man är nazist.
Indirekt är att tex hälsa på SS generaler, gilla nazistsidor etc.

Svaret på din fråga är att ca 30% av partimedlemmar indirekt sagt att man är nazist då man har gillat nazistiska sidor. Såvitt jag vet så sitter dom kvar.

2014-10-10 kl. 17:58:32
★ rosjon

@henrik litte verklighets förankring, tack.

@alla
Att SD har flertalet företrädare som uttalat sig extremts rasistiskt kan ingen blunda för utom möjligen Ken och de som inte vill erkänna sig rasistiska för att de röstat på ett rasistiskt parti. Undanflykterna är många, proteströstande, man känner sig bortglömd och övergiven på landsbygden. Dessutom var det väl så att de asylsökande pallade äpplen och kidnappade kattungar. Okunnigheten är total. Finns i sort sett bara två anledningar till att man röstar på SD, rasist och/eller inte det bästa bidraget till genpoolen i vårt land. Hårt och generaliserande, absolut, varför ska de som röstar på SD inte få smaka på sin egen medicin.

2014-10-10 kl. 20:43:32
http://rosjon.blogg.se
★ mats

@Nazist javisst

Man kan vara nazist på olika sätt helt klart men "komma ut" tycker jag är rätt självklart.

Det beror såklart på vad man menar en sida som du tycker är nazistisk behöver ju inte vara det för en annan person t.ex, ungefär som ordet rasist, enligt mig har ordet tappat all mening eftersom det har överanvänts på ett löjligt sätt de senaste åren, men kanske för sig betyder ordet samma sak som det alltid har gjort och för mig är det helt ok.

@Rosjon

Ja det är klart lätt att säga att alla är rasister eller bara dumma i huvudet, kanske har du rätt, troligtvis inte men vem är jag att rätta dig, vill man inte förstå så kan man inte förstå. Lika svårt som jag har att förstå denna "plikt" som endast sverige känner över varenda stackars människa som har tappat sitt pass, lika svårt har du antagligen att sätta dig in i en sverigedemokrats tankesätt.
Inget konstigt med det alla har vi olika erfarenheter och värderingar som vi lever och lär efter.

2014-10-11 kl. 10:36:41
★ Klot

@Mats
Om du tittar på de sidor som EXPO lyfter fram så är det inget snack om att det är nazistisk propaganda.

Toppen i SD är mer eller mindre fullblodsnazister. Även om själva partiet inte ger sken av det, så genomsyrar partiet vad toppen tycker.

En röst på SD är en röst på nazismen. Dock tror jag inte att många som röstar förstår det.

2014-10-14 kl. 15:15:04
★ mats

@klot

Så bra att du som enda person vet att hela SDs topp bara är fullblodsnazister.

Lycka till i livet du.

2014-10-15 kl. 09:01:49
★ Klot

Lyckligtvis är det många fler än mig som har uppmärksammat det Expo tillsammans med Expressen hittade. Vad gillar du tex att vice talman tex skakar tass med en SS soldat som har många oskyldiga på sitt samvete? Missade du det?

2014-10-15 kl. 11:27:00
★ Klot

Sen skrev jag inte HELA. Utan "toppen" av SD
Sen kan du ju se hur dom "vanliga" förtroende valda ut i kommunerna skriver om invandrare. Det är en sak att ogilla dem. En annan sak att skriva att "dags att sluta föda dessa negerjävlar."

2014-10-15 kl. 11:29:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback