Inskränkta bönder

2014-09-15 @ 19:35:00 | Allmänt
Så mycket konstigt hände igår, knappt man vet var man ska börja. Opinionsundersökningarna innan valet hade fel, kampen mellan MP och SD om vem som skulle bli tredje största parti var ingen kamp, SD vann enkelt. 13% av svenskarna valde Sverigedemokraterna istället för något av de andra partierna.
 
I Stockholm fick de 6 mandat i kommunalfullmäktige. Ändå finns det folk som tycker att det viktigaste är att Feministiskt Initiativ inte kom in i riksdagen. Som om de ens spelar i samma liga som rasisterna.
 
I Skåne har Sverigedemokraterna sitt starkaste fäste, upp emot 30% röstade på SD där, jämfört med dryga 6% i Stockholm. De mest diplomatiska har sagt att bara för att folk röstar på SD så är de inte rasister, Soran Ismael bland annat. Men jag har växt upp knappa tre mil från Sjöbo, många av mina skolkamrater kom därifrån, och jag kan ta ur er den villfarelsen direkt. De som röstar på SD i Skåne är i de allra flesta fall i högsta grad rasister.
De var det på 80-talet då jag växte upp där och Sjöbo-Olle var stor, de är det nu. De gör skillnad på folk och folk. Inte för att de har någon erfarenhet av invandring utan för att de är inskränkta bönder. Många av dem har överhuvudtaget aldrig umgåtts med någon som kommer längre än fem mil ifrån Sjöbo.
 
Att titta på valresultatet igår är som att spela poker med de hoppfulla, man fattar inte hur folk tänker. Lite som Lövén när han tror att han kan regera utan V i regeringen. Jag håller med Jonas Sjöstedt, jag tror han begått ett jättemisstag. Han kommer aldrig kunna förhandla med C och FP, otroligt naivt, speciellt efter att de igår lovade att de aldrig skulle samarbeta med sossarna. Det går inte att förstå hur de tänker.
 
43 personer i min omedelbara närhet, i min egen valkrets av 1103 röstande är rasister och röstade på ett odemokratiskt parti som inte tror på människors lika värde. Hur vore det om de fick smaka på sin egen medicin och var tvungna att sätta på sig ett stort SD-märke varje gång de går ut.
Jag har aldrig träffat någon i min egen bekantskapskrets eller i grannskapet som sagt att de röstat på SD, jag tror inte de vågar, för de skäms. Det gör de rätt i.

Kommentarer
★ Martin

Man börjar blir rätt trött på alla som hävdar att de som röstar på Sverigedemokraterna är rasister. Tror ni att ert smutskastande kommer få dem att sluta eller? Det har ju inte funkat senast 4 åren i alla fall. Det är dags att tänka lite annorlunda och börja ta tag i frågorna. Vad är det som gör dem till rasister? Att de vill begränsa invandringen?

Jag kan berätta att i så fall är det betydligt fler än dessa 13% som är rasister enligt din definition, snarare halva Sveriges befolkning. Det ser bara ut som att alla är emot SD eftersom att invandringskritiska gärna behåller sina jobb och sin sociala status och därför inte tycker att det är värt att gå ut med sina politiska åsikter och riskera att få en mobb efter sig bara på grund av det. Det är ju bara att kolla på opinionsundersökningarna som ständigt underskattar SD. Det handlar inte om att folk skäms för sin politiska åsikt utan att folk är rädda för alla som är så rabiat anti-SD.

Om SD-are öppet skulle kunna gå ut med att de är SD:are utan att få en massa glåpord efter sig och folk skulle se att grannen, ICA kassörskan, brevbäraren och mjölkbilschauffören röstar tror jag att SDs siffror skulle öka lavinartat för att folk inser att vanligt folk också röstar på SD trots MSM ständiga försök att förtrycka dessa åsikter.

6% av Stockholms befolkning röstar alltså på SD, i förra valet genomsnittliga siffran lägre för hela landet och då skreks det om samma sak. Att det var lågutbildade vita bönder som hade röstat. I nästa val får väl SD 14% i Stockholm och minst 20% i hela landet.

2014-09-15 kl. 23:02:03
★ rosjon

Jag börjar bli rätt trött på de som hävdar att de som röstar på SD INTE är rasister. De som hävdar att de som röstar på SD på något sätt blivit lurade. Det är nonsens, de flesta röstar på SD för att de gillar deras politik, och deras politik är rasistisk. Röstar man på ett rasistiskt parti får man räkna med att bli kallad rasist.

Och om det hade varit något man varit stolt över, som t.ex. de är som röstar på FI, så hade de inte haft några problem att deklarera var de står.

2014-09-16 kl. 06:43:32
http://rosjon.blogg.se
★ Pokerstar

Men hur skall vi folk att inte rösta på ett rasistiskt parti? (Oavsett om dom är rasister eller ej) Hur skall vi få dem att rösta på dom röda eller blå?

Nu var det förvisso fler som gick från blått till SD än från rött till SD. Så blå kanske borde se över sin politik mer

Men varje röst som går till SD - oavsett parti färg - är ett nederlag.

Att visa fingret har hittills inte hjälpt. (Men jag förstår deras ilska och frustration)

2014-09-16 kl. 12:41:45
★ Chip

Jag bor i Malmö, har flyttat hit alldeles frivilligt och tycker bra om staden(betydligt bättre än ryktet) var nere vid valstugorna i lördags och hade samtal med olika partiföreträdare, efter det satte jag mig på en bänk och läste igenom olika partiprogram, kom en man och satte sig och började diskutera med mig, han tyckte det var för jäkla dåligt av de övriga partierna att inte samarbeta med SD och att det skulle bli katastrof om de rödgröna vann, att malmö hade gått mot det sämre de senaste 20 åren.
Denna man hade bott hade bott här sen 60 talet, hitflyttad från Egypten.

Säger som Ken: du är "en bror duktig som sitter i din villa i Stockholm och fantiserar om verkligheten" har noterat att din vänlista på facebook ser ut som att du bedrivit etnisk rensning,
känner du ens någon invandrare?
Mitt umgänge består av människor från alla möjliga bakgrunder och samhällsklasser, jag dömer människor helt efter deras handlingar och hur de är som människor och jag tycker inte SD:s politik är speciellt kontroversiell, sen finns det såklart puckon i partiet liksom i övriga.
Noterar också när man såg på valvakorna, på V:s stod vuxna människor och skrek och pekade finger, på F!:s rev dom sönder en bild på Reinfeldt framför kameran, visst är det ironiskt att partier som säger att dom står för kärlek och medmänsklighet visar upp det största hatet, synd att de är för dumma för att förstå ironin själva.


2014-09-16 kl. 16:46:21
★ rosjon

Om du inte tycker att SD har speciellt kontroversiell politik förstår jag att du känner dig träffad. Vad gäller mitt umgänge så menar du alltså att om jag umgås mer med invandrare så kommer jag att börja tycka som du?

Vad gäller V och FI så förstår jag precis deras frustration, förutom att jag hellre tagit en Alliansregering än ett större SD,
Problemen handlar om fattiga och rika, inte om invandrare och svenskar som SD försöker få det till.

2014-09-16 kl. 17:52:48
http://rosjon.blogg.se
★ Chip

Att se till de som bor i Sverige först(invandrare som svenskar)? Nej jag tycker inte det är speciellt kontroversiellt, snarare det motsatta.
Men hade alla människor reservationslöst hyllat SD hade jag varit den som ifrågasatt saker å pekat på saker i deras politik som jag inte tycker är så bra. Tycker bara att de inte är förtjänta av all den skit som folk kastar på dem.
Jag har mött sd-röstare som är rasister också och jag har inga problem att argumentera emot dem å säga att de får skärpa sig, dock tillhör de knappast majoriteten av de 13 procenten som röstat SD, eller tror du verkligen vi har fått 500 000 fler rasister i Sverige på 4 år?

Jag blir betydligt mer provocerad av partier som så kraftigt vill begränsa företags och människors självbestämmanderätt såsom fi och V vill.
Ändå skulle jag aldrig döma ut alla deras väljare som "mentalt efterblivna" eller liknande, jag nöjer mig med "lite ideologiskt förvirrade":).

Nej jag tror inte du kommer börja tycka som mig, du är för inskränkt för att kunna ta till dig olika människors syn på världen, förmodligen för att du bara umgås med människor som tycker likadant som du själv gör.



2014-09-16 kl. 18:34:41
★ Chip

Jag förstår att dina bekanta inte vågar säga att de röstar på SD, särskilt när du gör såna här inlägg, du kanske hänger ut dem i en blogg så de riskerar att bli utfrusna och kanske misshandlade, tycker du verkligen inte att det är ett problem när människor i din närhet inte kan vara ärliga med dig pga din intolerans?

Eftersom folk verkar gilla att dra historiska paraleller kan jag också göra det.
Börjar förstå hur det gick snett på 30-talet, då hetsades det mot judar och nu hetsas det mot sd-röstare, det är människor som du som hade gått i första ledet och heilat.

2014-09-16 kl. 19:41:57
★ rosjon

@Chip
Sverigedemokraterna ser till Sverige först, men gör stor skillnad på personer med utländsk härkomst och svenskar. Speciellt de som inte kommer från norra Europa.
Vad bra att du sagt till de rasister du mött att de får skärpa till sig, tyvärr är du en del av problemet själv.
SD förtjänar allt de får emot sig för det är inte skit, det är sanningen.
Jag tror inte vi har fått 500 000 nya rasister i landet, det är bara att de nu vågat sig ut efter att ha vädrat morgonluft under hela förra mandatperioden. Helt plötsligt kändes det inte lika fel att vara främlingsfientlig.
Att du blir provocerad av partier som står för jämlikhet säger ganska mycket om din politiska grundsyn.
Tror aldrig jag uttryckligen kallat deras väljare mentalt efterblivna, men om man efter alla avslöjande om de som representerar partiet fortfarande tycker att det är sådana personer som ska representera en själv i riksdag, kommun och landsting, finns det inte så många andra förklaringar.

Vad gäller umgängeskretsar verkar du ha haft otur med dem du umgåtts med, om du tycker det bästa vore att de aldrig kommit hit.
Jag är definitivt intolerant mot rasister och fascister, och det gör mig illamående när du jämför SD röstares situation med judarnas situation under 30-talet.


2014-09-16 kl. 21:05:48
http://rosjon.blogg.se
★ Pokerstar

Ett intressant inlägg:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ehsanfadakar/article19547553.ab

2014-09-17 kl. 23:10:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback