Påsklov i London part two

2015-04-12 @ 18:21:55 | Allmänt
Ingen dricks till Jamie Oliver och vi drog vidare till Leicester Square. Eftersom vi åkte tåget in från Stanstedt fick vi en del erbjudande om att gå på attraktioner "2 for 1" och en sak vi aldrig varit på (mest för att jag varit säker på att det är en turistfälla) är Ripley´s Believe it or not. Och det är nog en turistfälla, men en ganska kul sådan med barn och helt ok om man inte behöver betala fullt pris.
 
Signe och världens längsta man

Fanns en del roliga saker på de 5 våningarna, bl.a blev elektriska stolen en rejäl chock. Barnen som rockstars.

 
Vi hade kul, och jag var smidig som en valross när jag ålade mig fram under laserstrålarna i Laser Race på slutet av besöket. Skönt med ett "museum" som har öppet till midnatt, när man är i en stad med så mycket att göra.
Klockan var sent och yngsta dottern var trött så Sander, Signe och Liv tog cykeltaxi från Leicester Square till hotellet, jag och Siri gick. Tydligen kämpade han som ett djur och ändå kom jag och Sir fram innan de andra eftersom han inte ville cykla mot enkelriktat
 
Vi kom i säng sent, så dagen efter tog vi vår engelska frukost lite senare. Älskar verkligen ägg, bacon, bangers och härligt bönor i tomatsås tillsammans med hela tomater på burk. Äkta engelskt och konserverat.
 
Ny dubbeldäckare till Old Bond Street, vi åkte fel, men fick då besöka kvarteren med de lite dyrare affärerna, bl.a. fanns det en Rolex i skyltfönstret för £75 000, har jag aldrig sett förr, inte ens på armen på nåt proffs vid pokerbordet. T.o.m. utanför deras pricerange skulle jag gissa på. 
 
 
FDR, Signe och Churchill
 
Målet med resan var Victoria's Secret på New Bond Street, men efter att ha lämnat större delen av den kvinnliga delen av sällskapet där gick vi andra vidare mot Carnaby Street, där det skulle finnas en Soccer Scene, en butik med massor av supporterprylar. Hade försökt att få tag i biljetter till Tottenhams White Hart Lane Stadium Tour till mig och Sander (Sander älskar Tottenham, jag är ManU fan), men de var slut så tänkte att han åtminstone skulle få handla en tröja. Men efter att ha letat i 30 minuter gav vi upp, det visade sig att den kedjan var nerlagd.
Men vi hade tur, på Oxford Street fanns det en ny sportaffär, där gamla Soccer Scene hade legat, som reade ut just Tottenhamtröjor. Annars var det mest Arsenal, Chelsea och ManU prylar som gick att få tag på i butikerna.
 
Efter en indisk lunch blev det för mig avslutning på Charing Cross Road och Foyles. När jag förr om åren åkte till London fanns där flera boklådor, det var bokhandlarnas gata och Foyles var kungen. Sex våningar med ett otroligt utbud har bytts ut mot knappt tre våningar  i huset bredvid och alla andra boklådor är borta. Att internet tagit över är blir otroligt tydligt här. Finns bättre bokhandlare i Tucson, Arizona.
 
På kvällen delade vi upp oss, Liv, Siri och Signe gick på The Lion King, tydligen superbra, trots att Signe inte kan engelska. Rekommenderas, går ju även i Vegas.
 
 
Jag och Sander gick istället på Fulham - Wigan på Craven Cottage.  Inte en jättestor stadium, tror de tar 20 000, denna kväll var det 15 000 där. Inte direkt en klack och Sander, som är van vid nya Söderstadion blev nog lite förvånad. Men gräsdoften som slog emot oss och närheten till den upphöjda planen skapade en speciell atmosfär. Så här nära var vi spelet.
 

Dessutom kunde man få en Guiness innan match under förutsättning att man inte stod så att man kunde se planen medan man drack:)
 
Vi hade hoppats på att Alexander Kačaniklić skulle spela från start, men vi fick bara se honom värma, inte ens ett inhopp blev det.

Vi är ju vana vid fantastisk stämning på nya Söderstadion och det var inte samma grej här. Däremot var publiken betydligt aggressivare än vi är vana vid. Både mot motståndare, domare och till och med det egna laget. Det var en bra match som slutade 2-2, varav tre stycken riktigt coola konstmål, men fotbollen i Allsvenskan håller högre klass än så här så vad Kačaniklić gör som spelare här, när han inte ens platser i startelvan, kan jag inte förstå? Antar att det är mer pengar att hämta, men jag tror han gör sig själv en björntjänst. Stannar han kvar i Fulham lär han aldrig ta klivet vidare, något han kanske skulle kunna göra via Allsvenskan. 
 
Matchen startade 20.00 och det tog en stund att ta sig hem efteråt, så det blev en sent, men vi tog lite sovmorgon. Nu var det normalt Londonväder, ösregn, men spelade inte så stor roll då vi skulle på British Museum på förmiddagen, en kort promenad från hotellet.
 

Var väl sådär populärt istället för att shoppa, men det var riktigt bra tyckte jag. Vi fick dessutom se ett par av figurerna som syns i "Natt på museét"-filmerna, vilket funkade för den yngsta
 
 
Men de var rätt möra efter ett par timmar, och då gick vi hemåt igen mot Covent Garden. Tredje publunchen, jag älskar min Guiness och Fish & Chips, och dessutom var det ju fotboll på TV, vilket tog upp all uppmärksamhet från Sander
 
 
Trodde vi vare ute i god tid när vi åkte vid 15-tiden mot Stanstedt men långa köer vid Bagage Drop och Security gjorde att vi inte hade en minut till godo när vi väl bordade planet för en lite, i min smak,väl skakig flygning hem. Får nog ta ett par-tre extra Guiness till nästa gång jag flyger. 
 

Kommentarer
★ ▲ R O B I N N S

Mitt påsklov är slut snart :(

2015-04-12 kl. 18:40:03
http://robinns.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback