Storbråk i Svenska Pokerförbundets styrelse - SvePof läggs ner

2015-01-28 @ 22:04:02 | Allmänt
Rubriken är hämtad från Poker Magazines sajt, gissningsvis för att vara så klickvänlig som möjligt. Verkar nästan som man hämtat inspiration från minimedia.
 
 
 
Allt denna rubrik döljer är en länk till Svenska pokerförbundets avgående ordförande Lina Olofsson, samma länk jag la upp igår, till en artikel hon skrev till Poker Magazine. Och där är det Linas rekommendation att förbundets styrelsearbete läggs på is samtidigt som Poker Event arrangerar SM. Det finns enligt henne ingen ny styrelse som skulle klara att ta över.
 
Men ingen annan har vad jag vet officiellt uttalat sig.
 
Styrelsen är delad i två delar, hälften av styrelsen vill lägga ut SM till Poker Event, andra halvan vill det inte.
Det finns flera olika anledningar, någon tyckte inte att det var rätt av styrelsen att ta beslutet då det var risk för jäv, en annan anledning till att rösta emot var att man ansåg att en ny styrelse bör ta beslutet, eller kanske till och med låta årsmötet bestämma. Längden på avtalet var en annan anledning.
 
Risken finns naturligtvis att årsmötet röstar nej till att Poker Event får uppdraget, och att vi då helt plötsligt står utan alternativ. Valberedningens enda medlem har avgått enligt ett inlägg på pokerförbundets Facebooksida
https://www.facebook.com/svepof/posts_to_page vilket betyder att ett förslag på ny styrelse inte lär komma därifrån.
 
Som det låter är beslutet redan taget, men jag får lite olika signaler från olika personer. Jag tog en snabb kontakt med Lina Olofsson och beskedet från henne är att Poker Event påbörjar arbetet och sedan lägger fram resultatet och planerna på årsmötet för omröstning.
 
Sen jag skrev mitt inlägg igår har jag varit i kontakt med personer som tvärtemot säger att det finns ett styrelsealternativ som känner att de kan klara av att göra minst ett lika bra arbete som styrelserna gjort de senaste tre åren. Jag tar för givet att de kommer att deklarera sin önskan att kandidera och vilka planer de har i god tid innan årsmötet, på samma sätt som den nya styrelsen gjorde för tre år sedan.
 
Samtidigt kvarstår frågan hur stor förlust förbundet gjorde på senaste SM i Helsingör. Det blev inte den succé de hoppats på, men ett godkänt evenemang enligt min mening. Nu i efterhand så tycker jag nog ändå att de två tidigare mästerskapen på Malta varit bättre, men inte beroende på arrangemanget i sig utan snarare beroende på att Malta var en bättre plats för det som inte gäller själva pokern. Om det nu visar sig att förbundet dessutom gjort en stor förlust så är det mycket illa och det kan förstås få konsekvenser för den eventuella nya styrelsen. Det är lite svårare att driva ett förbund med tomma kassakistor.
 
I transparensens namn bör den sittande styrelsen därför också i god tid före årsmötet redovisa årets ekonomiska resultat och balansräkning, även om de kanske ännu är preliminära.
 
Planerna att lägga förbundet på is tycker jag är överilade. Återigen, det var bara SvePof som lyckades arrangera både ett live-SM och ett online-SM något staten misslyckades med. När jag pratar med andra uppfattar jag inte dem alls lika negativ som Lina Olofsson verkar vara i sin artikel. Det kan vara så att artikeln var ett sätt att skapa debatt och att få folk att agera, men den målade verkligen ingen ljus bild av styrelsearbetet. Av de gamla och nuvarande styrelsemedlemmar jag talat med så är inte alla överens om att bilden som målas upp är sann.
 
Av några av de som vill engagera sig för förbundet får jag tvärtom en känsla av att det finns mycket vilja och idéer från alla håll.
 
Ryktet om förbundets död är starkt överdrivet.
 
 

Kommentarer
★ Fredrik

Hej
Tack för bra text, det vore dock intressant att få veta vem som står bakom texten. Framförallt då texten är skriven från en person och inte organisationen.

2015-01-29 kl. 15:11:38
★ rosjon

Förstår inte vilken text du syftar på

2015-01-29 kl. 15:50:31
http://rosjon.blogg.se
★ Hans.K

Om Svenska pokerförbundet står bakom Linas sanning eller inte tror jag han menar.
Det hade varit intressant om det ställdes lite frågor till Lina och även de andra medlemmarna.
Hur ser Jens och Rikrad till exempel på hennes ord?
Hur ser Kojvu på det?
Allt är bara tyst som vanligt.
Transparnsen är lika bra som dypölen dom simmar i.
Lämnar nuvarnade styrelse över en tom kassakista så förstår jag att dom lämnar.

2015-01-29 kl. 16:08:12
★ rosjon

Aha. Nej, tror bara det är Lina som står bakom. Tror inte Jens och Rikard håller med om historiebeskrivningen, och Koivu lär väl uttala sig i nästa pod.
Jag måste hålla med, jag har blivit överbevisad, transparens är inget förbundet sysslat med de senaste året. Som jag förstått det är kistan inte tom, men det blev ingen vinst i år.

2015-01-29 kl. 17:08:00
http://rosjon.blogg.se
★ Martin

Kan någon ge ett enda exempel på en riksorganisation utan anslutna klubbar eller föreningar?

2015-01-30 kl. 17:49:32
★ Fredrik

Hmm, jag var ute och cyklade... Flera flikar öppna samtidigt och med bilden du hade så med pokerförbundets sida så fick jag för mig att jag var på deras sida och någon i styrelsen hade lagt ut denna text, därav min tidigare kommentar :)

Ber om ursäkt för förvirringen!
/Fredrik

2015-01-31 kl. 11:55:24
★ Fredrik

Dock sätter Hans.K mina funderingar väl på pränt och du har svarat med din syn som jag tror stämmer väl med sanningen.
Transparens har i mina ögon aldrig varit förbundets styrka. Jag är en hobbyspelare och har funderat på att ge mitt bidrag till förbundet genom åren men med tanke på hur det sköts har det aldrig blivit av. Känns som att kasta pengarna i sjön.

2015-01-31 kl. 11:58:46
★ Hans.K

Exakt så har det varit för mig med Fredrik och några till som jag känner.
Varför betala för ett medlemsskap när man inte får någon som helst information eller i alla fall väldigt lite information om vad det är dom gör?!

Jag håller väldigt sällan med Ola.B med nu efter alla år med misskötsel i förbundet, en del år värre än andra så klart så finns det bara en sak att göra och det är att lägga ned pokerförbundet och med det SM.
Låt SVS sköta om det!
Eller tillsätt en ny styrelse där ordförandet har nån form av lön där den sätts efter ett resultatbaserat mål, där transparans är ett värdeord som de sätter högst.
Där självklart spelarnas förbund arrangerar SM så väl ONLINE som LIVE.
Aldrig att ett företag ska kunna köpa SM i så lång tid som 3 år.

2015-01-31 kl. 15:24:14
★ rosjon

Men allvarligt talat, är du på riktigt.... Forts följer

2015-01-31 kl. 19:46:14
http://rosjon.blogg.se
★ rosjon

"Låt SVS sköta om det!"??!!??
Du menar sajten som inte ens klarade av att arrangera ett online-SM under 2014?
Så det är ok att låta SvS stjäla SM, men inte att låta ett företag som betalar för det arrangera SM?
Jag är inte alls säker på att det är fel beslut att lägga ut SM, men beslutet är inte taget i enlighet med vad jag anser är god föreningsed

2015-01-31 kl. 23:46:29
http://rosjon.blogg.se
★ Hans.K

Att SVS har en fungerande plattform är självklart ett villkor som måste uppfyllas om det ska ske.
Det är inte ok att SVS stjäl förbundets likväl även spelarnas SM.
Men om vi inte har ett fungerande förbund så är det enda rätta att lägga ner ALLT helt och hållet.
SVS har skött SM exemplariskt fram till att "någon" gjorde DOS attacken mot dem. Både LIVE och ONLINE.

2015-02-01 kl. 13:41:40
★ rosjon

Nej! De har inte skött SM exemplariskt. Bara att hänvisa till 2008, och trots att de kunde lärt sig mycket då har de inte ändrat på ett dugg. Deras plattform är helt ok när den fungerar, men när den inte funkar så hanterar SvS det väldigt godtyckligt och olika från gång till gång. Det enda som inte är olika är att det är kunderna som går back, aldrig SvS.

Efter att i flera år drivit och dragit nytta av ett stulet SM så är det ett jättedåligt alternativ att belöna dem genom att ge dem förbundets välsignelse. Poker utanför casinona kommer aldrig att bli tillåtet om förbundet inte fortsätter arrangera SM för att visa på att det finns en community utanför.

SvS har inte skött sina SM exemplariskt, inte heller live-SM. De har trots sitt monopol på laglig poker inom landets gränser inte lyckats skapa ett SM som är större än det som arrangeras utomlands, trots de konkurrensfördelar de har. Inget samarbete mellan casinona och inte heller lyckas de kvala in speciellt många via sina onlinesatelliter.

Hade man gett förbundet samma möjligheter som SvS har att arrangera SM hade de utklassat dem.

2015-02-01 kl. 13:54:42
http://rosjon.blogg.se
★ Fredrik

Bara en liten kommentar till din sisat mening Jonas. Har inte förbundet haft ganska goda möjligheter. Jag vill minnas att ekonomin för ett antal år sen var mycket god i förbundet. Var tog de pengarna vägen? Om de hade nyttjats väl så är jag övertygad om att det sett bättre ut idag. I mina ögon så har de senaste åren (tiden efter att Ken slutade/blev kickad) varit katastrof. Hade de som suttit i styrelsen skött sina kort bättre hade det sett helt annorlunda ut. Sen har givetvis Svenska Spel större medel och bättre förutsättningar, men i denna fråga så anser jag att de styrelser som suttit i förbundet är de som skjutit förbundet i sank. Ingen annan.
Sen har de senaste årens styrelser fått jobba i uppförsbacke på grund av tidigare styrelsers jobb, men även de har gjort konstiga ekonomiska och andra val anser jag. Vad har reklamfilmerna gett för effekt annat än ett hål i kassakistan?

2015-02-02 kl. 18:22:42
★ rosjon

För ett antal år sedan såg det mycket bättre ut. Närmare bestämt innan 2010. Men under den tiden hade förbundet hybris och gjorde av med mycket på en stämning av svenska spel och slösade bort resten då man inte såg ett slut på inflödet av pengar.
Efter det kom verkligheten i kapp och trots tuffa tider för pokern har styrelserna som suttit från mars 2012 lyckats dra in pengar till förbundet. Jag anser inte att de senaste åren varit katastrof, de i styrelsen har lyckats bra förutom den lilla plumpen i protokollet vad gäller extra kostnader för SM i Danmark. De har som sagt fått jobba i uppförsbacke, men vilka val menar du varit konstiga?
Reklamfilmerna gav inget hål i kassan alls, de var helt och hållet betalda av andra än pokerförbundet. Kan bara räknas till pluskontot. Klart man kan diskutera valet av Danmark som plats för senaste SM, men det är lätt med facit i hand. Efter att styrelsen tackat nej till Pokerstars när de ville köpa SM av dem, så blev alternativen färre.
Många pokerspelare hade klagat på Malta som spelort (för långt bort, återträff för old school spelare, oseriöst etc) Att välja Danmark UTAN huvudsponsor var modigt, synd att den där extrakostnaden dök upp. Det visade sig också att lika många som klagade på Malta, lika många uppskattade Malta för att det finns annat där att göra än bara poker för t.ex. respektive som hänger med. Om det finns något man kan klaga på vad gäller 2012-års styrelser och framåt så är det att transparensen och kommunikationen till medlemmarna blev sämre efter 2013. Tror man vunnit respekt och mer engagemang om man varit mer öppna med vad som händer. Att skylla på tidsbrist är inte riktigt hållbart, styrelsen har varit för dåligt på att fördela arbetsuppgifter på fler av styrelsemedlemmarna, om man är sju så är det en gång var sjunde vecka måste avsätta lite tid och knåpa ihop lite info. Att man inte prioriterat detta, speciellt då det faktiskt fanns nyheter att förmedla, är kritik jag håller med om. Att styrelseprotokollen är så få är också synd, även om jag alltid lyckats informera mig genom att gå på årsmötet. Alla har inte möjligheten.
Jag vill att SM ska arrangeras av förbundet, framför allt online-SM. Tror att lyckade SM driver på resten av utvecklingen. Svenska Spel är inget alternativ p.g.a sitt handlande de senaste 6 åren

2015-02-02 kl. 20:57:45
http://rosjon.blogg.se
★ Fredrik

Vad var det för "extra kostnad som dök upp"? Var det inget man visste på förhand och hur mycket vad extra kostnaden på?

2015-02-03 kl. 05:25:29
★ rosjon

Vet inte, får avvakta handlingarna innan årsmötet.

2015-02-03 kl. 07:47:42
http://rosjon.blogg.se
★ Hans.K

Ryktet säger 300.000 SVKR eller om det var DKKR
Stämmer det så är dom ena riktiga klåpare.
Att gå back så mycket pengar för en tävling som drar 170-190 svenska spelare är nog nästan på gränsen till brottsligt korkat.
Att gå back överhuvudtaget är ur dåligt och helt klart ett bevis på att dom som skött det hela inte varit rätt folk.

2015-02-03 kl. 21:10:42
★ rosjon

Innan vi vet varför och summan, vilket lär bli känt innan årsmötet är det svårt att sia om. Gissningsvis är det en oförutsedd kostnad, inget förbundet kalkylerat med. Men visst är det märkliga omständigheter.

2015-02-04 kl. 07:08:16
http://rosjon.blogg.se
★ Hans.K

Nu vet jag vem TYSTNADEN var om ni minns det aliaset.
Han som kom ut i KENGATE med en del inside information som inte så många kände till.
TYSTNADEN måste vara den avgående styrelsen i svepof!

2015-02-04 kl. 20:37:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback