11-12 juni San Sebastian - Saint-Jean de Luz

2015-07-14 @ 16:38:23 | Allmänt
På lördagen hade vi räknat med sämst väder under hela veckan, och vi fick faktiskt rätt. Vi åkte därför till San Sebastian som ligger knappt 3 mil söder om Saint-Jean de Luz. Så via tre-fyra vägtullar där de spanska ibland hade automatvapenbeväpnad polis stående (de har precis infört lagar som gör Spanien till en riktig polisstat) tog vi oss dit, men visste inte riktigt var i staden vi skulle så vi körde mot centrum.

Där hittade vi parkering precis mellan nya och gamla delen av centrum. Vi började med lite sightseeing i gamla stan och där tog vi också lunch bestående av tapas eller pinxtos som det heter på Baskiska. De flesta barer hade mer eller mindre stort sortiment av smårätter ståendes på bardisken för runt €2 stycket, en sorts baskiska smörrebrö. Det svåra var att hitta ett ställe som kunde ta emot tolv personer, och gärna med sittplatser, de flesta barer som serverar pinxtos har enbart ståbord, men vi lyckades efter lite letande. Riktigt gott och barnen hittade saker de gillade också.

Efter lunch delade vi upp oss på slottsbesök och shopping, mina barn ville shoppa, så det blev ett besök till den nyare delen av centrum, där det fanns en del öppet, trots siestan.

Det var som sagt inget lysande väder när vi var där, men varmt sommarregn är ganska ok också

Vi hittade en Zara som var öppen och hade rea, så det blev lite nya kläder till barnen, och en macaron innan vi hoppade in i bilarna och åkte tillbaks till Frankrike igen. Där blev det bad på ytterligare en ny strand Uhabia innan vi tog en middag i Urrugne som låg jättenära där vi bodde. Mormor och Morfar hade sett restaurangen när de gjorde liter egen sightseeing dagarna innan, men den restaurangen var inget att hurra och när jag slog upp den efteråt i Tripadvisor-appen så såg jag att de höll med mig. Maten hade varit ok, om den hade kostat hälften, nu var det inte prisvärt och servicen var inte speciellt bra heller så är ni i Urrugne så välj en annan restaurang än Auberge Chez Maîte.

Dagen efter var det avfärd, men först på kvällen. Vi hade messat vår värd Monsieur Vichot om att vi skulle lämna men inte fått något svar, men han dök upp kl 09.00 och vi avtalade att vi skulle få ha huset till 17.00 då han skulle komma tillbaka.

Vi slappade i huset under dagen, tog en sista bild framför huset och tog sedan ett bad vid ett fort nere i Socoa, en del av Saint-Jean de Luz.

Efter badet tog vi en lunch på en av turistfällorna vid hamnen, som visade det sig när vi skulle betala inte tog kort, så det blev lite stressigt att få fram pengar så vi kunde åka hem och packa det sista.
Blev en bilfärd genom stan tills jag hittade en öppen automat och sedan tillbaka till hamnen för en regelvidrig parkering framför polisen, så att jag kunde lösa ut resten av familjen.

Klockan hann bli strax efter 17.00 innan jag ringde Monsieur Vichot för att höra var han blev av, vi skulle ju med flyget. Tur att jag hörde av mig för han hade tydligen inte tid att komma alls, så vi kunde stått där än, lite som när vi skulle träffa honom när vi precis landat. Vi fick helt enkelt lämna huset öppet och åkte mot flygplatsen och flyget som skulle ta oss hem.