En myt

2013-02-24 @ 11:39:09 | Allmänt
En härlig dag idag, solen skiner  och  jag sitter inne och kollar sprintstafetterna, svenska damerna till final och väntar nu på de svenska herrarna i kvalet.
 
Signe och Liv är borta på simskola, och jag borde egentligen träna, men efter att ha tränat torsdag, fredag, lördag känner jag mig rätt sliten. Lite cykling blir det nog ändå.
Min viktnedgång har stannat av tyvärr, nåt en sorts platå. Jag hoppas att det beror på att jag gör om fett till muskler och att de väger mer, men jag är verkligen långt ifrån säker. Visserligen började jag på en nivå där en kokt sparris hade mer stadga än min överkropp, och nu har jag börjat med lite god vilja se muskler istället för fladder. Jag har i alla fall ont i en massa av dem.
 
Men ramlade in på denna intressanta artikel i Times:
TIME: Why Exercise Won’t Make You Thin
 
När jag läst detta så inser jag att det stämmer ganska väl med mina egna erfarenheter. Men jag tränar som tur är inte bara för att gå ner i vikt. Man kan väl säga så här, att vill man gå ner i vikt med minsta möjliga mentala motstånd så är det kanske till och med bättre att inte träna. jag vet själv att om jag tränat så har jag en tendens att belöna mig själv efteråt. Och med tanke på hur mycket man måste träna för att t.ex. förbränna en kanelbulle så betyder varje typ av belöning i stort sett ett nillsommespel om inte till och med att man går minus i energiförbrukning på träningen.
Så. Om man tränar bör man vara extra uppmärksam på vad man stoppar i sig om man vill gå ner i vikt.1 timmes träning går lätt att omintetgöra med bara en halv muffins.
Och bara för att alla LCHF-motståndare inte ska få hjärnblödning: Nej, jag påstår inte att träning är onyttigt, jag påstår att det inte gör det lättare att gå ner i vikt. Om viktnedgång är det som du prioriterar så bör man fundera på om man i början ska ens fundera på träning. Vänta ett par veckor tills det värsta sötsuget lagt sig och sätt sedan igång med motion för att må bättre. Vad du stoppar i dig ger kilo, du kan bara träna bort gram.
 
Det var myten om träning - om jag trillar in på någon rolig pokermatteartikel så kanske nästa myt jag ger mig på är Independent Chip Model (ICM) som verktyg för att avgöra om ett spel är "rätt eller fel".
http://www.pokerstrategy.com/glossary/Independent-Chip-Model/
 
 
 
 

Kommentarer
★ Söppärj

Det här med viktminskning är intressant. I somras sa jag upp mig på jobbet för att ta ett sabbatsår där huvudmålet var/är viktminskning. Den 15/6 2013 ska jag väga 80 kg (vägde 101 kg den 15/6 2012). Gick extremt bra i början med hjälp av daglig träning och något bättre kost än tidigare. Jobbade oxå två dagar i veckan med röjning på min skogsfastighet men var ju övertygad om att det var den hårda träningen som gav resultat. Den 20/11 vägde jag 87 kg, då kom snön. Har efter det tränat varje dag och varit bättre kostmässigt än under hösten. Men snön gör att några skogsbesök blir det inte. Väger idag 89 kg o är extremt frustrerad eftersom det inte går att träna hårdare än vad jag gör.

Blev långt detta men poängen är att det är "vardagsrörelsen" som är det viktiga. Med ett stillasittande jobb kräver det enorm disciplin att kunna gå ner i vikt.

När jag slutade som skogshuggare vid 23 års ålder vägde jag 67 kg. Jag visste inte vad träning var och min kost bestod av berg av vitt bröd till lunch samt dubbla McDonaldsmeal till middag.

Lycka till med viktminskningen! (Eftersom du är SvS mest tursamme spelare behöver man ju inte önska lycka till me pokern.......

2013-02-26 kl. 01:27:11
★ rosjon

Jo, viktminskning är knepigt, jag verkar som sagt hamnat på en platå, samma sak var det förra gången jag gjorde en betydligt längre resa. Varför, ja, stillasittande jobb hjälper ju inte. Men om man är uthållig så brukar det ge med sig så småningom. Så fort den här förbenade snön försvinner så blir det cykling till och från jobbet och då blir det 2 pass per dag gratis. PPC:n i år?

2013-02-26 kl. 08:25:11
http://rosjon.blogg.se
★ Söppärj

Är absolut målet att komma iväg på PPC. Men satelliter är inte nåt jag känner är min grej. Funderar på att köpa ett paket eller försöka hitta ett boende o åka dit o lira sidospel.

2013-02-26 kl. 19:03:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback