3,8 millar empiriskt sett

2013-06-18 @ 23:35:54 | Allmänt
Svenska spel gick idag ut med att de återbetalar 3,8 miljoner till 25300 spelare efter fuskskandalen på deras pokerklient. Tänk så mycket billigare det kunde blivit om de inte väntat drygt ett år innan de stoppade fusket.
https://svenskaspel.se/artiklar/poker/just-nu/aterbetalar-38-miljoner-kronor
 
Nu delas vi upp i de som hyllar SvS för att de faktiskt ersätter sina spelare och de som tycker att det vore väl fan annars.
Först lite hyllningar:
 
http://bloggar.aftonbladet.se/superbloggen/2013/06/38-millar-tillbaka-till-svenska-pokerspelare/
 
http://bloggar.expressen.se/magdalenaindebetou/2013/06/18/snyggt-jobbat-svenska-spel/
 
Sen lite blandat i forumtrådar:
http://pokerforum.nu/forum/showthread.php?p=1754858#1754858
 
https://svenskaspel.se/?pageid=/forum/Poker/lasinlagg&topicID=32635&entryid=390015
 
Jag kan förstå de som nu sitter och väntar på sina pengar efter sitt brev i lådan.
 
3,8 miljoner är inte fy skam, men de flesta blir nog besvikna då det i de flesta fall handlar om en dryg hundring.
 
Men alla mina erfarenheter säger mig att få en korrekt och rimlig ersättning av Svenska Spel är som att krama vatten ur en sten och jag kan därför inte att sälla mig till de som hyllar Svenska Spel för att de rakryggat yppat sanningen.
 
Att hylla Svenska Spel för att de ersätter sina spelare för de skador de åsamkats, är som att hylla den som betalar sina böter för fortkörning. Gör man fel bör man betala för det, utan att förvänta sig hyllningskörer, tvärtom bör man fortfarande skamset be om förlåtelse även efter att man gjort rätt för sig.
 
Varje gång något inträffat där Svenska Spel begått ett fel, stort eller litet, så har de konsekvent vägrat att ge mig rimlig och korrekt ersättning. Då bör man veta att jag aldrig begärt några skyhöga summor och alltid haft deras egna regler att backa upp mina krav med.
 
Första gången var 2008 efter deras SM-fiasko, enda gången det handlat om lite större pengar, då gick det så långt att jag och några spelare till stämde dem. Innan det gick så långt hade jag testat rätt många olika approacher, besökt dem i Sundbyberg, pratat med Lotteriinspektionen, o.s.v. utan att få nån annan reaktion än att de uppriktigt beklagade, utan att det kändes speciellt uppriktigt.
 
Sedan har historien upprepat sig ett par gånger till, något går käpprätt åt skogen i deras system, spelarna drabbas, förlorar pengar, och ersätts med en symbolisk summa. Ibland kunde jag resonera med dem men väldigt sällan fick jag de pengar jag hade rätt till och aldrig någonsin har jag fått dem utan att behöva ringa och mejla återupprepade gånger.
 
Jag tillhör dem som är säker på att spelarna inte fått vad de rättmätigt borde ha, Svenska Spel säger till och med själva  att de inte räknat med den rake som de tjänat, en icke oansenlig summa på strax under miljonen.
 
De ber oss också lita på att de utfört korrekta analyser av de händer som spelats. Denna analys har utförts med hjälp av deras leverantör Boss Media. Jag får rysningar när jag läser det.
 
Att en leverantör, med Sveriges i särklass sämsta trackrecord vad gäller felfri kod, hjälpt till med att skriva programmet som analyserar händerna, känns inte speciellt betryggande.
 
Att de inte redogjort för hur de räknat eller vilka alias som det handlar om gör också att ingen kan kontrollera att de har gjort rätt. Så passande.
 
Förra gången de skulle fördela 4 miljoner (återigen deras SM 2008) så lyckades de med bragden att räkna fel i sin första version av vilken ersättning vi skulle få. INte ens när de blåste oss kunde de göra det rätt.
 
Svenska Spel gillar det här med lagom. De ersätter sina spelare för sina egna tillkortakommanden med vad de själva tycker är lagom. Som att fortköraren själv fick bestämma storleken på sina böter.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
★ Galento

Gött med extra semesterpengar 4 kronor till mig

Svar: 4kr, en dålig syn på ett 2-4 bord
Rosjon

2013-06-19 kl. 15:13:05
★ Jevad

Vad menar du med empiriskt sett?

Svar: Erfarenhetsmässigt, mina erfarenheter pekar på att Svenska Spel betalar för lite
Rosjon

2013-06-19 kl. 18:43:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback