Aggro - med ett syfte

2010-11-21 @ 13:01:54 | Allmänt

Igår så gick mesta delen av dagen till barnens aktiviteter, framåt 5-tiden på eftermiddagen kom Liv och Siri hem.  Mycket väntan mellan de två grenarna, men 3,06 för Siri i längd får anses bra. Hon har sen tidigare ett personligt rekord på 3,10, och Liv sa att det skiljer en hel del i teknik på de bästa och Siri. Jag är övertygad om att hon skulle ligga bland de absolut främsta om det var längdhopp utan ansats, för hon utnyttjade inte farten alls när hon hoppade. Så en säsongs träning i lite teknik kan nog göra underverk.

Firade iaf framgångarna med lite Champagne och julmust till barnen. Sen beställde vi hem mat, mest för att slippa diska så mycket för hand, tack för det Cylinda Service, u suck.

Maten var ingen höjdare, men sen var det lördagsgodis för barnen och Långlördag för mig och Liv på SvS. Alltid kul att spela samtidigt, blir mer diskussion om händer då. Det är vårt lilla lördagsnöje. Signe la vi innan, Sander kollade Milan-Fiorentina (vi slötittade lite med, snyggt mål av Ibra) och Siri satt och spelade småspel på nätet, jag och Liv körde Långlördag, allihop uppkrupna i sofforna.

Liv har verkligen ingen tur ibland, vinner inga coinflips och splittar när hon är favorit eller blir grymt utdragen. Hon har ett grymt tålamod iaf och hon har inga problem att lägga sig när hon vet att hon är slagen även om hon själv har en monsterhand. Hon betalar inte av i onödan, inte som jag som inte kan låta bli att tvivla på att motståndaren drog in färgen.

Liv åkte efter ett par timmar, ställde med QQ fick syn av AK, A och K på floppen. Diskussionen var om man ska ställa med QQ med det stackdjupet och de mörkarna. Liv sitter i mittenpos, 150-300 är mörkarna, motståndaren sitter UTG och höjer till 1250 , drygt 4ggr BB. Liv har lite drygt 6k motståndaren likaså när handen startar. Liv föreslog att man spelar QQ mer försiktigt, synar och i så fall lägger sig på A eller K hög flopp. Jag menade att han aldrig har AA eller KK när han höjer 4ggr, han är antagligen svag med en OK hand som han inte vill spela efter flopp, typ 77-JJ, AQ. Väldigt sällan är hon inte favorit preflopp där. Jag menar att man ska ställa. Annars är risken för stor att man blir bortbluffad på floppen om det kommer A eller K.


Tog mig själv till 21.a plats, en kille höjde pre, jag reraisade med KK till tre ggr hans bet, han reraisade igen jag ställde han syna. Han hade AK och lyckades tura in ett A på rivern. Synd då det var 430 pers med igår och första pris var 21 000.  21:a plats gav 430:( Bortkastad tid.....

Bättre trafik på SvS senaste veckorna, SM har verkligen dragit fler spelare. Lär inte bli likadant på Unibet då de verkar lagt ner sin satsning på poker överhuvudtaget. Man kan ju undra varför man vill arrangera SM då..... Inget proffsteam längre, knappt någon reklam......

Ska iaf försöka läsa igenom två böcker igen, de två "Winning Poker Tournaments One hand at a Time". Försöka hitta bättre medelväg mellan risk och aggression, och försöka maximera vinsten när jag har bästa handen. Något de beskriver väldigt bra i de böckerna.

Ikväll är det både Sverigeranking och PAF Goldrush, spelar väl dem men inte så mycket mer, jobb imorgon och är inte så sugen på poker som jag bör vara. Ligger bra till i Sverigerankingen , andra plats med mindre än 100 poäng upp, en klonk innan årskiftet kan avgöra till min fördel. Likadant med PAF Goldrush, ligger visserligen på tiondeplats, men en första eller andra placering ändrar på det snabbt. Spelar dock inte så stor roll om man kommer 5:a eller 55:a, inte så stor poängskillnad.

Liv spelar på torsdag sitt sista kval om platsen till pokerfinnkampen. Där är poängberäkningen ännu mer topptung, vinner man så drar man in sjukt mycket mer päng än om man har flertalet finalbordplaceringar så där ska man verkligen spela för vinst.

Imorgon måndag är Liv hemma, då ska det komma en bilmek för att laga bilen och Cylinda Service ska komma och fixa diskmaskinen, Siri ska dessutom allergitestas i Farsta så Liv får jobba hemifrån så gott det går. Är det någon som vågar slå vad om att bilen och diskmaskinen inte blir reparerade imorgon......jag vågar inte sätta emot, man börjar bli luttrad.

Finns ett antal yrkesgrupper som verkar behöva hjälp med planering, hålla tider, höra av sig vid förhinder och med att inte fakturera för saker de inte utför...

1. Hantverkare
2. Reparatörer
3. Budfirmor
4. Bilmekar


Visst finns det undantag - men så ska det ju inte vara - det ska ju vara tvärtom! Det normala ska vara att man planerar sina körningar och jobb  så att man kan hålla de tider man lovat. Det ska inte behövas att man är hemma en hel dag för att kunna ta emot ett paket eller en  reparatör. Om man inte kan komma då ringer man, om delen inte har kommit och är restad då hör man av sig. Faktureringen ska inte behöva ifrågasättas.
Det finns hopp, har träffat några som är "normala", men de hör till undantagen. Men om it-branschen är en omogen bransch jämfört med andra branscher som bygg t.ex så hoppas jag att den aldrig mognar. För en del är så mogna att det möglar.


Kommentarer
★ Söppärj

Märkt detta med Gold Rush, har två 5:e-platser som knappt gett nåt alls, inte bra för mig som sällan vinner....



Railade dig samtidigt som jag lirade egen turre i natt, verkade som du somnade i bland som vanligt hehe. När du åkte så var det du som raisade först i tidig pos o killen m AK ställde, med de storlekarna kunde han inte göra annat. Esset kom på turn o förstår att det var tungt efter 5 timmars spel att dra in 430 spänn istället för att ligga trea med 20 kvar. Tycker det är för dålig struktur i alla SvS turrar, oerhört djupt i början men som igår inget postflopspel from 100 man kvar.



Var förresten på Söderklubben i fredags o det är verkligen blandad kvalité på spelarna. Vissa är sämre än någonting man stöter på på nätet. Åkte när jag blev utdragen av en kille som UTG+2 synade med 66 efter att UTG med 10BB ställt o jag UTG+1 med 20BB oxå ställt.

2010-11-21 kl. 17:54:56
★ rosjon

Japp, somande då och då när vi var runt 40-50 kvar sen satte jag mig upp;). Kom inte ihåg handen riktigt när jag skrev , och jag menade absolut inte att han på något sätt kunde spela på annat sätt, markerna hade hamnat i mitten med de korten oavsett hur handen spelades. Men föredrar om KK står där efter drygt 4h;)

2010-11-21 kl. 18:50:14
http://rosjon.blogg.se/
★ Legato

Ang QQ handen...



Jag tycker det är ett självklart ställ. Har ofta hört argumenten för att bara syna preflop, men tycker det är jättekallt. Dels blir det som sagt bökigt om A eller K floppar och dels vill man ju få in degen när man leder stort över hans range. Foldar han är det ju också helt fine, att öka stacken ca 30% uncontested är ju mkt bra.



Håller inte riktigt med om den range du sätter honom på. Alla de händer du nämner är absolut möjliga, men IMO är det oftast AK i det läget (en närmast pot-commitande raise UTG). Håller dock med om att det väldigt sällan är AA eller KK och det känns som man är 65-70% favorit mot hans range.

2010-12-02 kl. 23:43:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback