Alldeles för snäll

2010-11-03 @ 10:55:08 | Allmänt
Jag är alldeles för snäll. Jag blir ofta fly förbannad över orättvisor (som  jag uppfattar det) men har ofta svårt att ta den ilskan och rätta till problemet. Nu har jag iallafall bestämt mig att vara besvärlig istället för att bara låta dem trampa på mig. Det lär ju inte göra någon skillnad, men jag behöver öva mig i att ta konflikten när den dyker upp.
I detta fall har vår diskmaskin lagt av, knappt ett år gammal, men det är en Cylinda så vi har full garanti i 5 år. Jag ringde Cylinda-service och de sa att de kunde komma tidigast om en vecka vilket jag anser är orimligt lång tid.  Jag är hemma denna vecka, och om de kunde komma senast fredag skulle jag slippa åka hem från jobbet tidigare nästa vecka. Det borde också vara enklare för dem då de med kort varsel skulle kunna komma hit om det visar sig att någon reparation tar kortare tid.

Jag ringde upp dem en gång men det var helt omöjligt med kortare tid än en vecka. Så jag gick in på deras hemsida och läste deras garantivillkor och där står att jag har rätt till ersättning om jag har utgifter och rätt till ersättningsmaskin om det tar oskäligt lång tid att få maskinen reparerad. Tror naturligtvis inte ett dyft på att de kommer att ersätta mig för något alls, men jag kommer att åberopa detta för att vara lite extra jobbig och därigenom kanske få lite snabbare service. Detta kan naturligtvis betyda att det blir precis tvärtom, men det är värt ett försök, eftersom jag precis diskat i en timme, och det lär bli en timme per dag minst i en vecka och det har jag ingen lust med.

Varför bli jag då upprörd? Jo, för förra gången vi ringde fick vi vänta drygt en vecka. Och det är inte ok att man ger garanti på en vara som används flera ggr per dag och sen inte kan utföra reparation inom 2-3 dagar.
Speciellt inte om varan inte fungerar som den ska och det inte är första gången man hör av sig.
Om man har garanti, som jag naturligtvis betalat extra för och inte var direkt billig, så förväntar jag mig att det ska fungera hyfsat smärtfritt när något går sönder.

Nu har jag bett deras Servicechef ringa upp mig, så får vi se om jag kan fortsätta vara jobbig eller om jag återgår till att vara den mes jag egentligen är....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback