Ska det vara så här?

2010-11-16 @ 19:19:26 | Allmänt

Vaknar mitt i natten och tittar på klockradion för att kolla vad klockan är. Hon är fyra, vilken tur bara att somna om. Kryper in under täcket som jag delar med Signe, enda sättet att hålla sig varm eftersom hennes mamma envisas med att springa in och öppna fönstret i ett rum hon inte ens sover i, allt för att det ska vara bra ventilation. Vilket betyder att jag får frysa som en hund. Somnar om och för första gången på länge vaknar jag inte av mig själv alldeles för tidigt utan av att mobilen ringer. Fortfarande beckmörkt ute.  Ligger kvar och snoozar en omgång samtidigt som man försiktigt försöker få liv i Signe. Hon är inte lätt att tas med på morgonen , man måste behandla henne med silkesvantar.

Just nu har hon fått för sig att hon vill ligga kvar i sängen, men eftersom jag börjat på nytt uppdrag så finns inte den valmöjligheten. Får upp Signe, väcker de andra två små sömntutorna och går ner med Signe, sätter henne i soffan. Ut i köket, fixa välling och kaffe, samt ta fram frukosten till Siri och Sander som vid det laget börjat vakna till framför tv:n . Har lagt ner alla försök att få dem att sluta titta på tv på morgonen, lugnast så.

Snabb dusch, på med kläderna, hjälp Signe och tjata lite på de äldre barnen, så att de inte glömmer allt de ska ha med. Lämna Signe på dagis, vinka hejdå i vinkfönstret och sedan följa de andra barnen över gatan, de är fem stycken som går till skolan tillsammans.

Snabb promenad till tunnelbanan vid skogskyrkogården, sen får man sitta still i kö på tunnelbanan, signalsystemet krånglar vid Gullmarsplan.

Det är då det slår mig….ska det vara så här? Jag kommer att jobba hela dagen till 17.30, skynda mig hem, kasta i mig mat på tio minuter och sedan åka med Siri till friidrotten, kommer hem igen vid 20.30, då ligger redan Signe antagligen och Sander är dötrött eftersom han var upp sent och kollade på fotbollsgalan igår. Liv lägger Signe så henne lär jag inte träffa förrän vid 21.00 då man är lagom mosig själv, fått de äldre barnen i säng och ligger i ena soffan och sunkar.

Missförstå mig rätt, det är inget fel på jobbet, tvärtom, det är kul, utmanande och bra betalt. Enda nackdelen är att man har noll kontroll över sina arbetstider och man måste jobba minst 40h per vecka.

Men inte vill jag bara träffa Signe bara en timme på morgonen när vi ska stressa till dagis, och 20 minuter på kvällen innan man ska iväg igen. Jag vill kunna träffa barnen på eftermiddagarna inte bara en timme på kvällen. Tänk vad man prioriterar fel, nu borde man vara mer ledig, och jobba mer sen när ungarna är äldre istället, då de har ganska lite intresse av att vara med oss föräldrar.

Nej, det ska inte vara så här, dags att göra något åt det! Nu gäller det bara att lista ut vad.......


Kommentarer
★ Pokerpappa76

Kan inget annat säga än att jag håller med dig till fullo. Och då har jag ändå ett jobb där jag har möjligheten att vara hemma något tidigare än de flesta, trots att jag promenerat med lilleman till dagis vid åtta på morgonen. Längtar redan efter fortsättningen på detta inlägg. Blir det ett 'Ska det vara så här Del 2'?

2010-11-16 kl. 19:44:01
http://www.firstpoker.se
★ rosjon

Hoppas jag verkligen! Men är inte alltför optimistisk om förändring förrän framåt vårkanten.

2010-11-16 kl. 19:56:46
http://rosjon.blogg.se/
★ Söppärj

Inte förrän vid 15-årsåldern som de inte längre vill veta av sina föräldrar. Så mellan 8 o 15 år både sköter de sig själva o är trevliga att umgås med.



Underlättar förstås om man bor så att de själva kan ta sig till skola o träningar.



Låter som rosjon försöker övertyga sig själv om att "Pokerproffs is the way to live"??

2010-11-16 kl. 20:25:41
★ LOPUS

Lev på pokern medan ungarna växer upp. Är själv förälder(ensamstående) och tog det beslutet för 5 år sedan.. Vi har likvärdiga stats så ekonomiskt skall du nog klara det ;)

Jag sitter vardagar 22-06 och sover när valparna är i plugget. Ett problem dock, på helgerna när den sk sömncykeln är på tilt..



Lev väl

2010-11-16 kl. 20:32:45
★ Putte

Man sitter & bara nickar med när man läste! Men det fina är ju att du har ju ett alternativ till ditt "problem" ....du har pokern. Om jag kunnat så hade jag varit hemma med barnen & lirat poker, då får man det bästa (enligt mej) Barnen är ju bara små en gång i livet, men mitt mål är att komma dit. Fortsätt med ditt gryma spel!

2010-11-16 kl. 20:59:54
★ rosjon

Jag är ganska övertygad om att livet som pokerproffs skulle vara riktigt bra och ekonomiskt skulle det säkert kunna funka. Men jag har en massa andra åtagande som jag måste ta hänsyn till, så de förändringar jag kan göra är inte så drastiska. Men poker ger mig iaf möjligheten att ta längre ledigt än andra på sommaren och jag kan ibland välja att inte jobba så mycket under en period utan istället ägna mig åt min familj.



2010-11-17 kl. 19:49:24
http://rosjon.blogg.se/
★ CSampaio

Riktigt bra skrivet. Jag instämmer med dig till fullo och då har jag varken heltidsjobb eller barn=), Men samhället är på väg att bli totalt sönderstressat både på individnivå och samhällsnivå. Allt ska gå så snabbt och effektivt till minsta möjliga kostnad och ytliga leenden.. Det enda som egentligen betyder något är ju nära vänner och familj. Lycka till med liret,

2010-11-19 kl. 16:16:40
http://blogg.passagen.se/joppecs/
★ rosjon

Önskar bara att jag själv kunde bryta våga våga bryta mönstret, hoppas att jag kan det innan barnen blir för stora.....

2010-11-21 kl. 14:56:19
http://rosjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback