Försäkringskassan - Kafkaeskt

2010-09-17 @ 11:18:19 | Allmänt
Tänkte fram tills debatten igår och innan jag läste om "Sveket" och läste på lite om hur det fungerar i "Alliansens Sverige" faktiskt taktikrösta på något Alliansparti. Men inte nu, jag ändrade mig och måste rösta på vad jag faktiskt tycker är rätt. Det har aldrig varit lätt att få rätt mot försäkringskassan, de gestaltar verkligen min bild av ärkebyråkrater. I och med de nya reglerna som Alliansen införde, så har dessa fall där vem som helst inser att det har blivit fel ökat dramatiskt. Och den positiva effekten har inte uppnåtts. Tanken var ju att man skulle få ut fler som kunde jobba i arbetslivet istället för att de blir förtidspensionerade, vilket jag tycker låter bra. Kan man jobba lite så är det bara bra om man får hjälp att göra det. Men som vanligt kan man inte ge vika regler som helst till ärkebyråkrater, för de är alltför stelbenta och inkompetenta för att kunna ta beslut i reglernas anda. Nej, de följer dem til punkt och pricka, hur idiotiska och tragiska konsekvenserna än blir. När man då upptäcker dessa problem, vilket vi gjorde ganska fort, dessa historier har det skrivit om nu några år, så måste man ju ge nya direktiv till FK. Att Alliansen inte gjort detta och nu inte tar ansvar och säger " Fan det här blev helt fel, det måste vi genast rätta till" är underligt. Verkar som om de tycker att dessa fall är något man måste räkna med som en sidoeffekt. Men man har ju inte ens uppnått sitt huvudmål att få ut folk i arbetslivet! Istället för sjukpensionärer har vi nu en massa nya socialbidragstagare och endast en försvinnande del har kommit ut i arbetslivet. Det är ju inte så lätt när det finns 400 000 arbetslösa och 40000 jobb. Jag är inte fattig, inte sjuk, min familj har det bra och har inget direkt att klaga på. Jag som har det så bra måste inse hur skört det här är. En olycka imorgon och hela mitt liv kan slås i spillror. Och då vill inte jag behöva slåss för mitt liv med försäkringskassan. Och vad gäller övriga rättvisefrågor så anser jag att jag som har det bra kan avstå lite mer för att andra ska få det drägligare. Jag tror nämligen att hela samhället blir ett bättre ställe att leva i då, även för mig. Mindre klyftor, tryggare samhälle. Jag vill naturligtvis inte känna mig utnyttjad och se folk som svindlar systemet på pengar komma undan med det, men istället för att p.g.a detta missbruk försämra för alla, kanske man istället ska se till att missbruket av systemet försvinner. Avslutningsvis kan man ju säga att försäkringskassan måste ändra på sig. Sluta stelbent följa regler och istället ha duktiga handläggare som har fingertoppskänsla och vet vad som är rätt och fel. Man behöver inte alltid tolka reglerna som fan tolkar bibeln.

Kommentarer
★ Sandra

Fin blogg :)

2010-09-17 kl. 11:34:00
http://sandraorrebro.blogg.se/
★ Pokerpappa76

Håller med dig!

/Marcus

2010-09-17 kl. 12:17:14
★ Lopus

Klockrent..!



Fortsätt springet på svs, gött å se ditt spel på div ft, inget foldande för marginell klättring ;)

2010-09-17 kl. 13:39:12
★ Tobias

"Jag är inte fattig, inte sjuk, min familj har det bra och har inget direkt att klaga på. Jag som har det så bra måste inse hur skört det här är. En olycka imorgon och hela mitt liv kan slås i spillror. Och då vill inte jag behöva slåss för mitt liv med försäkringskassan. Och vad gäller övriga rättvisefrågor så anser jag att jag som har det bra kan avstå lite mer för att andra ska få det drägligare. Jag tror nämligen att hela samhället blir ett bättre ställe att leva i då, även för mig "

//



Synd att inte fler mäniskor som har det som du, har den värderingen. Mycket bra skrivet!



//Tobias

2010-09-17 kl. 17:31:50
★ JM

Du är en mycket klok man.

2010-09-17 kl. 22:10:17
★ xbjaje

En samvetsfråga Rosjon, med tanke på dina 100% ROI under augusti: Hur många procent betalade du i skatt den månaden?

2010-09-18 kl. 08:32:25
★ rosjon

Med tanke på hur mycket svs tjänar på mitt spelande och hur mycket som går till staten, så har jag rätt rent samvete;)

2010-09-18 kl. 11:35:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback