Balans

2011-04-22 @ 11:41:16 | Allmänt
"Unless you're playing with complete droolers"

"You have to play unpredictable"

"An important part of advanced poker strategy"


Ett antal citat om hur viktigt det är att spela oförutsägbart och balanserat. Kanske är detta viktigt om man kväll efter kväll spelar mot samma "regs" som sitter mer Head-Up-Display och analyserar VPIP& och PFR%. Kanske....

Om man som turneringsspelare försöker spela oförutsägbart i början av turneringar så lider man bara av FPS -"Fancy-Play-Syndrome". Finns ingen anledning att spela oförutsägbart eller att balansera handurval. I början av turneringar är 90% av spelarna faktiskt "complete droolers".

Om det är en vanlig hoppfull så kommer denne aldrig att vara uppmärksam på något annat än sina egna två kort. Han har ingen koll på spelare som spelar få händer, de finns helt enkelt inte för honom Det betyder att du själv inte behöver tänka på någon djupare nivå när du spelar mot honom. Om du är typen av spelare som spelar få händer i början av turneringar så behöver du inte fundera ut någon listig taktik för att få betalt för dina bra händer. Betta på bara! Jag har dragit slutsatsen att om det inte ligger fyra kort i samma färg i följd på brädan så kan man inte lägga AA i början av en normal onlineturnering. Om du aldrig spelat mot spelaren tidigare eller redan har noterat fisk på honom så är det bara att betta på! Visst, ibland springer du in i floppade trissar eller tvåpar, sånt är livet. Att inte betta på är dock ett värre misstag. Väldigt ofta är det nämligen inte en floppad triss eller en rivrad stege. Det är ofta TPTK eller något ännu sämre.

Finns en annan kategori spelare som inte heller är särkilt uppmärksamma i början av turneringar. Den jag själv tillhör. Den som kör 6-8 turneringar samtidigt och på sidan om surfar eller kollar på säsong tre av "Being Human"
Inte de allra bästa förutsättningarna för att spela sitt bästa. Eller?

För mig är detta ett sätt att inte slaska för mycket, att skapa förutsättningar för att spela ett mindre handurval i början. Utan detta skulle jag ännu mer sällan orka mig igenom de första två tråkiga timmarna i en turnering. Enklare att hantera jobbiga utdragningar också eftersom jag inte kan lägga så mycket uppmärksamhet på detta, då nästa hand redan utspelas på ett annat bord. Inte den bästa grogrunden för ett glimrande turneringsspel, men som jag skrev innan så är det ändå överskattat. Eller snarare så är behovet av att inte fokusera på bara pokern underskattat. Det lilla uns av uppmärksamhet jag ger varje turnering i början räcker för att i tillräckligt många turneringar ta mig till stadiet då det börjar bli kul spännande och värt att lägga sin uppmärksamhet på.

"Unless you're playing with complete droolers" - Well, you are....

"You have to play unpredictable" - No, you don't

"An important part of advanced poker strategy" - Save it for the final table...

Kommentarer
★ CSampaio

Intressant att återigen få läsa några ord om "de hoppfulla". Borde finnas underlag till ett manus snart:)



Jag spelar också helst 7-8 bord samtidigt,just för att inte bli uttråkad. Vissa kvällar då jag inte kör så många bord borde jag köra sitout första 1,5h för du vinner aldrig en turre de förta timmarna, men du kan förlorar en.. Tomtarna träffar ju allt.



.Är jag inte med när potterna blir störra och antarna bringas in är det ett misslyckande. Spelar man 8 turrar är man kanske kvar i 4-5 st efter 2-3 timmar. Perfekt då det krävs mer fokus nu och samtidigt har indicator snappat upp lite åt en. Mer tid för analyser när det behövs helt enkelt.



Det roliga på framför allt svenskapel är att det är extremt löst spel hos vissa inledningsvis, det ska trebetas, fyrbetas och synas från multihåll. När det blir dyrare att spela är det just dessa herrar som tightar åt. Det blir jag konfunderad över då aggressiviteten blir viktigare ju längre turren går..

2011-04-22 kl. 15:30:20
★ rosjon

Skriv något om hur du använder verktygen, liten miniguide om inställningar och tips så publicerar jag den gärna här och på poker.se.



SvS är nog lite annorlunda känns det som vad gäller spelarna, men kanske dyker upp nya inslag nu efter att pokerstars och full tilt minskat så rejält.

2011-04-25 kl. 12:04:33
http://rosjon.blogg.se/
★ Joppe

Jag kan skriva ner en liten guide i dagarna, jag återkommer i ämnet!

2011-04-29 kl. 01:02:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback