Om allt möjligt som jag kände för att skriva om just nu

2011-12-17 @ 12:02:06 | Allmänt

Det är alltid lika underhållande att följa chatten när man går långt i en turnering.
Många gånger finns det någon som man själv eller någon annan slagit ut tidigare, som är så tiltad att det först bara kommer okvädingsord, och sedan, när personen lugnat sig (händer inte alltid) men fortfarande är på tilt så övergår det ofta i ett stalker-beteende.
Den hoppfulle följer sin baneman från bord till bord med en enda hett brinnande önskan. Att hans skarprättare ska råka ut för något ännu värre än det öde som blev slutet på hans turnering. När då den hoppfulles nemesis inte åker ut utan fortsätter att slå ut motståndare efter motståndare kokar det ibland över. Många gånger haglar beskyllningar om tur eller dåligt spel över den framgångsrike. När han någon gång har lite missflyt så är det oftast tyst i chatten.
När man som jag varit med ett tag så händer ibland att någon man spelat mot tidigare, eller känner utanför onlinpoker eller läser bloggen,  railar och faktiskt inte gör det för att man hoppas att jag åker ut så fort som möjligt utan faktiskt hejar fram mig till finalbordet, kanske har mitt bord vid sidan om sitt eget som lite underhållning. Det är alltid kul och ibland kan det göra att man skärper sig lite extra och gör liiite färre misstag vid borden.
Sen har jag förstås några andra railare som verkar gått på livstilt och som dyker upp lite då och då. Det är antagligen samma människor som skriver i tråden på SvS forum: https://svenskaspel.se/?pageid=/forum/Poker/lasinlagg&topicID=6878. Det är uppenbarligen ett ämne som engagerar med 586 inlägg och över 80000 visningar. Den gemensamma inställningen hos dessa hoppfulla är att det inte finns någon som springer bättre än jag på SvS, jag vinner allt jag ställer upp i. Tyvärr inte sant, men det är ju bra om ens motståndare anser sig slagna på förhand, jag tar alla fördelar jag kan få.
Dybban skrev i ett av sina senaste inlägg att  "alla pokerspelare, har den narcissistiska inställningen att man är lite bättre än sina motståndare och är värd att vinna precis hela tiden" och jag insåg att precis den inställningen har jag, samtidigt som jag inser att den (antagligen) inte är sann. Men vid borden är det en bra inställning att ha, annars är det svårt att vinna. Springer jag bäst av alla turneringspelare på SvS? Jag hoppas verkligen det och att det fortsätter.....jag tänker i alla fall inte be om ursäkt.

Det verkar som om TOPP100 på SvS försvinner och ersätts av Player of the Year, och håller med ett inlägg i SvS-forumtråden som undrar varför den den nya rankingen inte kallas Årets spelare, det heter ju Svenska Spel inte Swedish Gambling. Jag är framförallt inte så förtjust i att 3,5% av prispotten går till en rankingfinal. Jag anser att SvS gott kan ta den delen som går till rankingfinalen av ur sina egna intäkter. Istället för 10% i vinst på varje spelare kanske SvS borde ha nöjt sig med 6,5% marginal. Att det dessutom inte är någon skillnad på att komma först eller att bli sist bland de hundra som får delta i rankingfinalen är ett lite märkligt upplägg. Ni kan läsa mer här iaf:
https://svenskaspel.se/?pageid=/poker/turnering/playeroftheyear

Har kollat runt lite bland rankingserier och fortfarande har jag inte hittat någon mer generös serie mot sina deltagare än PAFs Goldrush som jag hoppas fortsätter nästa år.
Men faktum är att spelapoker.se också har en väldigt generös ranking där Nordic Bet och PAF turas om att varannan vecka lägga till ett övervärde på $750. Låter ju inte så mycket men slår man ihop det över året är det en ansenlig summa. Den borde jag spela oftare och ska bli bättre på det efter nyår, lågt inköp men stort extravärde, och jag har ju svårt att motstå utmaningen med rankingserier. 
Om någon känner till någon mer serie så kommentera gärna, alltid intressant med tips om övervärde.

För övrigt sveper just nu en regleringsvåg över europa där spelmarknaden regleras inom varje land. Spanien verkar gå vägen mot en mer restriktiv marknad där spanjorer enbart får spela mot spanjorer, medans danmark åtminstone tillåter sina medborgare att spela mot andra nationaliteter. Spanien har även fått kritik mot att de vill ha 25% av vinsten i skatt av sina licensinnehavare, och jag kan förstå att det gör lite ont för spelbolagen att minska sina marginaler jämfört med tidigare, men har samtidigt lite svårt att tycka synd om dem. Tycker faktiskt att det är helt ok att staterna ta en större del av kakan, hellre det än redan rika spelbolag. Jag tycker det är lite märkligt att det inom EU är tillåtet att kräva att t.ex. spanjorer enbart ska få spela mot spanjorer, tycker det borde strida mot idén om den fria rörligheten av tjänster. Om t.ex. PAF har licens i Spanien, Tyskland och Danmark så borde spelare från alla dessa nationaliteter få spela mot varandra på PAF, men jag inser problemet då PAF är en del av ett nätverk där alla aktörer inte har licens i den länder de verkar. Kanske är det nätverken som borde söka licenser i de olika länderna inte de olika "skinsen". Och att Svenska Spel inte får söka licenser i andra länder, som t.ex. Danmark är lite märkligt. Svenska staten borde väl vilja sprida sin fantastiska "Spela Lagom"-kampanj till andra mindre välutvecklade länder, eller?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback