Missuppfattning 8: Straffa limparna

2011-01-30 @ 12:30:18 | Allmänt

Under denna rubrik för Dusty ett resonemang om hur man för några år sen kunde återhöja en limpare med vilka kort som helst och få vik eller om de synade få vik genom att fortsättningsbeta på floppen. Numera så är det mycket svårare få vik eftersom de flesta spelare vet att man höjer med ett ganska brett handurval.  Bra spelare som sitter bakom dig vet också detta och därför har det blivit vanligare att tre-betta med en bredare range än vanligt. Detta gäller säkert i cashgame men jag tycker inte riktigt resonemanget stämmer avseende turneringspel.
Detta beror helt och hållet på att turneringspel oftast är ganska grunt, i och med att mörkarna hela tiden ökar. Riktigt djupa i turneringar är man oftast bara den första timmen om det inte är jättebra struktur på turneringen.

Jag gillar verkligen att höja när jag sitter på stora mörken eller sen position och det är många limpare innan. Men det är mer en sorts "squeeze-play". Jag gör det väldigt sällan med en svag hand om det bara är en limpare. Får man vik av första limparen följer de andra ofta efter. de lär ju inte ha monster eftersom de själva inte återhöjde. Men man får ta i lite när man höjer, ser vissa som höjer alldeles för lite i dessa läge och då blir limparna nästan tvingade att syna. Jag gör det oftast inte tidigt när mörkarna är låga om jag inte har en riktigt bra hand. Då synar jag hellre och hoppas på rejäl träff.

En extra bonus med detta spel är att när man väl gör detta för tredje gången med en bra hand så har någon fått nog och synar för brett, enkla pengar. I turneringspel är detta ett av de sätt man håller sig flytande på, i väntan på riktigt bra händer.

Konstigt nog så är limpande fortfarande vanligt när man närmar sig finalbordet, och då slår jag gärna om som stöldförsök med suited connectors eller andra marginella händer om de andra spelarnas stackar tillåter det.  Var uppmärksam så att ingen av limparna får för sig att de är bunda till potten bara för att de har så liten stack. Limp med liten stack är ofta ett monster, så se till att limparna fortfarande kan vika mot en återhöjning. Som vanligt är de andras stackstorlek det som styr vika spel du faktiskt kan göra.

Var uppmärksam på de som limpar ofta, och återhöj dem. Om man vet att någon limpar i ofta behöver man inte fler limpare innan man återhöjer. Återhöj så fort de limpar, snart tröttnar de och synar när de inte borde.
Fortsättningsbeta alltid i dessa lägen om du får syn.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback