På bättringsvägen....

2011-01-24 @ 20:30:41 | Allmänt
Fick ny (tredje) sorts antibiotika i fredags och den verkar fungera. Har inte längre feber iaf även om jag fortfarande blir enormt andfådd och jag nästan hostade upp lungorna när jag gick ut för att hämta Signe idag på dagis. Lunginflammation orsakad av mykoplasmabakterier. Aldrig varit sjuk på det sättet innan med feber i två veckor. Fick en jourläkare på min husläkarmottagning som var riktigt bra, enda riktig dåliga rådet jag fick av henne var att åka in till SÖS akuten i måndags. 
Dit råder jag ingen att åka om man inte är nära döden. Trots detta så skickar sjukvårdsrådgivningen dit folk i mängder. Totalt kaos, inget vet vad de håller på med och de springer mest runt som yra höns. Berättade min sjukdomshistoria tre gånger för tre olika sköterskor, men när läkaren kom hade han ingen koll på vem jag var eller vad som var fel på mig. Proverna de tog när jag kom in hade de inte fått resultaten på efter fyra timmar, och jag hade tre gånger sagt att det fanns röntgenbilder länkade i min akt, men de hade inte tittat. Och sen slutar det hela med att läkaren frågar mig om jag vill bli inlagd. MEN HALLÅ! Vem är det som ska veta det? SÖS Akuten har tydligen fått något pris som bästa akutmottagning, men de som sköter den har INGEN koll på hur man sköter den effektivt. Man blir mörkrädd. Om nu en massa patienter kommer dit som inte ska dit så flytta resurser dit eller starta en närakut sidan om som kan ta de mindre allvarliga fallen. Det finns tusen saker man kan göra bättre. Har letat efter en artikel om hur man förändrat akuten på ett sjukhus i Göteborg där man minskade antalet steg på en sköterskas stegräknare med 90% för att man jobbade annorlunda och effektivare. Tror fan att det känns stressigt om man bara springer runt hela tiden utan att få något gjort. Det behövs antagligen inte mer resurser till sjukvården, enbart omfördelning och bättre arbetssätt. Så ett råd om någon ber er åka till en stor akut, be dem rekommendera något annat.

Kommentarer
★ Allan

Kaos på Södersjukhuset? Kan jag inte tänka mig, Christina Söderholm (som är Södersjukhusets VD) åker ju runt och håller föredrag om hur bra dom är som jobbar med Lean Healthcare (http://www.leanforum.se/konferens2009/LFK09.pdf) :-)

2011-01-24 kl. 23:35:22
★ rosjon

De har långt kvar innan de ens är i närheten av något som ens påminner om Lean Healthcare. vad gäller deras sätt att driva akuten. Väldigt sällan sett så mycket waste. Att 4h är deras genomsnittstid innan deras patienter får träffa en läkare säger väl allt. Men hade varit kul att se hennes föredrag och ställa lite frågor. Man kanske borde se hur akuten uppfattas från patienternas synvinkel. De som var vana vid besök på akuten hade med sig mat, böcker och talade om vanliga väntetider på upp till 6-8h. En akut som är ständigt överbelstad drivs inte effektivt och det finns defintivt inget "lean" i deras arbetssätt. Men ger väl bra reklam att hålla fördrag. Synd att det bara är BS

2011-01-25 kl. 11:49:26
http://rosjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback