Äntligen söndag!

2011-10-10 @ 17:49:03 | Allmänt

Söndagar är för mig en dag där man måste tvinga sig till  att att få något gjort. Det är alldeles för lätt om det inte är något speciellt på gång att hamna i soffan. Den här söndagen fick jag ändå lite gjort, plockade undan lite inför torsdagens städning, skrev klart ett blogginlägg som legat ett tag, cyklade en halvtimme, tvättade och veckohandlade. Sen blev det matlagning och middag. Förr i tiden var det nu ångesten började över att snart inte längre få vara ledig, skola eller jobb väntade runt hörnet. Men inte nu längre.....

Hade biljetter till en rebuy-satellit så jag hoppade på en Last Chance-satellit med över över tusen spelare som till slut som prissumma hade 33 biljetter i till kvällens GSOP event 17 som började kl.20.00. Inte så stor chans kanske men det var ju nästan gratis.

Kvalet började 17.45 och det var en turbo-rebuy som inte var färdigsåpelade förrän 10 minuter innan eventet skulle börja, men då hade jag klonkat hem min biljett värde $525, ett inköp som annars är på gränsen stort för min rulle om jag ska hålla mig till mina egna bankrulleregler. Samtidigt som slutstriden i satelliten pågick startade resten av kvällens turneringar. Hade bestämt mig för att INTE spela varenda marginell hand som dök upp, utan istället ta det lite försiktigare och inte blöda marker i början. Tack vare detta löfte till mig själv lyckades jag välja fold-knappen oftare än vanligt. Nu spelar det ju inte alltid någon roll i poker hur bra man spelar eller hur bra man får in det, men jag lyckades faktiskt ganska bra i början.
Veckopotten började 18.30, men tyvärr bubblade jag den på sjätteplats efter några timmar, då jag återhöjde med AK rakt in i AA. Skulle kanske kunnat undvika den handen och lägga mig när han återhöjde mig allin, men det är helt beroende på motståndaren, hur mycket jag tror han bryr sig om bubblan.  Lite irriterande, speciellt eftersom jag strax efter åkte ur Paf Goldrush med dunder och brak, ska ärligt säga att jag inte kommer ihåg hur, bara att jag svor när jag gjorde det. Vad det betyder det vet man inte förrän  man kollat handhistoriken, men jag gissar att jag blev brutalt utdragen à la PAF.

Åkte även ur Everest $50K garanti efter ett par timmar, coinflip där jag var på fel sida. Några andra turneringar passerade också revy, men till slut utkristalliserade sig Söndagssteken, 500krs, Topp100 och GSOP event 17 som de turneringarna där det fanns bra chans att gå långt.
Just det, spelade en Jaga Magda (in de Betou) på PAF eftersom både jag och liv numera kan spela samma turneringarpå Ongame, trots att vi är på samma nätverk. Den turneringen gick också bra och när Magda till sist gick all in så var det bara att syna oavsett kort då det var bounty på henne. Och tro det eller ej, trots att vi var tre (elelr till och med fyra?) stycken som var allin vann min A2 när den träffade tvåan på turn, och jag fick äran att slå ut Magda. Tyvärr gjorde CaWa processen kort med mig på finalbordet, tre snabba händer där det kändes som om det var omöjligt att vinna, och det var det också.
Nåja, övriga turneringar tuffade på, kändes som om jag mest foldade, men känslor ska man ju inte lita på. Lyckades till sist bubbla även i Söndagsteken, och svor lite till, lite tystare nu då resten av familjen nu lagt sig. Låg runt 20BB hela tiden i GSOP Event 17 när vi närmade oss pengarna, 220 betalda platser, lite drygt 1200 startande med $500K garanterad prissumma. Finalborden närmade sig samtidigt i 500krs och Topp100 och det blev till sist en 7:e plats i 500krs, i pengarna men bara knappt.

I Topp100 så finns det en hel del bubblor, det gäller bara att veta om folk är medvetna om dem. Det finns en bubbla när det är 20% kvar då det är bara topp 20% som får poäng överhuvudtaget. Sedan finns det en pengabubbla, brukar komma strax efter. Sen finns det en 5% bubbla,  då endast 5% tar sig till månadsfinal, och sen till sist men inte minst en finalbordsbubbla som bara är en mental bubbla, även om stegringen i vinstpengarna ofta börjar öka då. På vägen till detta finalbordet så verkade inte någon ha koll på några bubblor, men på mina bord var det ganska avvaktande spel och ganska enkelt att stjäla. Jag hade dessutom turen att bara behöva visa de bra händerna och kunde behålla min image ganska länge.

Ofta på finalbordet i Topp100 så är det ett par väldigt tighta spelare, ett par stolpskott som helt och hållet turat sig dit, men nu saknades dock de "regulars" som också brukar ta sig dit, nästan bara nya namn för mig i alla fall, men jag reserverar mig för att fokus ibland var på GSOP eventet långa stunder. Plockade upp QQ ett par gånger vid rätt tillfällen, och när vi var tre kvar så såg det ut som om jagh skulle kunna paradera in i mål. Slog till och med ut trean så hade ett massivt övertag när Heads-Up började, men min motspelare skötte sig bra och lyckades dessutom få nötfärgen samtidigt som jag fick Q-hög färg när tredje klvövret kom på rivern. Så ett tag lyckades han ta sig upp till ledning från ett 10 mot 1 underläge. Men tack och lov så hade jag sen tajming med bluffarna, och träffa lite bättre och lyckades till sist ta hem vinsten. Nöjd....

Nu var det bara fokus på GSOP, som tyvärr slutade tvärt runt 40:e plats. Ställde med A5 på lilla mörken, efter att knappen höjt som vanligt. Tyvärr ställde även stora mörken in med AK, knappen foldade som väntat, han hade varit min egen lilla bankomat under den senaste timmen. Ingen hjälp av brädan och jag åkte ut, trist, men kände mig ändå nöjd med spelet och det blev lite pengar iaf. Känns bra att för en gångs skull gå långt även i turneringar med stora fält, nu ska jag bara vinna en också.


Kommentarer
★ DeNilsson

Grattis till en vinst iallafall, även om det kanske inte var i den turneringen du helst ville.



Vi spelade samma turneringar ett par ggr förra v och jag rukar ha ditt bord uppe.

Får uppfattningen att du slaskar lite tidigt i turneringarna. Med avsikt? Fel fokus vid multi-turrar?



Kämpa på ..

2011-10-12 kl. 11:56:50
http://itm-utg.blogspot.com/
★ Bodypalace

söndag, guds vilodag haha :P

2011-10-12 kl. 12:41:24
http://bodypalace.blogspot.com
★ rosjon

Efter att ha läst Arnold Snyder och köpt en hel del av hans argument och sedan blandat det med lite small ball idéer från PokerVT så tror jag att jag hittat en stil som passar mig och som dessutom är vinnande, så har jag defintivt som strategi att "slaska" i början

2011-10-12 kl. 19:11:33
http://rosjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback