Tillfälligt avbrott

2011-09-30 @ 10:22:15 | Allmänt
Nu blir det ett sånt där hoppigt inlägg igen med lite vardag, lite om poker och som grädde på moset lite åsiktsmaskineri.

Fick lite tid över på förmiddagen då jag är hemma med min son som efter förra veckans feber och förkylning nu fått en massautslag och måste till husläkaren för kontroll. Googling på nätet ger att det kan vara allt från scharlakansfeber till höstblåsor, eller, gudförbjude, allergi (tänker på vår ny inskaffade hamster Tarantino).

Så med lite tid över läste jag lite bloggar och på forumen och detta är vad som fångat mitt intresse:

Svenska Spel hade ju ett litet missöde igår, fick stänga ner klienten kl 15.00-21.00. Naturligtvis klantigt att de inte lyckats hitta dessa fel innan releasen, men samtidigt så tycker jag de lyckades helt ok med tillbakarullningen. Visst, det går säkert att få ner tiden från 6h, med lite metodstöd, mer förberedelser och mer planering, men 6h får anses vara godkänt. Det man kan tycka tar lång tid ibland är fattandet av beslutet att faktiskt stänga och till sist backa. Men det handlar om att någon ska våga ta beslutet och dessutom ha ett någorlunda bra underlag att basera beslutet på.
Sett ur systemutvecklingsperspektiv är detta säkert bara intressant för mig och mina lika nördiga kollegor inom IT-branschen, men det var andra som hade åsikter om det hela:
https://svenskaspel.se/p4.aspx?pageid=/forum/Poker/lasinlagg&topicID=12582
15 sidor av inlägg i SvS forum, där de informerade om problemen, men framför allt fick mycket kritik av sinka kunder. Inte alla, men många var rejält upprörda över att få sin pokerkväll förstörd.
Har som jag tidigare skrivit varit med om några haverier på andra klienter men aldrig märkt av en sådan användarstorm tidigare. Är det för att Svenska Spel är ett statligt monopol som gör att man känner sig mer berättigad att klaga och därför faktikt bryr sig. Tror faktiskt att det är just så, fler blir mer upprörda för att det är statligt och  gemensamt, än om det skulle röra sig om ett annat godtyckligt spelbolag.

En annan tråd på Svenska Spels forum visar på ett annat fenomen:
https://svenskaspel.se/p4.aspx?pageid=/forum/Poker/lasinlagg&topicID=6878
Riggat eller inte?-tråden med 362 inlägg och över 50 000 visningar är en stor anledning till varför värdet på Svenska Spel är så bra. Inte hittat någon liknande tråd om någon annan sajt, men jag kanske bara letat för dåligt.
Det mest intressanta är att de som hävdar att det är riggat ändå fortsätter och spela trots sin övertygelse. Det antyder att egentligen så tror de inte att det är riggat, men behöver någonstans att ventilera sina "bad beat stories". Ett behov som även jag visat prov på i tidigare blogginlägg, så viss förståelse har jag, även om jag inte drar samma slutsatser.

Pokerförbundets SM på Unibet:
Verkar ju bli en större succé i år, tror att upplägget med pris till bästa spelaren över hela SM och den garanterade miljonen i första pris lär dra fler spelare i år, allt tyder dessutom på det hittills. Precis som andra tycker jag att det är lite synd att det är ett garanterat första pris och inte en garanterad prissumma, det lär bli en rejält topptung prisstruktur som borde leda till en deal på slutet. Trots detta tror jag inte att Unibet  kommer lyckas lika bra som Svenska Spel med sitt SM. Visst har Svenska Spel en större marknadsandel, men det är inte hela förklaringen. De lyckas bättre med sin marknadsföring, trots att just marknadsföringen av poker är så begränsad av regler.
För egen del är SM hittills lite av en katastrof. Jag insåg ganska snabbt att det inte räcker med snabbstudering av reglerna fem minuter inann start för att kunna spela  Omaha Hi/Lo, dessutom lyckades överbelasta mig själv genom att starta alltför många andra turneringar när det var SM i mörkpoker så hälften av händer hann jag inte ens byta kort. Klantigt. Sen i HU-SM så lyckas jag göra en Sit-Out som kostar sjukt mycket marker, 1500 på fyra minuter, och sedan åka i första handen jag faktiskt spelar. Nåja, hoppas på bättre tur och bättre spel i fortsättningen, framför allt kanske man ska fokusera mer på just SM. Men det är ju så otroligt mycket bra turneringar denna vecka.

Monopoldiskussioner:
Spela Lagom och monpolet har debatterats i många bloggar, dels då William Thorson kände sig manad att försvara sitt beslut att jobba med Svenska Spel, dels så är ju pokerförbundets SM-Online igång.
Spela Lagom är ett lika bra initiativ som Spola Kröken var på sjuttitalet. Man är bra tokig om man tror att ett företag som vill maximera sin vinst samtidigt kommer att göra effektiv reklam för att förhindra detsamma.
Svenska Spels filosofi har länge varit att ha många som spelar lite och strunta i de som spelar mycket. Tyvärr är det så att man när man gör så mycket reklam för att få folk att spela, även om man vill att de bara ska spela lite, så ökar man underlaget för att skapa spelberoende.  Det statliga spelmonopolet är inget gott monopol i motsatts till det statliga monpolet på försäljning av alkolhol. Om man menar allvar med att begränsa spelandet så borde reglerna för Svenska Spel mer likna Systembolagets och dit är det långt. Jens Jadbäck gav sig dessutom på mitt favorit uttryck "lagom" i sitt svar på William Thorsons inlägg:
http://blogg.aftonbladet.se/pokerblogg/2011/09/william-ar-lagom
Jens tycker att lagom är att alldeles för subjektivt uttryck, vilket jag inte alls håller med om. Förvånansvärt ofta så vet alla precis vad lagom betyder, det är något som är inbyggt en svenska folksjälen.  Om Sven Tveskägg dricker en liter och lämnar bara en matsked åt sina kamrater, så vet alla, inklusive Sven att han inte följde den underförstådda regeln att dricka lagom mycket så att det räcker till alla. Om Sven hävdar annat beror det bara på att han är lika ensvis som Jens. Vad jag tror upprör är inte att lagom kan tolkas på olika sätt, det som upprör är att Svenska Spel missbrukar ordet lagom, och det upprör en svensk som genast ser igenom detta försök. Att upplåta 1% av reklamutrymmet till en liten spela-lagom logga när resten av utrymmet trummar ut att du ska spela till du kräks är inte lagom. Och det vet vi alla, även Svenska Spel och William Thorson, även om de envist hävdar något annat.

Full Tilt:
Tills slut drog Alderney Gaming Control Commission (AGCC) in Full Tilts licens och då blev Full Tilt sura och tyckte att de bara försvårade att få investerare att investera i bolaget. No shit,em vill investera i ett företag som är tömt på pengar och är skyldig sina spelare drygt 300 miljoner dollar. De goda nyheterna är dock att Department of Justice (DOJ) i ett uttalande lovar att försöka hjälpa spelare att få tillbaka de pengar de blivit lurade på, genom att beslagta de tillgångar de kan hitta hos bolaget och dess styrelseledamöter. Visserligen lovas bara hjälp till amerikanska spelare, vad händer med europeiska spelare? Såpoperan fortsätter.

Avundsjuka
Pokerstar skrev för ett tag sen ett lite skämtsamt inlägg om att när det går bra för ens vänner så dör man lite grann inuti. Den senaste veckan så har det gått riktigt bra för vissa svenska pokerspelare och de är på inget sätt mina vänner eller ens bekanta, men som svensk pokerspelare så gläds jag med dem att de lyckas............samtidigt som jag dör lite grann inuti mig själv eftersom jag blir så avundsjuk på att det inte är jag själv som dragit in den stora klonken. En inre konflikt som förhoppningsvis sporrar till stordåd, samtidigt som man måste inse att man måste köpa en lott för att ens ha chans att vinna.


Kommentarer
★ Anonym

det finns tydligen folk som väljer att investera i just detta (förhoppningsvis)...



http://www.pokerstrategy.com/news/world-of-poker/Full-Tilt-Poker-and-Groupe-Bernard-Tapie-Sign-Acquisition-Agreement_52195/

2011-10-01 kl. 02:38:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback