Yrkesstolthet

2012-12-19 @ 22:49:51 | Allmänt
Alla programmerare kan göra fel, introducera buggar som i efterhand med facit i hand borde varit enkla att undvika. Ibland kan nya features introduceras som inte är så genomtänkta. Oftast har jag överseende, man ska ju inte kasta sten i glashus.
 
Men ibland undrar man var yrkestoltheten tagit vägen? Svenska Spel släppte igår en ny version av sin klient. De tog sig tid och introducerade ett nytt jultema, men de lyckades inte rätta de buggar de byggde in förra gången de släppte en ny version av klienten. Och de har haft gott om tid på sig, det var ett tag sedan senaste klientreleasen. Det är egentligen bara skitsaker som en ständigt nedfälld pausmeny som man måste fälla ihop och flytta varje gång man kommer till ett nytt bord, eller att bordet inte längre stängs när man kryssar i att det ska stängas efter nästa runda. Det är alltså inte kritiska fel, bara jävligt irriterande. Som programmerare bör man ha lite yrkestolthet och fixa sådana saker direkt till nästa release. Som de som beställer klienten så borde Svenska Spel ställa lite krav som att små skitbuggar ska fixas omedelbart till nästa release. I detta fall så verkar både leverantören och beställarsidan oproffsiga och oseriösa. Har man en klient som redan fått så mycket kritik så bör man se till att de saker som får mest kritik direkt efter en release fixas omedelbart. Har förståelse att man inte skakar fram latereg i en handvändning, men de här sakerna så enkla att fixa att jag själv antagligen skulle kunna fixa dem inom ett par timmar efter ha fått tillgång till koden.
 
Nu är ju inte Svenska Spel den enda klienten som har märkliga fel som aldrig fixas. T.ex. så är Ongame-klienten programmerad i java, och av några javaprogrammerare som uppenbarligen inte kan ett dugg om hur en windowsklient ska fungera. Man brukar inte behöva sätta muspekaren en halv centimeter innanför fönstret för att kunna ändra storlek på det, och man brukar kunna ta tag i ramen på vilken sida som helst inte bara högersidan och nederdelen. Usel programmering.
 
Både Boss Media och de på Svenska Spel som är ansvariga för pokerklienten måste faktiskt ta sig samman och faktiskt göra någonting åt sin fantastiskt långsamma förbättringstakt. Just nu framstår båda som antingen lata eller inkompetenta.

Kommentarer
★ donRollo

Jag håller med.
Har själv jobbat med programmering i 12 år och vet hur viktigt det är med genomtänka lösningar. Visst, det kan bli fel ibland, men då fixar man det asap.
Och just den där paus-rutan är ett bra exempel på hål i huvudet.
Hur tänkte Svs där? Eller tänkte man inte alls?
/donRollo

Svar: Man lägger alldeles för lite fokus på klienten, och testningen är alldeles för dålig, dessutom verkar de vara alldeles för flata mot sin leverantör
Rosjon

2012-12-22 kl. 14:13:47
http://www.donRollo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback