Poker på riktigt

2012-01-07 @ 16:26:16 | Allmänt
Att spela livepoker är hur kul som helst, jag sitter och foldar och njuter trots att jag inte är den som håller låda hela tiden, det sköter andra mycket bättre.

Igår åkte jag och Liv några mil söderut till Jorma och Tessan, där 25-30 pokerentusiaster spelade en rebuy-turnering. Jag hamnade på ett lovande bord med flera slaskare, vilket betyder en stor stack efter rebuyperioden men också stor risk att det krävs en hel del rebuys för att nå dit.

Tyvärr satt mannen som vunnit titeln "Bästa pokerface" vid mitt bord, hädanefter benämnd KB. Han slaskade, spelade bra och hade lite flyt, han hade en bra pokerkväll helt enkelt.


Jag hade tänkt att testa min nya pokerstrategi - "full som en kastrull" - vilket visade sig vara enklare sagt än gjort. Jag har svårt att dra i mig tillräckligt stor mängd alkohol i tillräckligt snabb takt, men jag gjorde så gott jag kunde, men det var långt kvar till full som en kastrull, så jag valde istället att spela lugnt och försiktigt i förhoppning om att få bra betalt med mina få bra händer. Det fanns potential och tror fortfarande att taktiken var rätt, den genomfördes dock en aning halvtaffligt. Det krävs ju antingen bra händer eller billiga floppar och bra träffar och det var väl sisådär med det. Men jag tror de flesta uppfattade mig som ganska tight och jag kunde roffa åt mig lite drygt 20 000 i marker (5000 i startmarker, en rebuy upp till 10K). Tyckte att jag spelade ganska ok fram tills slutet av rebuyperioden.

Jag sitter på stora mörken och KB höjer till 675, 4,5 ggr atora mörken, och får, till bordets vana trogen, flera syn, och jag synar också med J8. Floppen är väldigt trevlig 8-8-5 i olika färger. Jag hoppas få chansen till en checkraise då spelarna som är med i potten i stort sett aldrig checkat runt ett helt varv på flopp hittills. Men nån gång ska var den första, och naturligtvis är det nu. Plan gone horribly wrong..... Nästa kort är ett ruter till, jag inser att vill jag ha betalt alls får jag väl betta själv, och bettar 2/3 pott 2100, får syn av gissa vem. När ett tredje ruter kommer på rivern så blir jag inte glad men inte speciellt orolig heller, jag bettar ut 4000, och efter lite pust, stånk och stön så stoppar KB in resten av sin stack, jag täcker honom knappt.

Jaha, om jag synar och förlorar denna hand kan jag göra 2 rebuy och en addon så kommer jag att ha 15K efter rebuyperioden. Om jag synar och jag  vinner så har jag runt 40K, och om jag lägger så har jag 17K efter addon.
Hmm, det känns ju inte direkt bra och om det inte varit rebuy så hade jag faktiskt foldat, det kändes som runner-runner färg och risken för en 8 med bättre kickar fanns absolut.  Så jag funderar lite till, kommer fram till att jag antagligen är slagen och synar ändå, känn på den logiska kullerbyttan.

I efterhand skulle jag lagt trots rebuy, för inte nog med att jag var slagen av runner-runner färg, om det var någon jag inte ville dubbla upp så var det just honom.



Direkt efter rebuyperioden fick jag AA, två st limpar in,  jag höjer till 5ggr BB, men alla foldar.
Lyckas spela ner mig till strax under 10 000 innan jag får 99 och stoppar in på lilla mörken efter en höjning av UTG. Får syn av QJ, en för mig ganska märklig syn som tack och lov straffar sig, för trots två knektar på flopp och turn så kommer den räddande nian på rivern och jag dubblar.

Vinner sedan strax innan finalbordet en flip med AT mot 77 och kommer till finalbordet med runt 10 BB, får position på KB som nu har runt 90K, c:a 30BB. Endast 5 priser, 9 vid finalbordet, och jag väntar bara på möjligheten att gå all-in och dubbla eller åtminstone sno mörkarna.

Tar ett halvt varv, jag sitter på Hijack, KB höjer upp på cutoff och jag går allin med par i tvåor. Stonk och stön, men syn, KB har JT i spader, en aningen lös syn kanske men jag åker på nionde plats. Inte mycket att göra i just den handen, det var min triss i åttor tidigare som var det stora misstaget.




KB (pokerdjävulen reinkarnerad?), som på bilden ovan staplar mina marker tog en välförtjänt andra plats, men vann gjorde till sist Tessans bror, som hade en ännu bättre kväll, han sopade dessutom rent vid cashgameborden efteråt.

Resten av kvällen spenderades vid cashgameborden med lite vinst vid texasbordet som åts upp vid bordet där det spelades dealers choice, Omaha, Texas, Pineapple, Crazy Pinapple, Irish och Sviten Special, jag fick fråga om reglerna hela tiden, och min vana trogen synar jag för mycket.

Skön sömn, vaknade lite lagom bakis, fick en trevlig frukost, , sen var det dags för Liv att köra oss hem, det känns som en söndag men är lördag, härligt! Tack för en riktigt rolig kväll, hoppas kunna bjuda igen snart, vore riktigt kul. 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback