Moonlight Beach, Encinitas 16-17 juli

2012-07-18 @ 23:18:45 | Allmänt

Vi lämnade vårt mögelhotell, som i övrigt verkade nyrenoverat, och begav oss neråt till Moonlight Beach som vi gillade så mycket när vi var där dagen innan.

Varmt i vattnet, fantastiska vågor och klarblå himmel. Blev en hel del surfande med vår bräda, mest jag och Liv, de två äldre tycket att det var lite för vilda vågor för att tycka det var riktigt kul. Köpte med oss mackor, frukt och vatten. Vi upptäckte att det fanns en kiosk där man kunde hyra stolar, parasoll och kylväskor där vatten ingick, och dessutom hade de lite glass, kaffe och korv. Tillräckligt för oss. Signe upptäckte lekplatsen och när vi inte badade eller lekte med hink och spade var det där hon höll till.

På eftermiddagen var vi ganska nöjda med sol och bad för den dagen och Vi flyttade in på vårt nya mögelfria hotell, rummet var rent och luktade bra. I och med att vi är fem stycken är det svårt att hitta bra rum som husa oss alla bekvämt, det går i nödfall att ta ett rum med två Queensize sängar, men de varierar i storlek, ibland är de inte mer än en double, vilket kanske låter större men är mindre. Kingsize-sängarna är alltid bra, vi får plats två vuxna och en liten Signe där, så finns det bara en bäddsoffa till de andra barnen så är det det bästa alternativet.Inte alltid det står om det finns en bäddsoffa, ibland heter det bara King Suite, och så får man kolla i det finstilta om det finns en soffa eller ej. Det kan till och med vara så att det bara står i texten, att den inte är uppräknad bland sängarna och att det står att max antal boende i rummet är två. King Room innehåller dock oftast bara en Kingsize säng.

Rummet var faktiskt billigare än det förra hotellet, lite mer slitet, men inget mögel, eller ohyra, vilket är betydligt viktigare än nya möbler. Knackig a/c, man fick lirka med den för att den skulle gå igång, men den behövdes bara ett kort tag i början av natten. Vi tog det lugnt på rummet ett tag sen gick vi neråt downtown Encinitas och skulle först bara ta en drink och lite nachos på en restaurang men det blev hela middagen där. Goda Margaritas helt enkelt, och ungarna åt sig nästan mätta på nachosen och guacamole.

Dagen efter promenerade vi ner till stranden, jag hade bett om late checkout så vi kunde ha rummet till kl 15.00, så efter badande och strand så hann vi ta en dusch på hotellet innan vi åkte för att lämna tillbaks bilen i San Diego.

Vi gav bort vår surfingbräda och våra strandleksaker för de fick inte plats bland allt bagage, men förhoppningsvis får någon annan glädje av dem.

Allt gick smidigt till flygplatsen, vilket det brukar göra när man har gott om tid, planet var dessutom försenat en halvtimme. Under middagen såg jag en bra dokumentär om Queens Park Rangers och om hur de blev uppköpta av en italiensk biljonär och tog sig tillbaka till Premier League, "QPR- Four Year Plan" tror jag den hette. Sen somnade både jag och Sander och vaknade inte förrän lite drygt en timme innan landning, med bara några få korta vakna ögonblick under tiden.

När vi närmade oss Heatrow så började Signe klaga på att hon var illamående, British Airways tyckte nämligen att en söt drickyoghurt, en muffins, någon sorts enormt söt müslikaka och russin var en bra frukost, och det enda Signe åt var russin och så drack hon lite vatten. Fattar inte varför man inte kan servera en macka med bara ost och skinka istället för allt detta sötslisk. Mycket riktigt, när vi gick av planet och stod och väntade på tåget till vårt nästa plans terminal så kräktes Signe upp vatten och russin. Vi hade lite tur, jag satte ner henne i tid och blev bara delvis träffad och vi hade en extratröja till henne med oss, och det var allt som behövde bytas. Sen gick vi lite fel innan vi tog oss igenom passkontroll och ytterligare en säkerhetskontroll (för alla har ju inte kontrollerats redan en gång, eller...), men till sist hittade vi en affär och tänkte köpa ett par riktiga mackor då även de andra barnen nu började må dåligt av hunger. Men på hel Heathrows flygplats fanns inte en normal macka att uppbringa. Alla ostmackor ahde antingen majonäs och pickles, senap eller marmite på sig. Likadant med skickmackorna. Helt otroligt med ett helt folk som uppenbarligen inte kan äta en macka utan att dränka in pålägget i någon sorts sås. Hittade ett par bananer iaf, tänkte att på planet så kan det väl bli någon bättre macka. Men icke sa nicke, skinkmacka med senap( och rejält) eller en vegetarisk macka med ägg och majonäs. Inte gott och ungarna åt knappt någonting.

Nu är vi hemma och dags att vända tillbaka dygnet igen.