APokerLeague.com - I elfte timmen

2012-03-31 @ 11:05:27 | Allmänt

Upp tidigt - dags för pokerhelg i London med APokerLeague.com som jag vann ett paket med i januari. Jag tog tuben till T-Centralen och träffade gänget på Cityterminalen. Ett par nya bekantskaper och en väldigt kort sådan - en av paketvinnarna valde att precis innan avfärd hoppa av då han blev akut illamående. En lite ovanlig start, och dessutom så fick vi inte plats i bussen till Skavsta. Så lite smått stressade hoppade vi på en extrabuss och kom fram precis i tid.....då det visar sig att Ryan Air som skryter om att vara det punktligaste flygbolaget faktiskt var sena. Men ingen fara, knappt fyrtio minuter sena lyfter vi till London.

Jag, som är lite flygrädd, uppskattade den lugna starten och landningen och väl nere på marken började resan mot pokerklubben, lite tåg, lite tunnelbana och lite taxi och vi kom till sist fram 40 minuter in på första perioden. Klubben ligger nära Charing Cross Road, Leicester Square och Chinatown, och det doftar fantastisk kinamat över allt, en härligt god doft av mat som gör att det vattnas i munnen. Pubarna ligger tätt, verkligen ett favoritområde i London.



Livepoker är verkligen fruktansvärt kul. Visst är det mycket väntan mellan händer, väntan på spelbara händer, väntan. Men som tur är så är oftast pokerspelare trevliga sociala varelser, så sitter man några timmar tillsammans så lär man känna sina bordsgrannar ganska väl, men man hinner även titta ut på stadslivet utanför.




Jag har som sagt svårt att anpassa mig till att spela livepoker, antingen spelar jag för slaskigt eller så blir det alldeles för tight, men efter en halvtimme vid bordet kändes det som om att det inte skulle vara helt fel att spela tight. Strukturen var långsam, entimmes perioder, 25000 i startstack och mörkarna började på 25-50. Vi skulle spela 11 nivåer dag 1, och detta var den tredje startdagen, sammanlagt blev det mellan 500-600 deltagare under de tre dagarna, strax under 200 skulle klara sig vidare till dag två.

Första handen jag spelar är en AJs. Jag sitter på knappen och en man med asiatiskt utseende höjer upp i tidig pos till 3BB (300), jag och och två till tar syn. Floppen kommer AT3 och jag träffar topp-paret, han bettar ut och jag synar bara, alla andra lägger sig. Turn kommer ytterligare en tia, han checkar och jag väljer då att betta 1000, och han funderar ett tag sen höjer han till 2500 som jag motvilligt synar. River är blank och han checkar och jag checkar bakom. Naturligtvis har han T9s och drog in sitt mirakelkort på turn, lurig check där som gav honom lite extra betalt, men han missade ett riverbett. 21K kvar av stacken och lite stukat självförtroende.

Bodingh spelar bra poker och sitter naturligtvis på mitt bord (han fick byta plats med vinnaren som droppade av innan flygbussen) och satt direkt höger om mig, men jag spelade inte många potter mot honom. Han har det dock lite motigt i början, Han får QQ men floppen är AKx och han måste folda. Sen foldar han KK öppet mot en stor bett och motståndaren visar tvåpar. "Good laydown!". Men det värsta är när han gör en hjältesyn för nästan hela sin stack med mellanparet på en riktigt läskig bräda mot samma asiat som jag förlorade första handen mot. Jag bestämmer mig för att ha nöten när jag spelar mot honom, då han just vid detta tillfälle verkar obluffbar.

 Det känns som om jag bara foldar hand efter hand, får inget spelbar mer än AJ och 22, båda två gånger, den ena AJ berättade jag om den andra var jag tvungen att lägga efter en 5BB höjning UTG trots att jag satt på knappen, likadant blir det med en 22. En gång får jag se en billig flopp men ingen träff. 

Så i första paus blir det en snabb macka, lite peptalk och sen igång igen. Direkt efter paus så är det en familjepott som obettad går till river, där jag får in färgen. Jag checkar eftersom jag jag vet att minst ett bett kommer och killen direkt efter mig bettar 300, får en syn och därefter är det en kille som höjer upp och jag synar bara med min låga färg som får stå och nu är jag helt plötsligt uppe över startstack igen. 

Vi har en riktig slaskpelle vid bordet som ibland höjer upp UTG utan att ens kolla korten ( ibland gör han det, men låtsas som om han inte gjort det) och jag bara sitter och väntar på en någerlunda bra hand att fånga in honom med. Strax efter i period 3 (75-150) jag får QQ i sen pos och och en kille höjer men får omslag av slaskpellen till 1200 är det dags. Höjer till 2800 och endast slaskpellen synar. Floppen kommer låg 349, två hjärter, han checkar och jag bettar 5000, han synar. Turn hjärter ess, suck...Han checkar, jag checkar. River blank, och han bettar ut 11 000. Jag funderar ett tag, han är ju väldigt slaskig, men foldar och han visar 68 hjärter. Dumt av honom att visa, det tröstar lite att det var rätt att lägga sig, mildrar tilten.

Sitter i stort sett och foldar allt fram till nästa paus, extremt kortkall, så nytt peptalk och två half pints med Guiness ger nytt mod, jäklar vad Guiness är gott när den är riktigt färsk



Fortfarande är all kvar i turneringen och Bodingh har precis trebettat topppar på turn för nästan halva sin stack och fick fold. Han ligger klart bäst till.

Stärkt av ölen så kör jag igång med mitt foldande igen efter paus, slaskpellen ger bort mina marker och är ganska short. Han höjer, jag reraisar med KK, han går allin med AQ men drar in A på rivern, nere på 14K.

Nu sitter jag återigen och foldar, och för en gång skull så hånar inte brädan mig. När jag tvekar innan jag lägger 84s efter att det höjts i tidig pos så kommer inte floppen 844, ja ni vet hur det brukar vara, man gör en korrekt fold, men floppen kommer med mirakelträff. "Om jag bara spelat 49off". När jag någon gång faktiskt har en marginell hand så har det höjts rejält innan eller så bestämmer jag mig för att vänta och då är det flera gånger det slås om direkt efter mig. Finns mycket dold tur i turneringar.

Strax innan middagspausen får jag JJ och jag ska i-n-g-e-n-s-t-a-n-s, tror aldrig jag foldat så länge och för mig är JJ stål i detta läge. Dessutom är det slaskpellen som nu har lite drygt 35K som är inne och vevar när jag slår om. Jag säger "Just double me up", och han börjar snacka, "Do you really want me to call? You have aces" med lite indisk-engels accent. Jag står på mig: "Just call and double me up". Han synar och döm av min förvåning när han visar upp 43off? Men tror ni inte att han plockar upp ett stegdrag till river!!!!! Aldrig enkelt, men den här gången missar han.

Skönt att ha dubblat innan middagspausen! På ganska gott humör ger jag mig ut med resten av gänget utom Frisk som tyvärr åkte strax efter ölpausen. Franke letar reda på en i hans tycke genuin restaurang, mycket asiater som kunder, det är ingen glassig turistreklam och menyn står på kinesiska först.
Vi överlåter åt Franke att beställa in (alla utom Bodingh som är lite kinking) och detta blev resultatet:



Citronankan och Seszhuan-biffen var godast, men intressantast var jellyfish, d.v.s manet, syns på bilden på tallriken med gurkstrimlor. God mat och gott sällskap och roade kineser som tyckte vi var roliga som ville ha allting så snabbt eftersom vi skulle vara tillbaka 45 minuter senare. Jag ville absolut inte missa chansen att dubbla upp igen mot den indiska slaskpellen.




 Ser kanske inte lika gott ut efter att fyra hunriga pokerspelare dragit fram, men sjukt gott var det.

Back to business, 6 perioder avklarade, klockan är 20.30, 5 perioder kvar, gissningsvis klara vid 03.00 med lite pauser. Dag ett är lite av en transportsträcka, det måste jag lära mig. Det går ju bra på nätet, men då har man kanske tio bord uppe samtidigt, det finns inte så mycket utrymme att vara kreativ, men dessutom, det är inte så avgörande om man bustar, det finns alltid en annan turnering. Så är det inte live, men jag måste börja spela som om det vore så. Känns inte som jag spelar mitt vanliga spel live.

Efter middagspausen kommer den, kortrushen, 5 händer, nästan på raken och jag är uppe på 45K, AQ två ggr, AK två ggr, AA en gång.
Mest betalt, och ända gången det går till showdown är när Bodingh höjer till 3BB, jag bara synar med AQ,  en syn till av killen direkt efter mig, och sen ställer en shortstack med kanske 15-20BB. Bodingh kvidfoldar och jag ställer, och killen efter mig kvidfoldar också. Shortstacken har AJ och min hand får stå.


Har nu suttit vid samma bor i drygt 8h, Londons nattliv har kommit igång utanför fönstret.

Efter det här så händer inte mycket, bordet bryts och Boding hamnar på tv-bordet. Jag kommer till ett nytt bord där jag plockar hem första potten när jag försvarar min stora mörk med QToff. 55 000 i marker inför sitsta timmen, mörkarna 1600-800 100 ante. Försvarar mina mörkar ibland och håller mig flytande först men långsamt kryper jag ner mot 45K. Turneringsledaren annonserar "Now we are playing the last 6 hands of the day". SKönt tänker jag, nu kan jag ta det lugnt och koncentrera mig på dag två. 

"Hand three" annonserar dealern. Alla foldar fram till knappen som är ny vid bordet och han höjer upp till 4000.
Jag synar med A3. Floppen kommer A3Q, bingo! Jag checkar, jag kan inte se att det finns nån flopp som han inte continuationbettar på som knapphöjare, speciellt en sådan flopp, men han checkar bakom och fällan slår inte igen. Istället kommer en Q på turn, men jag tror fortfarande att jag har bästa handen så jag bettar 7000. Han tänker en stund och slår sedan om till 15K. Har gör jag ett stort misstag och ställer in, han funderar faktiskt en liten stund innan han synar med KQ. Fan, helvetes, jävla ****. Hur dum får man vara!!! Ett idiotiskt misstag tre händer från slutet. Borde stannat upp, tänkt! Orsaken, kanske trötthet, kanske tilt över att superfloppen bara försvann i och med turn. Dåligt spel, ett misstag, och ska man vinna turneringar ska man inte göra stora misstag eller åtminstone ska man lyckas tura sig ur dom i så fall. Man kan väl säga att jag är lite lätt tiltad på mig själv just nu. Vilken idiot man kan vara ibland!  10h och 55 minuters spel bortkastat.

Sätter upp ytterligare en erfarenhet på kontot flerdagars liveturneringar. "Se för fan till att överleva dag 1"

Ni som är intresserade av att spela en turneringsserie med roliga livepaket adderade anmäl er till APokerleague.com på http://www.apokerleague.com/. Spelar ingen roll om ni redan har ett konto på någon av sajterna eller inte, bara att anmäla er och ange rosjon som referens, så ses vi vid borden och kanske på nästa resa.

Nu ska jag till pokerklubben och kolla in Bodingh, sen blir det kanske lite shopping och förhoppningsvis lite mer turneringspel någonstans.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback