P03

2013-04-23 @ 06:38:00 | Allmänt
Det är inte en dans på rosor att vara fotbollstränare för ett gäng tioåringar. Premiären i lördags gick bra, men söndagsmatchen förlorades med 7-2. 
Första halvlek var en riktig katastrof, killarna sprang inte och passade inte och låg under med 4-0. Pratade med dem i halvlek och de gick ut och gjorde en riktigt bra andra halvlek där de snabbt gjorde två mål och fortsatte att skapa chans efter chans. Tyvärr så betalade sig inte alla målchanser utan motståndarna kontrade in tre mål på slutet. Hade de spelat som de gjorde i andra hela matchen hade det blivit betydligt jämnare. Lämnade ända matchen med lite glädje i kroppen efter en bra andra halvlek.
 
Blev några timmars ledigt innan det var dags för träning på eftermiddagen. Mycket fotboll på en dag, och det var korta stubiner bland killarna.
20 st tioåringar är inte så lätta att tas med, nästan alltid någon som ska clowna sig, det är sällan man får allas uppmärksamhet och de är betydligt kaxigare än tioåringar var när jag var liten själv. Att köra med kadaverdisciplin funkar inte heller, det är inte speciellt kul,och är det inte roligt att träna dem har inte jag lust att fortsätta iaf. Så det får bli lite piska och lite morot, lite skämtsamt lirkande blandat med tålamod.
 
Den här träningen var det en kille som lackade ur på min tränarkollega, när han tyckte han fått en tillsägelse för mycket. 
Efter ett kort gräl så stack han helt enkelt från träningen, vilket resulterade i att jag fick leta efter honom i bostadsområdet en halvtimme efter träningen slutat innan han till sist slutade springa sin väg så fort han såg mig. Skjutsade hem honom och pratade med hans mamma och honom. Var ganska slut efter det då jag blev ganska orolig när en tioåring bara gav sig iväg så där. 
 
Har varit en del sådana incidenter på träningarna med bråk och uppträdande då vissa killar helt enkelt inte kan ta en tillsägelse i vissa lägen.
 
Det gäller helt enkelt att se till att alla är aktiva hela tiden så att de inte får tid att hitta på nåt hyss. Och idag är det träning igen, 90 minuter och jag är ensam tränare. Kanske får ta fram trick från min första karriär som yrkesofficer.
Det är ju trots allt så otroligt kul när träningen betalar sig och man ser på matcherna att de använder det vi övat på. 
 

Kommentarer
★ Peter

Suck, känner så väl igen mig från min egen tränar karriär. Sen slutade grabben coh jag lyckades krångla ur mig det till slut.
Men får såna chills när jag läser ditt inlägg.

Brrrrr....

Svar: Skulle han sluta skulle min tränarkarriär definitivt vara över, men det känns inte som det ligger i närtid, så får göra det bästa av situationen, gillar inte att göra saker halvdant:)
Rosjon

2013-04-23 kl. 14:53:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback