"Wake up and smell the [sic!]Rosjon”

2013-08-27 @ 21:18:00 | Allmänt
Första blogginlägget på ett tag som inte speglas på poker.se, och det tog inte lång tid innan allt försvann som Lapproffe var snabb att påpeka. Nu var det på min egen begäran som Valterego tog bort mig, och jag tyckte han skötte det föredömligt, som om jag aldrig varit där.
 
Fick också tredjeplatsen på Dra-ute listan för att jag slutade:
http://www.pokerlistings.se/pokerns-innelista-vecka-34-den-sagningen-maste-svida-foer-viktor-blom-56052
 
Som det påpekas så har min blogg ofta fått kritik för att den är för personlig för att speglas på en pokersajt, men jag fortsätter att skriva det jag känner för.
 
Jag tycker inte heller att pokersveriges Uppdrag Granskning är en så bra beskrivning heller, men jag lägger gärna näsan i blöt när jag tycker att något är fel. Att jag är fyrkantig får jag väl skylla på mitt andra jobb här i livet, som yrkesofficer. 
 
Ärligt talat var jag nog en ganska dålig soldat, hösnuva och inte i överdrivet bra form, och mina motiv var kanske inte helt ärliga. Att bli officer var inte mitt kall.
 
Jag visste ju att på min tid fick man en bra utbildning och dessutom tjänade man väldigt bra första året när man var på yrkesofficershögskolan. 100 000 kronors-klubben kallade man det då i början på nittiotalet eftersom väldigt många lämnade utbildningen med 100 000kr på bankontot sittandes i en porche.
 
Jag hade inte ens körkort, men fick utbildningen betald av armén, så jag hoppade porchen och pengarna de festade jag till stor del bort under mitt år i Göteborg, men en del sponsrade min utbildning i Kiruna senare.
 
Där fick jag bejaka min nördiga sida tillsammans med andra likasinnade när jag pluggade till rymdingenjör, och sedan hade jag ju turen att träffa min blivande fru där. Jag satsade på mjukvarudelen av rymdraketsbyggandet och det var där jag började lära mig att leta efter fel.
 
Det visade sig att det var det jag var bra på, att leta fel och att motbevisa förutfattade meningar, och det är grunden jag byggt min yrkeskarriär på tillsammans med en enastående förmåga att verkligen bli besatt av det jag tycker är roligt för stunden, på gott och på ont. Ibland är det vettiga saker som upptar min tid, ibland är det helt meningslösa.
 
Poker har tagit upp ganska mycket av min tid de senaste åtta åren, det var något jag blev besatt av och har varit lite av och till, även om det nu inte alls är lika mycket. Men jag lär skriva lika mycket om det nu som innan, trots att jag inte speglas på en pokersajt längre. Jag ska till slut ta tag i en av mina pet peeves, nämligen denna övertro till den pokermatematik som framförs i viss pokerlitteratur. Vissa av de modeller som författarna och många andra för fram som sanningen är verkligen tveksamt att man kan använda som facit, vilket många är väldigt förtjusta i att göra.
 
Väldigt få som förespråkar dessa modeller och teorier använder dem själva, de är oftast alldeles för enkla och okomplicerade för att kunna ge några svar  på exempel från verkligheten.
 
Dessa modeller  är snarare intressanta att studera som ett sätt att förstå en del grundprinciper, det kan öka förståelsen för vad för faktorer som spelar in när en pokerhand spelas, men de är inget facit och inte ens de pokerspelare som anses som mer matematiska i sin inställning till spelet är det i verkligent i någon större utsträckning. Jag hoppas kunna återkomma till detta inom en snar framtid.
 
 
 
 
 

Kommentarer
★ Enkel Anledning

Hade Erik plockat inte plockat bort de gamla bloggarna så hade LoppRaffe såklart skrivit att "Poker-se snyltar på Rosjon och är desperat efter trafiken...", och nu när han valde att snabbt städa bort bloggen så får han kritik för det.

Det måste vara enkelt att vara en näthatare som LappRoffe, så man kan måla världen i de färger som passar agendan för dagen.

2013-08-29 kl. 14:41:13
★ rosjon

Jo, går nog inte att göra "rätt" i det fallet. Mig spelade det mindre roll hur, viktigast att jag slutade synas i det sammanhanget.

2013-08-29 kl. 15:52:40
http://rosjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback