Semester , inte poker

2013-07-23 @ 10:59:00 | Allmänt

Vi har precis landat här hemma igen efter en dryg vecka i Skåne. Ystad är riktigt mysigt på sommaren, och det finns några saker man inte bör missa om man är där.

Mortens Café är ett, goda danska smörrebrö och mysig gård. För trädgårdsintresserade finns en riktigt fin gammal trädgård som ibland är öppen för besökare.

Man bör även ta en middag på Saltsjöbadens hotell, precis vid havet, bra ställe att bo på också antagligen, med pool så att man inte bli lika beroende av det iskalla vattnet, men säkert jäkligt dyrt.

Vi utnyttjade ett presentkort vi fått i samband med vårt bröllop för fyra år sedan och var där med mina föräldrar.

Här är en bild från tredje bryggan där man ser hotellet vid första bryggan.

Tredje bryggan får man inte heller missa efter att ha sprungit i löparspåret "slingan" i Sandskogen, precis bakom det gamla regementet där jag kort jobbade som yrkesofficer i min ungdomsdagar. Jag blir nog aldrig någon bra löpare, men det är sjukt skönt att ta ett morgonbad när man tagit ut sig. Jag och Liv tog en runda varje dag i Ystad utom en, men medan hon körde milen kom jag aldrig upp i mer än som mest 6 km. Jag skyller på att hon väger nästan hälften så mycket.

Vid tredje bryggan ligger även Fritidsbaren som säljer världens godaste wienerbröd. Enbart dessa är värda att åka  till Ystad för, ni har garanterat aldrig smakat något liknande, "döbagade", sjukt goda. Här har de även hemmagjorda köttbullar som inte är något för dem som inte gillar stark mat.

Rosengården bakom det gamla gråbrödraklostret är också värt ett besök, där kan man även mata ankorna vid ankdammen, en damm som jag badade i när det var nollning på gymnasiet.

Signe har lärt sig flyta i det iskalla vattnet. Just det iskalla vattnet är en klar nackdel med Ystad, ligger vinden fel så kan temperaturen ligga runt 11-12 grader trots att det är 25 i luften. Det hände ett par gånger. Lita inte på temperaturangivelser i tidningar eller på nätet. Står det 16 grader är det 12 grader. Å andra sidan, ligger vinden rätt så blir det snabbt uppåt 20 grader.

När det är sjukt kallt i vattnet får man roa sig med boll för att värma upp sig och våga sig i. Eftersom Sandskogen i Ystad har en riktigt bra strand funkar det också.

Åker man förbi bryggorna och jaktpaviljongen så fortsätter stranden, men det är lite mindre folk, och fler bra gamla fort att klättra på och leka vid.

Skönt med föräldrar som inte blir galna av röran vi skapar när vi drar in från Stockholm. Påsar från shoppande, väskor, skor och kläder över allt. På den här bilden är det ovanligt undanplockat faktiskt.

Signe, vår lilla femåring (snart sex) har, inspirerad av sin stora syster börjat rita manga och timmars övning ger färdighet.

På vägen hem åkte vi förbi Skurup, min födelsestad där Signe krävde denna bild på Nils Holgersson och Akka

Vi stannade också till vid Råå's vallar för att få åtminstone ett varmt bad. I Ystad var det rekordlåga 10 grader när vi tog morgonbadet innan vi åkte. I Råå var vattentemperaturen 20 grader.
Vi kom hem precis i tid för att Liv och Sander skulle hinna gå på Hammarbys premiär på nya Söderstadion.