Var inte nöjda!

2013-05-05 @ 17:16:44 | Allmänt

Ni vet när man precis sett en vm-kvalmatch på tv, Sverige har haft hemmamatch.

Landslaget har inte lyckats få hål på en C-nations försvar men förbundskaptenen säger i en intervju direkt efter att han är nöjd med insatsen, inställningen och de målchanser de skapat.

Då sitter jag där hemma i tv-soffan och undrar om förbundskaptenen sett samma match som jag själv?

Lite så kan jag känna när först Koivu ger online-SM godkänt i hans och Valteregos podcast, strax följt av Lina Olofssons blogginlägg på superbloggen. Då undrar jag om vi spelat samma SM?

Lina frågar i sitt inlägg, vilken pokerspelare som gnäller om övervärde? Den pokerspelare som inser att tack vare övervärdet nu kommer garantierna minska ännu mer till nästa år, vilket får till konsekvens att deltagarantalet blir ännu mindre. Inte en bra trend enligt mig. Risken är att PS brände sig i samband med det enorma övervärde som fanns 2012, och nu väljer att köra online-SM på sparlåga.

Pengarna som förbundet drar in på online-SM ska istället läggas på politiskt arbete och hjälpa klubbarna runt om i landet. Jag förstår inte riktigt vad det är som ska kosta så mycket pengar vad gäller dessa två områden, men jag får böja mig för de som är mer insatta, det kanske behövs pengar för att nå målen där.

Men det gör det bara tydligare att styrelsen vill lägga pengarna de dragit in på onlinepokern på att främja livepokern.

Men Lina skriver även om frirullar för trogna medlemmar. Tycker det är en alldeles utmärkt idé för att marknadsföra ett online-SM, dessutom kan man där kräva medlemskap, vilket främjar antalet medlemmar i förbundet.  Förbundet gjorde så i år och hade en turnering med drygt $1200 i adderat värde till trogna medlemmar. Den kanske skulle kommit tidigare för att inspirera till mer kvalande?

Även frirulle-SM som första event med ett live-SM-paket till vinnare och diverse biljetter till resterande onlineevent var en bra idé.

Jag har aldrig sagt att förbundet ska köpa annonsplats i tidningar eller reklamtid på tv. Jag tror det är ett ganska ineffektivt sätt att hushålla med pengarana.

Jag har sagt att fler än de två styrelsemedlemmar som gjorde det i år ska jobba med att uppmärksamma online-SM. Lär av svenska spel, de kör lite strategitips i sin pokerstudio inför de turneringar med pokerformer som inte är lika kända som NLH, de rapporterar om gårdagens turneringar diskuterar händer o.s.v.  En enklare variant skulle vara att SvePoF gör sin egen pokerstudio fast av enklare podcastvariant för att skapa ett intresse inför varje event i turneringsserien. Det kanske inte är ett arbete som måste göras ideellt av styrelsen, det kanske kan vara värt att lägga en liten summa på även om ni tycker att Pokerstars borde sköta all marknadsföring. Det kanske finns andra medlemmar i förbundet som kan tänka sig att ställa upp ideellt om detta är styrelsen övermäktigt, jag har full förståelse för att det finns gränser för vad styrelsen hinner med.

Det är fortfarande förbundets SM – vi förlorar minst lika mycket som Pokerstars på att deltagarantalet minskar och att prestigen minskar. Visst är PS ansvariga för marknadsföringen, om det är avtalat så. Men det betyder inte att när garantier, strukturer och datum är satta att man ska släppa fokus på online-SM till förmån för live-SM.

Jag tycker ibland att intresset för att öka på förbundets kassa bara för att, är lite för stort. Det är en ideell förening för pokerentusiaster, inte en ekonomisk förening, men oavsett så är det än så länge online-SM som är den största inkomsten för förbundet. Då bör man vara försiktig om det varumärket för att om möjligt skapa ännu bättre SM i framtiden och inte vara nöjd med ett minskande deltagarantal.

Att deltagarantalet inte påverkar antalet medlemmar i förbundet är väl också en sanning med modifikation. Visserligen är inte medlemskap tvingande, men förhoppningen är väl att ett väl arrangerat online-SM med högt deltagarantal ska få pokerspelare att tycka att det är värt att stödja pokerförbundet med sin medlemsavgift?

Men, framförallt, var inte nöjda med årets SM, inse att det faktiskt är en viktig del av Svenska Pokerförbundets ansvarsområden, vi nätspelare vill också vara med på ett hörn. Lär av misstagen och det som ni gjorde bra, jag vet att jag fokuserat mycket på det negativa de senaste inläggen, det finns naturligtvis positiva saker också. Men gå inte i fällan med att vara nöjda med årets online-SM.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback