Den universella avundsjukan

2013-11-16 @ 11:56:20 | Allmänt
Jag vet att vi svenskar gärna ser oss som det enda folk som lyder under Jantelagen, men det är inte sant.
 
Inte nog med att lagen skrevs av en norrman boendes i Danmark, det finns liknande fenomen i all världens länder, t.ex. "Tall poppy syndrome" i anglosaxiska länder.
 
Avundsjukan är inte svensk, den är inte kvinnlig, den är universell och mänsklig, och inte en av våra bästa egenskaper.. Säger oftast mer om den som är avundsjuk än den som är föremålet för avundsjukan.
 
Lina Olofsson skriver här om vårt senaste nytillskott på pokerns stjärnhimmel, Diana Svensk:
http://bloggar.aftonbladet.se/superbloggen/2013/11/den-svenska-avundsjukan-slar-till-igen/
 
Vore fantastiskt om hon kunde bli sponsrad av något spelföretag om hon är beredd att ta det ansvar och jobb som krävs, inte bara ser det som en fribiljett till turneringsspel. Vad jag läst om henne så finns det goda förutsättningar att hon kan skapa bra marknadsföringsvärde för ett spelbolag.
 
PAF t.ex. gjorde en satsning på att attrahera fler tjejer till pokern, vilket gjort att min fru känner fler spelare än jag när vi åker på våra pokerresor. PAF anordnar nu vad jag tror är världens största veckovisa pokerturnering på nätet för enbart kvinnor i och med att det som startade som Magdas Goodiebag, slagits ihop med sina estländska och finska motsvarigheter.
 
Inköpet är en aning lågt, vilket säkert är en anledning till det stora deltagarantalet. Min fru som nu spelat ett tag klagade lite sist på att det kanske är lite väl lågt nu för de som varit med ett tag. Kanske kan vara dags att skapa en variant med lite högre inköp. Att det finns ett sug för pokerturneringar bara för kvinnor är åtminstone bevisat.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback