Uppladdningen

2013-10-28 @ 16:35:00 | Allmänt
Sitter och skriver på nya blogginlägg, när man får en idé får man försöka börja så att man inte glömmer bort den.
Ska dessutom försöka förklara varför jag lämnade poker.se och vilken inverkan mitt möte med Ken på ett fik i Stockholm hade.
 
Tror inte Ken har en aning om vad det var som påverkade, men han var inte ensam, det finns fler som får ta åt sig äran för att jag slutade låta poker.se spegla min blogg. Jag skriver inte mindre om poker nu än innan, men känner samtidigt frihet i att kunna skriva om saker som upprör mig utanför pokern också, utan att få kritik för att det inte hör hemma i en "pokerblogg".
 
Eller intressanta saker jag läst om t.ex. denna ledare i aftonbladet som handlar om en teori om varför vårt skolsystem gått åt pipan och vad vi kan lära oss av andra som t.ex. Polen och Finland:
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/katrinekielos/article17732088.ab
 
Den innehåller också en intressant beskrivning av hur högern respektive vänstern ser på utbildning och problemet med detta. Det är dags att höja kraven på lärarna, vem som helst ska inte längre få bli lärare, bara de bästa. Vi ställer ganska höga krav på läkare, kanske bör vi göra detsamma med lärare.
 
Just höger och vänster är ganska aktuellt i mitt medvetande just nu efter att ha blivit kallad Såsse av en moderat. Hon kallar iofs alla Såssar urskiljningslöst, men gemensamt för många med hennes meningsuppfattning är att de anser att om man får problem är det bara att ta sig i kragen och ta lite eget ansvar så löser sig allt. Det är ofta personer som är ganska nöjda med hur det har gått för dem och de inser inte att alla inte har haft samma förutsättningar och att det även i livet finns väldigt mycket varians.
 
Till dessa högermänniskor kan jag rekommendera en riktigt bra dokumentär om åtta familjer i USA som upptäckt hur sårbar man är som medelklass i ett land där skyddsnäten inte finns, och hur oekonomiskt det är att ha inställningen att alla får skylla sig själva, American Winter heter den och går att se på SvtPlay:
http://www.svtplay.se/video/1531416/american-Winter
Skynda er att se den, väldigt bra och intressant, även om man inte håller med om allt som sägs i den. Själv tror jag den innehåller många sanningar.
 
Hoppet om svensk fotbolls framtid väcks samtidigt då Svenska U17-landslaget just nu tagit sig till kvartsfinal i VM efter vinst med 1-2 mot Japan, kanske finns det ett fotbollsliv efter Zlatan.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback