SM - Efterdyningarna

2014-04-12 @ 11:58:35 | Allmänt
Då var SM veckan avklarad sen en vecka tillbaka. Ni har säkert märkt ett mönster i mitt bloggande, det är på helgerna jag har så  mycket tid och energi att skriva inlägg.
 
Kort sagt kan man säga att SM inte bjöd på några enorma övervärden, Pokerstars hade satt sina garantier rätt.
 
I detta fall var det tråkigt att de hade rätt. För andra året i rad så minskar deltagarantalet. Inte så märkbart i sidoeventen men väldigt tydligt i Main Event. Svenska Spels Ful-SM slog nytt rekord för några månader sen.
 
Trehundra färre spelare jämfört med förra året i Main Event.
 
Ett klart misslyckande. Både från förbundets sida och från arrangören Pokerstars.
 
Det diskuterades i Koivu och Egons podcast http://www.poker.se/proffsbloggar/77963261/avsnitt-38.html.
 
Detta ska naturligtvis analyseras av styrelsen, och sedan ska det ageras inför nästa års SM, som dessutom inte är bestämt var det ska gå. I år var det ju redan förhandlat och klart, vilket kanske är en anledning till att det inte blev bättre i år jämfört med förra året. För som jag förstår så gjorde styrelsen en analys redan efter förra året, men vad jag kan se så har man inte agerat speciellt mycket annorlunda än förra året.
 
För mig är online-SM årets höjdpunkt, inte live-SM, men ser jag till vad förbundet jobbar för, så förstår jag att det är live-SM som är viktigast. För förbundet är online-SM en inkomstkälla, något man får betalt för och som man dessutom till största delen slipper att arrangera själv.
 
Styrelsen säger själv att de efter att ha arrangerat live-SM förra året tappade sugen och att mycket av arbetet legat nere efter det. Men trots det lyckades man leverera fyra reklamfilmer, lansera en ny sajt och skapa lite debatt. Helt ok tycker jag. Tyvärr skulle man behöva någon som brinner riktigt mycket för online-SM också.
 
Någon som ser till att det skapas uppmärksamhet och driver på Pokerstars att marknadsföra projektet.
 
Jag har ingen insyn i vad förbundet avtalat med Pokerstars och även om jag kanske tycker att förbundet gjorde en OK insats så hade det inte skadat med lite nya grepp. Men framför allt så har Pokerstars marknadsföring av SM-veckan varit i stort sett obefintlig. För Svenska Spel är deras ful-SM flaggskeppet, för Pokerstars är det något som man kör lite vid sidan av. Det är ingen som direkt vaknat varje morgon, gått till sitt jobb på Pokerstars Sweden och tänkt: "Vad kan jag göra idag för att marknadsföra SM?". Absolut något man bör ta upp vid förhandling om nästa SM och se till att den sajt som vill köra SM också förbinder sig att marknadsföra det. Det kanske till och med kan vara värt att dra in lite mindre stålar och få bättre exponering.
 
Vad gäller nya grepp hade Egon lite idéer. Men hans förslag om att hitta 10-15 pokerbloggare som bloggar ett inlägg per dag för en Main event-biljett är inte genomförbart. Mest för att det inte finns 10-15 pokerbloggare och om de skulle finnas så skulle de antagligen vara betydligt dyrare. Det är väl bara jag som skulle göra något sådant på ideell basis.
 
Koivus förslag om att börja planeringen tidigare är naturligtvis helt rätt, möjligheten fanns i år efter den massiva kritik som kom förra året, men energin saknades. Det får styrelsen ta på sig även om jag har en aning svårt att klandra dem. De mest aktiva förra året brann slut på live-SM, jag hoppas att det nya blodet i år gör att man orkar köra även online-SM i mål 2015.
 
Och visst är det kul att man trots det låga deltagarantalet fick med så många ur Sverigeeliten. Tänk om man kunde lyckas lika bra vad gäller live-SM! Kanske något för Pokerstars att ta till sig om de nu ska arrangera live-SM. Att tidigt knyta upp några av deras bästa kunder så att de åker på SM. Erbjud dem ett gratis paket förutom inköp. Arrangera allting som en charterresa som gör att turneringsproffsen med minsta möjliga ansträngning för egen del tar sig till SM, låt dem använda sina poäng för att betala om PS nu inte kan tänka sig att bjuda på det.. Om SM i Köpenhamn tror jag inte det behövs, då dyker alla upp ändå, men om det arrangeras på någon annan plats tror jag det är ett måste. Och vad jag kan se så är det bara Pokerstars som har de finansiella muskler som krävs.
 
Men även om det som Egon överdrivet påstår är sant, att det var det tuffaste fältet någonsin, så var det fortfarande ett misslyckade att bara precis passera garantin vad gäller Main Event. Priset på inköpet är inte för högt, det är inte omöjligt att nå upp till c:a 2000 spelare, OM VILJAN FINNS. Den verkar inte finnas på Pokerstars.
 
Jag störde mig en aning på att Egons uttalande om att han inte skulle ha några problem med att skriva ett blogginlägg om dagen och göra podcasts, men att det saknas incitament. Ekonomiska sådana då. För att Pokerstars tjänar pengar på SM och har den ekonomiska möjligheten. Att han inte kan tänka sig att göra detta ideellt för förbundet, som FAKTISKT är en ideell organisation, för pokerns bästa. Att det bara ska handla om pengar i detta läget, när det faktiskt är kris vad gäller online-SM, tycker jag är väldigt tråkigt.
 
Visst borde förbundet legat på, men om någon har en idé om vad de skulle vilja göra för att marknadsföra SM och dessutom har de kontakterna som Egon har, varför inte försöka få till något. Om pengarna är viktiga, försök få PS att slanta upp då. Inget händer ju av sig själv, och det är uppenbart att PS inte har haft den initiativförmågan att leta nya marknadsföringskanaler. De kanske bara är fantasilösa och behöver en knuff i rätt riktning, det skulle kunna vara en win-win situation.
 
Vad jag egentligen vill ha sagt är att jag inte bryr mig om vem som betalar, om det görs ideellt eller om arrangören gör det, men det måste göras. Och alla som inte känner att de gjort vad de kunnat för att marknadsföra SM får ta på sig skulden för det låga deltagarantalet.
 
Främst är det Pokerstars som gjort ett dåligt arbete vad gäller marknadsföringen.
Därefter får förbundets styrelse ta på sig skulden för att de inte orkade hela vägen. Det behövs en dedikerad SM-general och det kan inte vara samma personer som driver live-SM.
 
Därefter får resten av oss ta på oss skulden. Vi som visste vad som kunde och borde göras, men inte gjorde tillräckligt. Jag själv skulle antagligen kunnat göra mer, men inte mycket. Jag har nämnt SM-veckan i massor av inlägg, delat och försökt göra det så synligt som möjligt.
 
Även om jag tycker att Svenska Spel är riktigt urusla vad gäller kundvård och poker, så lyckas de verkligen med sitt SM. Det bär mig emot, men det kanske dags att undersöka möjligheterna till ett samarbete vad gäller online-SM, under förutsättning att man kan få Svenska Spel att erkänna sin skuld i att det finns två mästerskap just nu och kanske till och med ekonomiskt ersätta förbundet för den stöld som varit. Då kanske online-SM på Svenska Spel kunna bli ett riktigt mästerskap och inte bara en gigantisk fest för de hoppfulla. För just nu är det de som står för kvantitet och Pokerstars för kvalitet.
 

Kommentarer
★ Allt är Calle

Bra skrivet Rosjon. Du kan skilja på sak och person. Du "hatar" Svspel, men är odmjuk att säga att det kanske vore det bästa att låta Svspel arrangera SM. (I allafall att se på möjligtheterna, även om jag och förmodligen du tror att det kan bli svårt)

Viljan (eller kunskapen) verkar inte finnas i förbundet. Även om jag inte är ett fan av Ken, så tror jag att det behövs en person som honom för att lyckas, samt personer med driv och inblick i affärslivet, som du tex.

Du driver en lyckosam firma med bra resultat, vilket man på många sätt kan köra "copy paste" på, även om det är olika branscher. Du vet HUR och personer med din erfarenhet. Det vet inte dagens styrelse.

Men tyvärr verkar ingen annan en dem vilja sitta där, så detta kanske är det bästa vi har?

Nä, in med Ken som ordförande och Rosjon som vice:)

2014-04-12 kl. 12:36:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback