Förberedelser

2014-08-24 @ 10:56:14 | Allmänt
Söndag igen, dags att börja förbereda sig för en ny turneringskväll och natt.
 
Förra söndagen fick jag tvärtemot söndagen dessförinnan in mina pengar med bäst hand men åkte ändå. I hälften av turneringarna var det just AJ som vann mot AK. Jag var nöjd med mitt spel och gick dessutom långt i Ps.fr's €100 000 garanti, men gjorde det klassiska misstaget att gå upp och lägga mig i sängen med drygt 100 spelare kvar. Somnade som en stock och vaknade på morgonen, hade åkt på 38:e plats, dåligt att förvalta ett bra utgångsläge så uselt! Så i natt blir det mycket kaffe och upprätt position om jag skulle lyckas gå djupt i någon turnering.
 
Veckan som gått har varit en vanlig vecka med jobb, träningar, inte mycket tid till annat. Varit lite fixande och trixande på kvällarna för att få ihop spelare till matcherna i helgen, fixa med sponsortröja, och jag har påbörjat ett nytt hobbyprojekt, en webbplats åt ett nystartat företag. Jag fick en förfrågan på SMS i början på veckan om det inte var dags för ett homegame igen fredag kväll, så jag röjde källaren och skickade ut förfrågningar till bekanta.
 
Typiskt nog var det bortamatch för Sanders lag k.l 18.00 samma kväll. så det blev lite stressigt, speciellt när domaren blev tjugo minuter försenad. Blev en bra match, Enskede var det bättre laget större delen av matchen men blev för ängsliga i slutet och tappade spelet sista fem. I sista matchminuten fick det andra laget en helt rätt dömd straff, som de satte trots att vår målvakt var nära att rädda, tippade den i stolpen men den gick in. Sander spelade topp under sina 15 minuter som inbytt i båda halvlekarna och han spelade riktigt bra, satte två mål, jobbade hela tiden och drog isär försvaret på ett föredömligt sätt. Bådar gott för resten av säsongen.
 
Hann hem bara 30 minuter sen, de flesta av de som skulle spela hade redan dykt upp och vi drog igång direkt. Kul att spela live igen med utan alltför mycket allvar. Vi spelar väldigt lågt, 1-2kr, för att alla ska kunna vara med, men utan att för den skull spela som om det inte gällde något. Det är viktigt att även de som inte spelar poker så ofta för höga insatser kan vara med, och vi är ett väldigt blandat gäng, ett par proffs och några glada amatörer. En av mina andra vänner sa en gång att det är bara i källaren i Enskede som en sju kronors höjning respekteras. Prestigen spelar större roll än pengarna.
 
Vi hann med en turnering också, men den glömmer jag helst, kunde inte vinna en flipp och med vår turbostruktur måste man vinna sina flippar. Vi körde till strax efter två och då hade några tusenlappar bytt ägare trots våra låga mörkar, jag lyckades vända en förlust på 800kr i början på kvällen till en liten vinst på ett par hundra.
 
På lördag morgon när jag vakande var jag lite trött. Liv åkte iväg med Signe och hennes kusin, de skulle till Astrid Lindgrens Värld och kommer tillbaka ikväll. Min äldsta dotter skulle springa The Color Run med sin kompis i grannhuset, ett lopp på söder så de var redan iväg för att hämta nummerlapp. Försökte pigga upp mig så gott jag kunde och åkte sedan in till söder för att kolla. Det var bra ös och de flesta verkade gilla upplägget med 5kms löpning samtidigt som man fick färg sprutad på sig varje kilometer.
 
 
Så här såg tjejerna ut när de kom i mål, och de hade haft väldigt roligt.
Jag drog hem innan ösregnet, fixade lunch till Sander och Siri innan jag tog mig en välbehövlig tupplur. Vi hade bestämt att vi skulle in till stan och kolla bio på kvällen, Dawn of the planets of the apes, efteråt gick vi på Marions Gastro Diner, en restaurang på Kungsgatan med amerikanskt tema. Tyvärr var burgaren en aning kompakt och flera av rätterna som vi försökte beställa var slut, men de hade goda milkshakes och miljön var trevlig.
 
Vi var hemma inte alltför sent och jag tog då ett dåligt beslut. Mina barn är rätt luttrade när det gäller film, så vi kollade på Lammen tystnar som jag inte kom ihåg hur läskig den är, vilket resulterade i att vi alla tre sedan sov i min och Livs dubbelsäng. Dålig fingertoppskänsla av mig, men det var ju mysigt det också i och för sig.
 
Har också några  rekommendationer denna vecka.
 
Läs Mattias Anderssons inlägg, riktigt bra:
http://vegas2008.blogg.se/2014/august/22-augusti-nar-man-vill-vara-snall.html
 
Lyssna på Egon och Kouivus jubileumsavsnitt där de bl.a. tar upp förundersökning av botskandalen på Svenska Spel:
https://soundcloud.com/koivu-egon/koivu-egons-podcast-avsnitt-50
 
Se serien The Honourable Woman, sista avsnittet har precis sänts, fantastiskt bra på HBO Nordic (eller eztv.it):
 
 
Nu är det dags att skicka ut nya kallelser till träningar och matcher nästa helg, sedan ska jag botanisera lite bland kvällens turneringsutbud så att jag har en plan, innan det är dags att följa livestreamen från EPT-live. Många svenskar kvar så hoppas det dyker upp någon på tv-bordet.
 

Kommentarer
★ KENta

Hur går dina tankar om att Mattias försökt att lura in Ken i ett vad där han använder sig av ett falskt alias?
Om du har missat det så finns det mesta i den här tråden www.pokerlistnings.se/maesterkatten-i-stoevlar-och-den-lilla-musen-28581

2014-08-24 kl. 13:46:56
★ rosjon

För det första så skulle jag vilja påstå att det inte går att "lura in Ken i ett vad".
Jag har själv varit med om tillfällen när Ken sagt att "Jag gör alltid det ena och jag har aldrig gjort det andra" men när det sen kommer till kritan så visar det sig att det finns en massa förbehåll som "du borde förstått om du inte vore så dum i huvet".
Så jag har liten förståelse för varför Mattias skulle vilja försöka få till ett vad med Ken.
Det kanske har sin orsak i att Ken gjort vad han kunnat för att provocera Mattias.

Allt verkar ha sitt ursprung i att Mattias (och dybban) är kompisar med Lapproffe, en person som attackerat Ken (och mig) ganska hårt. Ken (och jag) har kritiserat dem för att uppmuntra Lapproffe och då Ken inte rår på honom så ger Ken sig på Mattias och dybban istället i förhoppning om att det ska få Lapproffe att sluta. Förgäves kan man konstatera.

I övrigt har jag redan kommenterat detta i ett tidigare inlägg:
http://rosjon.blogg.se/2014/august/fritt-fall.html

2014-08-24 kl. 14:02:29
http://rosjon.blogg.se
★ KENta

Hurvida det går att lura Ken in i ett vad eller inte var ju inte det jag frågade om.
Utan jag undrade vad du tycker om att Mattias i det här fallet använder sig av dubbla/falska alias?
-Lapproffe har väl inte gjort en fluga förnär på ett väldig långt tag? Eller??
Om du inte pratar om hans kritik mot Svenska pokerförbundet då.
Som om du frågar mig är väldigt välförtjänt.
Transparans my ass!!
Pokerförbundet är om möjligt ännu mer ett förbund som man vet väldigt lite om.
Man får ju inte klaga om man inte kan tänka sig att dra sitt strå till stacken som bjölle yrar om.
Inte fan vill jag dra mitt strå dit om jag inte vet vad dom vill och vad dom jobbar mot.

2014-08-24 kl. 16:20:07
★ rosjon

Du frågade vad jag tyckte om att Mattias försökte lura in Ken i ett vad, mha dubbla/falska alias. Alltså svarar jag på bl.a det. Har inga synpunkter på att Mattias skriver under ett annat alias, han är inte ensam, det finns andra på den bloggen som också gör det. Sen tycker jag, precis som jag skrev i det tidigare inlägget att det var uppenbart redan efter inlägg två vem det var som skrev.
Vad gäller roffes kritik mot svenska pokerförbundet så är fäster jag ingen större vikt vid den. Roffe vill inte ha ett förbund för att han inte tycker det behövs, och det mesta av hans kritik är onyanserad och i vissa fall verkar den driven av personligt agg.

Jag saknar lite protokoll från styrelsemöten, men jag gissar att de inte kommer att komma upp förrän efter SM.

Saknar också mer information på deras sajt, de borde kunna kommentera mer av det som händer i pokersverige, synd att det inte görs.

Tyvärr tror jag att de som drar det tyngsta lasset i styrelsen redan är fullchokade. Det måste till mer insatser från de andra också.

2014-08-24 kl. 16:49:57
http://rosjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback