11 juli Tucson

2014-07-13 @ 08:15:11 | Allmänt
Den här dagen var uppdelad i två, först skulle jag få min vilja fram och sedan skulle mina barn få vad de ville.
Utanför Tucson finns Pima Air & Space Museum och som gammal luftvärnare och rymdingenjör så är mitt intresse för båda dessa saker stort. På vägen till muséet passerar man dessutom "Boneyard" där flygvapnet  har plan uppställda i malpåse. Man kör kilometer på kilometer förbi rader med 20 till 50 flygplan i varje, alla med vita skydd på alla rutor och luftintag för att kunna sättas i drift igen närhelst det behövs. Räknade till drygt 400 Hercules plan som stod uppställda på denna Boneyard, svenska flygvapnet har kanske 10 st d.v.s en fyrtiondel av vad amerikanska försvaret har i sin malpåse.
 
När man åker förbi alla dessa plan inser man vilken enorm stormakt USA är militärt och hur mycket pengar de plöjt ner i krigsmaskinen, inte bara på att tillverka planen utan för att utveckla alla dessa typer av flygplan som jag sedan fick se på flygmuséet.

 
 
I stora hallen fanns ett 50-tal sorter, men utanför fanns ytterligare ett hundratal plan, och ännu var det inte så varmt knappt 35 grader. Jag var i eld och lågor och sprang mellan flygplanstyperna samtidigt som jag försökte berätta om dem för barnen. Så ont om tid och så mycket att se.
 
Ett litet axplock
Convair Peacemaker, strategiskt bombplan, oftast kärnvapenbestyckat.

B52 Stratofortress, ett av de mest kända amerikanska bombplanen
 
Mig 29
 
Mi-24 Hind
Det fanns massor med fler flygplan, alla typer av F15, F16, F18 och A10 Thunderbolt, Hueyhelikopter, Cobra, jaktflygplan man aldrig hört talas om, attackflygplan man inte trodde fanns. Ett par äldre Airforce One plan. Men det var lite för mycket och för varmt för den yngre generationen.
 
 
Det fanns också en hangar som helt ägnade sig åt att berätta om 390th Bomb Group där 3000 man tjänstgjorde under andra världskriget, en av besättningarnas plan är bevarat och överallt fanns historier om de många uppdrag som flögs över Tyskland 1943-1945. Upp kl 05.30, Frukost 06.30, genomgång uppdarg fram till 09.00 då man startade, återkomst 16.00, middag 17.00, en vanlig dag för en bombflygsbesättning. Tror jag får se om Memphis Belle när jag kommer hem.
 
 
En hangar rörde rymdresor, fanns en del man kunde testa, att landa på månen, docka med en geminimodul, eller ta foto som astronaut.

Efter tre timmar på muséet var alla utom jag nöjda och vi åkte till Park Place Mall för att ät lunch och sedan se Transformers 4. Jag fick mig tre stycken supergoda fisktacos innan filmen började, en 2 timmar och 45 minuter lång actionrulle. Blev lite mycket för mig även om det var imponerande bra gjort. Lång reklam innan filmen, men bara reklam för andra filmer, allt det andra skräpet slapp man.
 
Kvällen avslutades i pation, hemma, grillandes hamburgare och sippandes på Margarita efter ett poolbad.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback